דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

כלכלה עולמית / טראמפ הציג רפורמת מס; פנה ל"אנשים הרגילים", ייטיב עם העשירים

נשיא ארה"ב הציג הלילה (ה') המתווה לרפורמה, שפרטיה יגובשו על ידי הקונגרס | למרות הרטוריקה, נראה שמי שייהנו ממנה הם בעלי ההכנסות הגבוהות | מנהיג הדמוקרטים בסנאט: "לא יותר מקיצוץ מס רוחבי למיליונרים ולמיליארדרים"

דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
דונלד טראמפ (צילום: Gage Skidmore \ flickr)
יונתן קירשנבאום

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, חשף הלילה (חמישי) את מתווה הרפורמה אותה הוא מתכנן במערכת המס האמריקאית. המתווה שהציג הנשיא הכיל קווים כלליים בלבד, ופרטים רבים ברפורמה יגובשו על ידי הקונגרס במהלך הכנת הצעת החוק הסופית. עם זאת, כבר עתה ברור כי החוק יכיל קיצוץ קטן במיסים עבור בעלי הכנסות בינוניות ונמוכות, וקיצוץ גדול במס המוטל על האמריקאים העשירים ביותר, הכולל קיצוץ במיסים על הכנסה ועל הון. כך, בתמורה להטבות קטנות למרבית האמריקאים, יעניק טראמפ קיצוץ מס בשווי של מיליארדי דולרים לעשירים ביותר.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/913187235452690432

לטענת הנשיא אמש, הבית הלבן עובד בתיאום מלא עם הוועדות בבית הנבחרים ובסנאט, וכתיבת הצעת החוק תיעשה במשותף, מתוך הסכמה על המתווה שהציג. לרפובליקנים בקונגרס עשוי להיות אינטרס מובהק בהסכמה ואישור של הצעת חוק, זאת מכיוון שהרפורמה במערכת המס הייתה אחת ההבטחות המרכזיות של טראמפ, לפני ואחרי הבחירות. במידה ותאושר, תהיה זו ההצלחה החקיקתית המשמעותית הראשונה של ממשל טראמפ עד כה.

בנאומו הלילה, הציג טראמפ את מתווה הרפורמה דווקא כהטבה למעמד הביניים, ולא כהקלת מס לעשירים. "אנחנו עושים את כל שביכולתנו כדי לדאוג לכל שנטל המס ירד מכם, האנשים הרגילים", אמר טראמפ, שטען כי המערכת הנוכחית מיטיבה עם העשירים על חשבון אותן שכבות. "לא משנה כמה פעמים הם יתקשרו אליי, אנחנו לא נשנה את דעתנו" אמר, ורמז לכך שעשירי ארה"ב צפויים להתנגד למהלך, "בעתיד ילדינו ונכדינו יזכרו את היום הזה כיום שבו האנשים הרגילים באמריקה לקחו את גורלם בידיהם".

עם זאת, בניגוד להצהרותיו, ההצעות של טראמפ צפויות להיות רווחיות במיוחד לעשירים ביותר בארה"ב. פרטי המתווה עדיין לא גובשו לחלוטין, כאמור, אך גם מתוך מה שנחשף הלילה ניתן לראות כי בעלי ההון הגדול ירוויחו מקיצוץ אדיר בנטל המס. צעד זה עשוי להיות מלווה בהקלות כאלו ואחרות, שבשלב זה עוד אינן ידועות, על בעלי הכנסה בינונית ונמוכה, אך ללא ספק ההשפעות הדרמטיות יותר של הרפורמה יהיו דווקא על העשירים. "זהו קיצוץ מס אדיר ל-1% העשיר ביותר" אמר לאונרד בורמן, ממכון המחקר Tax Policy Center, לחדשות בלומברג. לטענתו, "לא ניתן ליישב את הרטוריקה של טראמפ עם המציאות של ההצעה שלו".

המתווה אותו הציג הנשיא מונה מספר קטן של צעדים קונקרטיים. בבסיסו, מכוון המתווה לצמצום מדרגות המס משבע לשלוש – 12%, 25% ו-35%. זאת בניגוד למדרגות הקיימות היום, המתחילות מ-10% ומגיעות למקסימום של 39.6%. טראמפ הצהיר גם כי הקלות מס הניתנות לכלל המכניסים, כגון הקלות על ילדים, יורחבו.

