דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עיראק / 3 שבועות לאחר המשאל לעצמאות: צבא עיראק פלש לחבל הכורדי

בסיוע מיליציה שיעית השתלט צבא עיראק על חלקים גדולים ממחוז כירכוכ העשיר בנפט, ונמצא במחלוקת בין הכורדים לממשל העיראקי | בקרבות נהרגו 12 לוחמים שיעים ו-7 לוחמים כורדים, והלחימה נמשכת | נשיא הממשלה הכורדית: "כוחותינו יגנו על כירכוכ"

  • הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
    הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
  • הפגזות צבא עיראק ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
    הפגזות צבא עיראק ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
  • כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
    כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
אוריאל לוי

צבא עיראק והמליציה השיעית אל-חאשד א-שעבי פלשו הלילה (שני) לחבל הכורדי בצפון עיראק, במטרה לכבוש את מחוז כירכוכ שבו. הכוחות כבשו את העיר הכורדית כיפרי, ומספר בסיסים צבאיים, כפרים, עיירות ומתקנים להפקת אנרגיה מדרום וממערב לעיר המחוז כירכוכ, וכן בסיס של חיל האוויר העיראקי שהיה בשליטת הכוחות הכורדים. קרבות עזים מתרחשים כעת (שני) בפאתי העיר כירכוכ, ובעיר תוז-חורמטו. לפי דיווחי ממשלת עיראק וממשלת החבל הכורדי, בקרבות נהרגו 12 לוחמי המיליציה השיעית, ולפחות שבעה לוחמי פשמרגה כורדים. בצד הכורדי דווח על 40 פצועים.

הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).

הטלוויזיה הממלכתית בעיראק דיווחה כי ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי, הורה לכוחות הצבא "להשליט סדר וביטחון" במחוז כירכוכ העשיר בנפט, שמצוי במחלוקת בין עיראק לכורדים. עוד אמר אל-עבאדי כי הוא מוכן לחלוק את השליטה על המחוז עם הרשויות הכורדיות.

[mappress mapid="191"]

על פי דיווחים מבגדד, צבא עיראק והמיליציה השיעית השתלטו על חלקים גדולים ממחוז כירכוכ ללא קרבות, וכן על חלקים מהעיר כירכוכ עצמה – הכוללים מבנים פדרליים. לטענתם, הכיבוש נעשה מבלי להתעמת עם הכוחות הכורדים. עם זאת, בכלי תקשורת כורדי צוטט מפקד כורדי שאמר כי החלה לחימה בין הכוחות בדרום העיר, וכי צבא עיראק שיגר טילי קטיושה לעבר הכוחות הכורדים בספר. אל-עבאדי הורה להניף את דגל המדינה מעל העיר כירכוכ ומעל אזורים נוספים תחת שליטה כורדית הנמצאים במחלוקת. במקביל, כוחות מיוחדים של צבא עיראק השתלטו על בניין ממשל בעיר ללא מאבק. צבא עיראק הודיע גם כי הכורדים הסכימו להעביר לידיהם את השליטה בחברת הנפט הצפונית ובמתקני חברת הגז הצפונית שבעיר כירכוכ.

המושל הכורדי של כירכוכ, נאג'מידין כרים, קרא לתושבי המחוז – שמרביתם ערבים סונים, כורדים וטורקמנים –  להתנגד לכוחות העיראקיים השיעים ולהגן על ביתם. סגן נשיא הממשלה הכורדית, כורסאט רסול עלי, אמר כי "כוחות הפשמרגה יגנו על כירכוכ ולא יאפשרו לה להינזק".

מהפנטגון נמסר כי ארה"ב ממשיכה לתמוך ב"עיראק מאוחדת", וכי שני הצדדים צריכים להתמקד בלחימה בדאע"ש ולהימנע מיצירת מתחים מיותרים בקרב העם העיראקי. "אנחנו מתנגדים לכל אלימות מכל צד, ומבקשים שלא לגרום לאי-יציבות שתערער את עיראק", אמרה דוברת הפנטגון, לורה סיל.

הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).
הפגזות ברחובות כירכוכ, בוקר יום ראשון 16.11.2017 (צילום: ג׳נאן מוסה).

אתמול (ראשון) האשימה הממשלה בבגדד את הכורדים כי הכניסו לכירכוכ כוחות מהארגון הכורדי-טורקי PKK וכינתה את המהלך "הכרזת מלחמה". הכורדים הכחישו את המהלך.

המתחים באזור גברו בתקופה האחרונה, מאז שהכורדים הניפו את דגלי החבל האוטונומי בבנייני הממשל בכירכוכ באוגוסט האחרון וערכו לפני שלושה שבועות משאל עם על עצמאות החבל הכורדי מעיראק. משאל העם, שבו זכו התומכים בעצמאות, איננו מחייב את ממשלת עיראק וגרר גינויים ואיומים מצדה. בעקבות משאל העם, הטילה עיראק איסור טיסה גורף מעל החבל הכורדי ואיימה לפלוש אליו, יחד עם טורקיה ואיראן.

כוחות הפשמרגה הכורדים שולטים בכירכוכ מאז אמצע 2014, אז נסוג צבא עיראק מהאזור עקב המלחמה עם דאע"ש. בקיץ 2014 הגיעו למחוז כוחות ה-PKK על מנת להלחם בדאע"ש. ה-PKK מחזיקים נציגות רשמית בבגדד ובארביל (בירת החבל הכורדי), ובשנים האחרונות האשימו שני הצדדים בסכסוך את ה-PKK הכורדי-טורקי בעזרה לצד האחר. ה-PKK מחזיקים בסיסים בהרי קנדיל שבצפון החבל הכורדי, וארגון יזידי הקשור בהם שולט בכמה מוצבים באזור סינג'אר שבמערב החבל. כחלק מהמתיחות בין בגדד לארביל, היזידים במערב החבל מתכוננים בימים האחרונים לאפשרות של התקפה שיעית נגדם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!