דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כורדיסטאן העיראקית

בעולם / הכורדים בעיראק בחרו עצמאות, שכניהם מאיימים בתגובות חריפות

משאל העם בכורדיסטאן הוכרע - 92% בחרו בעצמאות | ארדואן מאיים כי הכורדים "ירעבו כשמשאיות האספקה מטורקיה יפסיקו לחצות את הגבול לתוך צפון עיראק" | בישראל תומכים וקוראים לארה"ב להצטרף למהלך

ילדים מניפים דגלים כורדים ברחובות קירקוק ביום משאל העם. (צילום: AP Photo/Bram Janssen).
ילדים מניפים דגלים כורדים ברחובות קירקוק ביום משאל העם. (צילום: AP Photo/Bram Janssen).
אוריאל לוי

נשיא כורדיסטאן העירקית, מסעוד ברזאני, הכריז על ניצחון במשאל העם לעצמאות החבל. בנאום מיוחד שנשא אמש (שלישי) ברשת הטלוויזיה הכורדית רודווה אמר כי "העם הכורדי אמר את שלו". ספירת הקולות טרם הסתיימה אך לאחר ספירת 3.44 מיליון קולות 92% הצביעו בעד הקמת מדינה עצמאית לכורדים בחבל. משאל העם נערך למרות התנגדותן הנחרצת של ארה"ב, בריטניה, גרמניה, האיחוד האירופי, האו"ם, הליגה הערבית, עיראק, איראן, סוריה, מצרים וטורקיה.

ראש ממשלת עיראק, חיידר אל-עבאדי איים על הכורדים ונתן להם אולטימטום עד יום שישי לפנות את שלושת שדות התעופה הבינלאומיים בחבל אחרת יוטל סגר אווירי מלא על החבל. בהתייחסו לאיומים שהגיעו מהממשלה בבגדד אמר ברזאני כי "במקום לאיים עלינו, מוטב לנהל דיאלוג לעתיד טוב יותר. מו"מ הוא הדרך לפתור בעיות ולא גידופים, איומים ואלימות".

טורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התייחס אתמול למשאל העם ואמר כי "כל האופציות נמצאות על השולחן". בנאום טלוויזיוני הזהיר ארדואן כי הוא מוכן להטיל סנקציות כלכליות וכי לא יהסס להורות על פעולה צבאית באוויר וביבשה.
בטון תקיף איים ארדואן על תושבי כורדיסטאן העירקית כי הם "ירעבו כשמשאיות האספקה מטורקיה יפסיקו לחצות את הגבול לתוך צפון עיראק", וכי רווחי הנפט של הממשלה המקומית ייפגעו קשות כשטורקיה תסגור את צינורות הנפט שזורם ממנה. "הם יישארו במצב קשה מאד, ללא עזרה, כשנתחיל לאכוף את הסנקציות שלנו", אמר נשיא טורקיה.

בהתייחסו לתמיכה לה זכו הכורדים מישראל איים ארדואן להקפיא את תהליך נרמול היחסים אם ישראל לא תחזור בה מתמיכתה במדינה עצמאית לכורדים. בנאומו הזכיר ארדואן את ישראל כמה פעמים ואמר כי הנפת דגלי ישראל בהפגנות התמיכה במשאל העם "לא תציל" את הכורדים בצפון עיראק מפני הסנקציות שטורקיה תטיל עליהם. הוא הוסיף כי ישראל ו"מפלגת הפועלים הכורדית" (PKK) הם הגורמים היחידים שתומכים בעצמאות כורדיסטאן, מה שמראה כי אין כל לגיטימציה בינלאומית למהלך. "כשנטיל עליהם סנקציות ולא יישאר להם אף מקור הכנסה, שילכו לראות מה ישראל יכולה לתת להם", אמר ארדואן. טורקיה ועיראק עורכות תרגיל צבאי משותף שמטרתו להרתיע את הכורדים מפני מהלכים חד-צדדיים. אתמול דווח כי גם כוחות איראנים השתלבו בתרגיל שהפך למפגן נדיר של שיתוף פעולה בין שלושת המדינות.

