דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים צפון

משבר חיפה כימיקלים / עובדי חיפה כימיקלים צפון תובעים 9.5 מיליון ש"ח פיצויים

בעוד ההנהלה טוענת כי תסגור את המפעל הצפוני ותפטר עובדים משיקולים עסקיים, ועד העובדים טוען כי הפיטורים הם אמצעי לחץ על העירייה והמדינה, וכי אין כוונה לסגור את המפעל | כעת תובעים העובדים פיצויים בגין "פיטורים חד צדדים, פוגעניים ופיקטביים" וחופשות כפויות

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עובדי המפעל חיפה כימיקלים צפון הגישו בימים האחרונים תביעות פיצויים בהיקף של כ-9.5 מליון ש"ח בגין פגיעה בזכויות העובדים. העובדים נמצאים בחודשיים האחרונים במאבק משפטי כנגד פיטוריהם, אל מול טענות ההנהלה כי בכוונתה לסגור את המפעל ולפטר את מאות העובדים המועסקים בו. מוועד העובדים נמסר "הגיעו מים עד נפש. מאות עובדים משמשים 'מגן אנושי' בידי הנהלה המבקשת לחץ על המדינה והעירייה". התביעות מתווספות לתביעת העובדים לבטל את הפיטורים, אך כל עוד המפעל מושבת קשה לראות כיצד יוכלו לחזור לעבודה סדירה.

הסכסוך המשפטי נפתח בסוף אוגוסט, בתביעה לביטול ההחלטה לפטר את כלל העובדים במפעל. לפי הודעת העובדים, ביום חמישי ה-5.10 הוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בקשה מתוקנת ומעודכנת להוצאת צווים וסעדים כנגד הנהלת חיפה כימיקלים, בגין פיטורים חד צדדיים, פוגעניים ופיקטיביים, וכל זאת בניגוד לדין ולהסכם הקיבוצי הנהוג במפעל. בגין הפרות אלה מבקשים הארגון היציג כוח לעובדים וועד העובדים פיצויים בגובה של 5 מיליון שקלים. בנוסף, מבקשים ועד העובדים והארגון פיצויים בעבור 58 עובדים אשר הוצאו באורח מפלה ל"חופשה בכפייה" רק בשל חברותם בארגון העובדים. סך הבקשה הכולל הוא כ-9.5 מיליון שקלים.

ג'ולס טראמפ בעלי חיפה כימיקלים ונדב שחר מנכ"ל חיפה כימיקלים (צילום: ארז רביב)
ג'ולס טראמפ בעלי חיפה כימיקלים ונדב שחר מנכ"ל חיפה כימיקלים (צילום: ארז רביב)

מוועד העובדים נמסר "הגיע הזמן שההנהלה הזו תשלם את המחיר על ההתעללות הכלכלית והנפשית שהעבירה ועודנה מעבירה את עובדיה". יו"ר הוועד אלי אלבז הוסיף "ככל שהמשבר התפתח הובהר לנו שההנהלה אינה עוסקת רק בפתרון רווחי, אלא בסגירת חשבונות עם העובדים המאוגדים ורצון להפעיל את המפעל מחדש ע"י עובדי קבלן ו/או עובדים מוחלשים ללא הגנת ארגון העובדים, כפי שמעידה בקשתנו לבית הדין" הוא מוסיף.

במהלך הדיון המשפטי בחודש שעבר רמז השופט קוגן מספר פעמים שאינו מתרשם שהחלטת הסגירה של המפעל היא אמתית וסופית, והתריע מפני שהאפשרות שייפתח מחדש בקרוב ללא ארגון העובדים. עם זאת, התייחס בכובד ראש לזכותה של ההנהלה והבעלים להפעיל את המפעל או להשבית אותו כרצונה והתייחס להמשך תשלום שכר העובדים כאופציה לזמן קצר של כחודש עד למציאת פשרה. בכך סימן השופט להנהלה כי הדרך לפיטורים איננה חסומה.

השבתת הייצור במפעל התרחשה בשלבים, כאשר אי מילוי מיכל האמוניה השבית את מרבית הייצור במפעל כבר בחודש אפריל האחרון, מאז עסקו העובדים בעיקר בפעולות תחזוקה ושימוש בשאריות חומרי הגלם. שכר העובדים הופחת לשכר הבסיס בלבד, וכחמישית מהם כבר עזבו את המפעל בתקופת המשבר. העובדים קובלים על נכונות ההנהלה להשתמש ביבוא אמוניה במיכלים קטנים (איזוטנקים) לטובת חידוש הייצור ב"חיפה כימיקלים דרום" במישור רותם ולא במפעל הצפוני.

לפי דברי ההנהלה בבית המשפט, בצפון ישנה מגבלה של היעדר אחסון תפעולי מספיק, וסירוב של עיריית חיפה להעניק רישיון עסק למפעל ככל שהוא מתבסס על עגינה של אניית אמוניה בת 2,500 טון במפרץ חיפה. המדינה אישרה חלופה זו כנושאת סיכון קביל, אך גורמים שונים מעידים כי בהערכות הסיכון נפלו טעויות משמעותיות – התבססות על נתונים כלליים ולא על תכנון מפורט וכן מהתעלמות ממקרי קיצון של פעולת טרור העשויה לפוצץ את האנייה, או פגיעה בה במסגרת אירועים רבי נפגעים כמו רעידת אדמה ואף צונאמי.

הערכת המצב המשפטית של חיפה כימיקלים היא שניתן לעכב כניסה של אנייה כזו בכחצי שנה, ככל שתאושר, אם עיריית חיפה תעתור נגדה. לכן היא מבקשת לפטר את עובדי המפעל, אשר ממילא מושבת בינתיים, כאשר וועד העובדים לא הסכים לדון בהצעות של חופשה ללא תשלום או פיטורים עם זכות קדימה להתקבל למפעל כאשר יופעל מחדש. לטענת העובדים, המפעל הרוויח בכל שנה בשנים האחרונות מאות מליוני שקלים, והוא מסוגל להמשיך לשלם שכר מופחת גם כאשר המפעל מושבת, לטענתם, בשל מחדלי ההנהלה.

בחברת חיפה כימיקלים בחרו שלא להגיב לכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!