דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / התנגשויות אלימות במהלך משאל העם בקטלוניה, המשטרה ירתה כדורי גומי

משאל העם על עצמאות החבל יצא הבוקר (א') לדרך, למרות התנגדות עזה של ממשלת ספרד | שוטרים פרצו לקלפיות והחרימו תיבות הצבעה ופתקים | בברצלונה, ניסו מפגינים לחסום את דרכן של ניידות עם קלפיות מוחרמות, ונורו בכדורי גומי

מצביעים קטאלנים נאבקים עם המשמר האזרחי המנסה למנוע מהם גישה לקלפי (צילום: AP Photo/Francisco Seco)
מצביעים קטאלנים נאבקים עם המשמר האזרחי המנסה למנוע מהם גישה לקלפי (צילום: AP Photo/Francisco Seco)

תושבי קטלוניה החלו הבוקר (ראשון) להצביע במשאל העם על עצמאות החבל, זאת למרות ההתנגדות החריפה של הרשויות בספרד. עם פתיחת חלק מאתרי ההצבעה, החלו להירשם עימותים אלימים בין כוחות המשטרה למצביעים, שהגיעו לשיאם בירי כדורי גומי לעבר מפגינים מחוץ לנקודת הצבעה בברצלונה. כחלק מניסיון הממשלה הספרדית לסכל את משאל העם, החלה המשטרה להחרים קלפיות ברחבי החבל.

הממשלה הספרדית, וכוחות הביטחון שלה, מנסים למנוע את ההצבעה במשאל העם, שזוכה לגיבוי של הרשויות בחבל קטלוניה. גורמים בממשל הספרדי אמרו כי לא ישתמשו בכוח, אך לא יתירו את ההצבעה. למרות דברים אלו, כאמור, פרצה אלימות בין תושבי החבל  לכוחות המשטרה.

יחידה לפיזור הפגנות של משטרת ספרד ירתה, לפני זמן קצר, כדורי גומי לעבר מפגינים מחוץ לאחת מהפקודות ההצבעה בברצלונה, מספר בני אדם נפצעו. כדורי הגומי נורו במסגרת ניסיון לפנות קהל מפגינים שמנע את יציאתן של ניידות משטרה, בהן קלפיות שהוחרמו, מהאזור.

מנואל קונדמינאס, איש היי טק בן 48, שניסה לחסום את דרכן של ניידות המשטרה, אמר שהשוטרים במקום בעטו בהם, לפני שהשתמשו באלות שלהם וירו את כדורי הגומי. צלם של סוכנות הידיעות איי.פי., דיווח כי ראה מספר אנשים שנפצעו מהירי.

בית המשפט לענייני חוקה של ספרד פסק על השעיית ההצבעה, והממשלה המרכזית של ספרד טוענת שמשאל העם אינו חוקי. עם זאת, מנהיגי הפלג הבדלני בקטלוניה הודיעו כי יקיימו את המשאל, וכי אם תוצאותיו יצביעו על כך – יכריזו על עצמאות קטלוניה.

בשעות שקדמו לפתיחת הקלפיות, חסמה המשטרה נקודות הצבעה רבות, כדי למנוע את ההשתתפות במשאל. בנקודות הצבעה אחרות התייצבו פעילים מקומיים, במטרה להבטיח את פתיחתן.

נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דמון, הצביע בקלפי בעיירה קורנליה דה טרי, סמוך לעיר ז'ירונה שבצפון החבל, זאת אחרי שהמשטרה השתלטה על האתר בו היה אמור להצביע בהתחלה, כך מסר דובר של פודג'מון לסוכנות הידיעות איי.פי. פוג'דמון היה זה שהוביל את היוזמה הבדלנית להצביע על עצמאות החבל, זאת למרות החלטת בית המשפט לענייני חוקה וההתנגדות העזה של הרשויות בספרד.

דובר ממשל קטלוניה הודיע כי כ-73% מקרוב ל-6,000 אתרי הצבעה פעילים בשעה זו, למרות פשיטות משטרתיות ותקלות טכניות. הדובר, ג'ורדי טורול, קרא לתושבי החבל לשמור על קור רוח ועל סבלנות, אך להגן "בשלווה ובאיפוק" על זכותם להצביע, אחרי שהמשטרה חסמה מספר אתרים והחרימה קלפיות.

"העולם כולו ראה את האלימות של המדינה הספרדית", אמר טורול, שכינה את פעולות המשטרה "דיכוי שמזכיר את עידן פרנקו (תקופת הדיקקטורה ששלטה במדינה בשנים 1975-1939 – המערכת)". טורול הוסיף שנציג הממשלה הספרדית בקטלוניה, אנריק מילו, צריך להתפטר מתפקידו בשל האלימות שהפעילה המשטרה.

בניסיון להתגבר על שלל המכשולים שצצו להתנהלות משאל העם, הכריזו הרשויות בקטלוניה כי ניתן יהיה להצביע בכל אתר שהוא, ובאמצעות פתקי הצבעה אותם יכולים התושבים להדפיס בביתם.

לדברי טורול, קבוצה של "אקדמאים ואנשי מקצוע" יתפקדו כמשקיפים בבחירות. ועדת הבחירות הרשמית שמינה הפרלמנט הקטלוני פוזרה בשבוע שעבר, על מנת להימנע מקנסות כבדים של בית המשפט לענייני חוקה.

שר החוץ של ספרד, אלפונסו דסטיס, אמר אמש שההצבעה במשאל העם היא אנטי-דמוקרטית, והיא עומדת "בסתירה ליעדים והאידאלים" של האיחוד האירופי. "מה שהם דוחפים אליו הוא לא דמוקרטיה, זה לעג לדמוקרטיה", אמר דסטיס בראיון לאיי.פי.

הרשויות בקטלוניה לא קבעו שיעור מצביעים מינימלי לתיקוף תוצאות משאל העם. הממשלה המקומית קיוותה להשתתפות גבוהה יותר מזו שנרשמה במשאל עם לא מחייב, שהתקיים בשנת 2014, בו הצביעו כ-2.3 מיליון תושבים, 80% מהם תמכו אז בעצמאות. עם זאת, לאור הקשיים שהציבה הממשלה הספרדית על קיום משאל העם הנוכחי, רמזו מספר גורמים בממשל המקומי כי יחשיבו את התוצאות כמחייבות גם אם שיעור ההצבעה יהיה נמוך יותר מאשר לפני שלוש שנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!