איראן

ד"ר רז צימט, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי והפורום לחשיבה אזורית, דיווח אתמול כי איראן מתגברת את מערך ההגנה האווירית ופורסת טילים בצפון מערב המדינה בסמוך לגבול עם החבל הכורדי בעיראק. במקביל מחריפים בכירים איראנים את הטון כלפי ההנהגה הכורדית. יועץ בכיר בממשל האיראני, עלי-אכבר ולאיתי, כינה את ברזאני: "סוחר של הציונים לפיצול מדינות האסלאם" ואומר שעליו לזכור שהעם הכורדי התגאה בצלאח א-דין ולא בנתניהו.

צימט הוסיף כי אחת הסיבות להתנגדות האיראנית החריפה למשאל העם בצפון עיראק היא החשש מהתגברות מגמות בדלניות בקרב המיעוט הכורדי באיראן שכן הכורדים מהווים כ-10% מאוכלוסיית איראן. התמונות והסרטונים המגיעים בשעות האחרונות מהמחוזות המאוכלסים בכורדים בצפון-מערב איראן ומתעדים תהלוכות וחגיגות הזדהות עם משאל העם בחבל הכורדי בצפון עיראק מספקים למשטר האיראני סיבה טובה לדאגה. במקביל מתקבלים דיווחים על תגבור כוחות ביטחון הפנים באזורים הללו. גם אם אין בכך כדי להציב אתגר ביטחוני משמעותי בפני המשטר, הדבר בהחלט יחייב את השלטונות לבחון מחדש את מדיניותם כלפי הכורדים תוך שילוב בין הגברת אמצעי הביטחון להגברת המאמצים לשיפור זכויותיהם של הכורדים ברפובליקה האסלאמית.

צרפת וקנדה מצטרפות לישראל

מוקדם יותר השבוע אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי ארצו לא תעמוד בדרכם של הכורדים להשיג מדינה עצמאית, עמדה שונה ממה שהביעה צרפת לפני כן. נשיא קנדה ג'סטין טרודו אמר אתמול כי קנדה איננה מתנגדת לעצמאות כורדיסטאן העירקית. קנדה וצרפת הן המדינות היחידות עד כה שהביעו יחס סובלני לעצמאות כורדית מלבד ישראל – שהיא המדינה היחידה בעולם אשר תומכת בהתלהבות במהלך.

בישראל התבטאו כמה בכירים לטובת עצמאות החבל הכורדי. האלוף יאיר גולן, עד לאחרונה סגן הרמטכ"ל, אמר בפאנל במכון מחקר בוושינגטון כי "מנקודת המבט האישית שלי ה-PKK הוא לא ארגון טרור. ככה אני רואה את זה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "ישראל מתנגדת ל-PKK ורואה בו ארגון טרור, בניגוד לטורקיה שתומכת בארגון הטרור חמאס. בעוד שישראל מתנגדת לטרור באשר הוא, היא תומכת במאמצים הלגיטימיים של העם הכורדי להשיג מדינה משלו." שרת המשפטים איילת שקד, אמרה לפני שבוע כי "לישראל ולמדינות המערב יש אינטרס גדול שתקום מדינת כורדיסטן לפחות בחלק העיראקי. אני חושבת שהגיע הזמן שארה"ב תתמוך במהלך".

ישנם היום 35 מיליון כורדים בכורדיסטאן כולה, והשטח ההיסטורי עליו הם חיים מחולק כיום בין ארבע מדינות – טורקיה, סוריה, עיראק ואיראן. כורדיסטאן העיראקית מהווה רק פיסה קטנה משטח זה. בירתה של כורדיסטאן מצויה בטורקיה והיא קרויה על ידי הכורדים אמד (דיארבאקיר בטורקית).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!