הנשיא השאיר לקונגרס את גיבוש הפרטים המדויקים של השינוי במדרגות המס, בנוסף לאפשרות להוסיף מדרגת מס רביעית, שתמסה בשיעור גבוה יותר את הכנסותיהם של העשירים ביותר. עם זאת, גם לפני כתיבתה של הצעת חוק ניתן להבין כי מדובר בקיצוץ במיסים על האמריקאים העשירים ביותר.

מיליארדים למיליארדרים

הצעתו של טראמפ תבטל שורה של מיסים על הכנסה גבוהה והון. הנשיא מציע לבטל את המס על ההון העובר בירושה – דרישה רפובליקנית ארוכת שנים. ההצעה היא להוריד לחלוטין את חלק זה מהחוק, דבר שיאפשר להוריש כל סכום של הון ללא מס. מס הירושה, יש לציין, הוא אחד המיסים היחידים הנגבים בארה"ב על הון ולא על הכנסה.

ביטול מס הירושה הוא צעד רגרסיבי במיוחד, היות והמיסוי על ההכנסה לא מבדיל בין בעלי הכנסה גבוהה שלא מחזיקים בנכסי הון גדולים לאלו שכן. הקבוצה השנייה היא לעיתים עשירה בהרבה מהראשונה, אך ללא מס על ההון, הקבוצה הראשונה משלמת שיעור גבוה יותר מתוך סך עושרה.

צעד נוסף שטראמפ מציע הוא ביטול מנגנון בשם "מס מינימלי אלטרנטיבי" (Alternative minimum tax). מנגנון זה מעלה בפועל את שיעור המס שמלשמים בעלי הכנסה גבוהה, על ידי קביעת שיעור מס מינימלי גבוה יותר, ככל שהכנסתו עולה. ביטול מס זה צפוי להיות רווחי מאוד לבעלי הכנסה גבוהה.

טראמפ מציע גם להוריד את מיסי החברות בארה"ב. מס החברות עומד היום על 39%, והצעתו של טראמפ מורידה את שיעור זה ל-20%. זאת בניגוד להצעתו של טראמפ ממאי, שכללה הורדת מס החברות ל-15%.

לאונרד בורמן, ממכון המחקר Tax Policy Center: "לא ניתן ליישב את הרטוריקה של טראמפ עם המציאות של ההצעה שלו"

ישנו מס חברות נוסף שישתנה תחת הרפורמה המוצעת. המערכת האמריקאית מבדילה בין שני סוגי חברות- תאגיד S ותאגיד C. תאגידי C נדרשים לשלם מס חברות רגיל, אך תאגידי S לא משלמים מס באותו האופן. בתאגידים אלו, מגיעים הרווחים לבעלי המניות, והמסים נגבים על רווחיהם דרך מיסוי של הכנסה אישית. טראמפ מציע להוריד את סוג מס זה ל-25%.

באופן זה, בעלי מניות בחברות גדולות יקבלו הנחה עצומה במס. במקום לשלם מס לפי המדרגה הגבוהה ביותר, יידרשו מחזיקי המניות לשלם 25% בלבד. חברות רבות בארה"ב מתנהלות באופן זה, ונהוג לתפוס אותן כעסקים קטנים, בהם רמת ההכנסה נמוכה גם ככה. עם זאת, יש גם חברות ענק המתנהלות באופן זה. קרנות הגידור בוול סטריט, למשל, מוגדרות כחברות מסוג זה, ובעלי המניות בהן משלמים לעיתים מס על מיליארדי דולרים. הורדת שיעור המס ל-25% יביא להורדה אדירה בשיעור המס שבעלי קרנות הגידור נדרשים לשלם.

כך, מאחורי הצהרותיו של טראמפ עומדת מציאות הפוכה. בנאומו אמר הנשיא כי "העשירים לא ירוויחו בכלל", אבל גם לפני גיבוש הצעת חוק ניתן להבין כי מדובר בהצהרה לא מדויקת, בלשון המעטה. צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, אמר כי ההצעה היא "לא יותר מקיצוץ מס רוחבי למיליונרים ומיליארדרים של אמריקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!