דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני ביטחוני

מדיני ביטחוני / האם ישראל הפסיקה את היצוא הביטחוני למיאנמר?

ע"פ אתר חדשות צרפתי ישראל החליטה להקפיא את הייצוא הביטחוני למיאנמר על רקע דעת הקהל השלילית על סיוע למדינה המבצעת רצח עם | פעיל נגד הייצוא: "המאבק הציבורי חייב להימשך עד שממשלת ישראל תצא בהצהרה פומבית ומפורשת"

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
שי ניר

ישראל החליטה להקפיא את היצוא הביטחוני למיאנמר, כך פורסם ביום רביעי השבוע באתר החדשות הביטחוניות 'אינטליג'נס אונליין' הצרפתי. על רקע איסור הפרסום בהכרעת בג"צ בעתירה נגד המשך היצוא הביטחוני למיאנמר, האתר הצרפתי דיווח ממקורות לא ידועים כי שר הביטחון אביגדור ליברמן החליט באופן דיסקרטי וחד משמעי לחסום את רישיון היצוא הביטחוני למיאנמר על רקע הדיון הציבורי שהתעורר בישראל ולאחר שנחשפו מספר עסקאות מכירה צבאיות. בהמשך נכתב כי בישראל הוחלט שלא להצהיר על העניין מפורשות כדי למנוע כעס מצד הגנרלים המיאנמרים. כידוע מיאנמר בחודשים האחרונים מבצעת פשעי מלחמה במיעוט הרוהינגיה המוסלמי בשטחה, מה שהביא עד עתה לאלפי הרוגים ולמעלה מחצי מיליון פליטים.

פרסום זה מצטרף לידיעה בשבוע שעבר בעיתון 'הארץ' כי על פי מקורות המעורים בנושא בימים אלו אין קשר בין צה"ל לבין הצבא הבורמזי, ואף לובש מדים לא מעורב בתקופה זו בכל שיתוף פעולה או דבר הקשור למערכת הביטחונית הבורמזית.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לפניית 'דבר ראשון' כי "ככלל, משרד הביטחון אינו נוהג להתייחס לנושאי יצוא ביטחוני".

הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)
הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)

"המאבק הציבורי חייב להימשך עד שממשלת ישראל תצא בהצהרה פומבית ומפורשת" כך אומר עו"ד איתי מק על רקע הפרסום הצרפתי. מק, שיחד עם שורה של פעילים הגיש את הבג"צ נגד המדינה, מוסיף כי "הצהרה זו צריכה לכלול התחייבות ישראלית פומבית להקפאה מוחלטת של כל סוגי הייצוא הביטחוני הישראלי העלולים לסייע בפשעים שהחונטה הבורמזית מבצעת". לדברי מק לישראל היסטוריה של הצהרות כוזבות על הפסקת יצוא ביטחוני. כדוגמה הוא מביא את היצוא לדרום אפריקה תחת משטר האפרטהייד בשנת 1987- אז הצהירה ישראל כי אינה מייצאת למדינה מחשש שארה"ב תנחית עליה סנקציות אך בפועל המשיכה ביצוא. מק מוסיף גם כי יש למנוע יצוא על-ידי מדינה מתווכת ובכך לעקוף את האיום בסנקציות. "הצהרה זו צריכה לכלול הן את החוזים הנוכחיים והעתידיים והן מכירה באמצעות צדדים שלישיים. הצהרה זו צריכה לכלול התחייבות שההקפאה תימשך עד לסיום אמברגו הנשק של האיחוד האירופאי וארה"ב על בורמה", דברי מק.

בשבוע שעבר בעקבות פרסום בעיתון 'הארץ' על מכירת נשק ישראלי מתקדם, לפני כחצי שנה לשלטון במיאנמר, הכחיש משרד החוץ כל מעורבות ישראלית בפשעי המלחמה. "ישראל מכחישה נמרצות את הידיעות הכוזבות המופצות בתקשורת בעניין מעורבותה כביכול בטרגדיה בחבל ראקין שבמיאנמר", נמסר בהודעת משרד החוץ. ביחס לטענה כי מדיניות היצוא הביטחוני של ישראל מתעלמת ממצב זכויות האדם במדינת היעד או הגבלות מכירת נשק על-ידי גורמים בינלאומיים נאמר בהודעה כי "מדיניות פיקוח היצוא הביטחוני של מדינת ישראל, נבחנת באופן תדיר בהתאם לשיקולים שונים וביניהם מצב זכויות האדם במדינת היעד כמו גם מדיניות מועצת הביטחון של האו"ם וגורמים בינלאומיים נוספים".

משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
משפחה ממיעוט הרוהינגיה שואבת מים מבאר במחנה פליטים בבנגלדש (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

בתחילת החודש שעבר אישר בג"ץ צו איסור פרסום לפסיקתו בעתירה שדרשה לעצור את הייצוא הביטחוני מישראל למיאנמר (לשעבר בורמה). העתירה הוגשה ע"י עו"ד איתי מק ומספר פעילי זכויות אדם, מתוך החשש שישראל נותנת סיוע ביטחוני הכולל מכירת נשק ואימונים לשלטון הצבאי במיאנמר, שלטון שמבצע פשעים נגד האנושות בבני הרוהינגיה המוסלמים מאז שנת 2012.

מאז חודש אוגוסט מדווח כי צבא מיאנמר מוביל גל אלימות נוסף נגד בני הרוהינגיה שהביא למותם של מאות, והימלטות של כ-600 אלף פליטים לבנגלדש. על אף בקשת המדינה לאיסור פרסום על כלל התיק, הסכים בג"ץ לאסור רק על פרסום הפסיקה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!