דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטלוניה

בעולם / היום קטלוניה תצביע על היפרדות - בספרד לא מעוניינים שזה יקרה

האם יזכו היום 5.3 מיליון בוחרים קטלונים להצביע במשאל העם בעד היפרדות החבל מספרד? אם זה תלוי בממשלת ספרד, הדבר לא יקרה | נשיא קטלוניה: "מצביעינו הם כמו מים, לא ניתן לעצור אותם".

מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
מפגינים קטלאנים דורשים עצמאות לקטלוניה 1 בספטמבר 2014 (צילום ארכיון: Iakov Filimonov / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

בחיל וברעדה יוצא לדרך משאל העם השנוי במחלוקת לעצמאות קטלוניה. משאל העם אמור להתחיל בשעה 9:00 בשעון המקומי (יום ראשון, 10:00 בזמן ישראל) כאשר 5.3 מיליון בוחרים יוכלו לממש את זכות ההצבעה באחד מ-2,315 מוקדים שמוקמו בבתי ספר. אלא שמשטרת ספרד הורתה לכל אזרחי המדינה שלא לגשת לבחירות ה"בלתי חוקיות" והבטיחה להטיל סגר על מוקדי ההצבעה כבר מ-6:00 בבוקר. כמה ארגוני פעילים קטלונים החלו להתבצר בבתי הספר כבר מאתמול (שבת). נכון לאתמול בערב הפעילים התבצרו ב-163 בתי ספר, כך מסרה משטרת ספרד.

הממשלה במדריד, הטוענת כי היא פועלת על בסיס חוקת ספרד שאוסרת על פיצול המדינה, מתנגדת בכל תוקף למשאל העם שנפסל על ידי בית המשפט החוקתי. שר החוץ של ספרד אלפונסו דסטיס אמר אתמול כי המשאל הוא "חיקוי של הליך דמוקרטי" ודובר הממשלה אמר כי ההצבעה לא תתקיים.

מנגד, נשיא ממשלת קטלוניה סבור כי "מצביעינו הם כמו מים, לא ניתן לעצור אותם. לא יקרה מצב שבו קטלוניה תהיה מדינה תחת מצור. מה שיקרה הוא שיהיו מיליוני אנשים ברחובות שירצו להצביע, ויצביעו". בראיון עם תאגיד 'כאן' אמר כי "ממשלת ספרד רוצה להטיל מצור על כל קטלוניה ולהפוך אותה למרחב שבו איש לא נע ואיש לא יכול לפעול". בעצרת תמיכה במהלך יום שישי בערב, שסיימה את קמפיין התמיכה בעצמאות שאותו הוביל הוסיף כי "ברגעים כה מתוחים וכה אמוציונליים, אנחנו מתקרבים למה שבעבר נראה רק כמו חלום".

https://twitter.com/CatalansForYes/status/913503014849310720

 

הנשיא פוג'דמן וכל חברי הקבינט של ממשלת קטלוניה חתמו בספטמבר על מזכר רשמי המכניס לתוקף את "חוק משאל העם" של חבל הארץ הצפון מזרחי של ספרד, הנהנה ממעמד אוטונומי חלקי מזה כ-40 שנה.

לפי הצעת החוק, שעברה בפרלמנט הקטלוני בספטמבר ברוב של 12 קולות, על ממשלת קטלוניה לערוך משאל-עם בו יתבקשו אזרחי החבל האוטונומי לבחור בין שתי חלופות – "כן" שמשמעו הקמת מדינה עצמאית בשם קטלוניה, או "לא" שמשמעו שמירה על האוטונומיה הקטלונית בתוך ספרד. אלא שכאמור יישום חוק משאל העם הושעה על ידי בית המשפט העליון למשך 5 חודשים וממשלת ספרד הורתה לכוחות הביטחון במדינה למנוע את קיומו של משאל העם.

מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה. גרפיקה: דבר ראשון)
מפת ספרד וקטלוניה (מתוך ויקיפדיה. גרפיקה: דבר ראשון)

ברצונם של תומכי העצמאות לקטלוניה להכריז על היפרדות מממלכת ספרד ולהקים רפובליקה עצמאית לפי פרוטוקול שנוסח בחוק. עם 7.5 מיליון תושבים, שטח של 32 אלף קמ"ר (גדולה פי 1.5 מישראל) וקו חוף של 214 ק"מ קטלוניה נחשבת לאחד החבלים היפים, המתויירים והמגוונים ביותר בספרד. כלכלתו של החבל מהווה כחמישית מהתמ"ג של ספרד. התמ"ג לנפש בקטלוניה גבוה מזה של ספרד, והקטאלנים חשים כי ספרד מהווה נטל כלכלי על כתפיהם. תחושה זו מוחרפת היות ומרביתם אינם מזדהים כלל כספרדים. הספרדים חוששים כי עזיבת קטלוניה תקשה על ספרד לצאת מהמשבר הכלכלי בו היא מצויה מאז תחילת 2009, ואף תעודד חבלים אוטונומיים נוספים כגון חבל הבאסקים ואנדלוסיה לפרוש מהממלכה.

בתחילת המאה ה-21 החרימו לאומנים קטלונים תוצרת ספרדית ואף ניסו לסכל את מועמדות העיר מדריד למשחקים האולימפיים ב-2012. הספרדים מצידם החרימו את אחד הסמלים החשובים ביותר מתוצרת קטלוניה – הקאווה (שמפניה קטלונית). בתחילת 2006 הגיעה הממשלה הספרדית להסדר עם קטלוניה כי היא תוכר כ"אומה" שתמשיך להיחשב לחלק מספרד.

לפני כשלוש שנים התקיים משאל עם לא מחייב בקטלוניה במהלכו הצביעו 80 אחוז מבעלי זכות ההצבעה בעד עצמאות לחבל הארץ והיפרדות מספרד, אולם ההחלטה לא יצאה לפועל בשל הלחץ שהופעל מצד השלטון המרכזי במדריד. כמה מחוקקים קטלונים הואשמו בבית המשפט הספרדי בחתירה תחת החוקה לאחר שהובילו את משאל העם השנוי במחלוקת.

אחד הביטויים התקשורתיים הבולטים למתח שבין השלטון הספרדי המרכזי במדריד לבין התודעה העצמאית המתפתחת בקטלוניה, ובירתה ברצלונה, הינם משחקי הכדורגל הדרמטיים שזכו לכינוי "קלסיקו", משחקים המתקיימים בין קבוצת הכדורגל ריאל מדריד ל'בארסה', הקבוצה המפורסמת מברצלונה. משחקים אלו, בין שתי קבוצות הנמצאות בליגת העל הספרדית, זוכים לשיאי צפייה גבוהים במיוחד ובתשומת לב עולמית, והם מעוררים מתח רב בקרב האוהדים, בין היתר בגלל המתיחות ההיסטורית והפוליטית שבין הקבוצות. בארסה מייצגת את ברצלונה הקטלונית, ובפתיחת כל משחק שלה נהוג לשיר את המנון החבל האוטונומי, וריאל מדריד מייצגת את מדריד ה"ספרדית" והממלכתית. יו"ר התאחדות הכדורגל הספרדית הודיע בעבר כי ברצלונה לא תוכל לשחק בליגה הספרדית במידה וקטלוניה תזכה בעצמאות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!