דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בורמה

מדיני / "זה אסור מפני שאנחנו יהודים": עשרות הפגינו נגד מכירת נשק למיאנמר

הפגנה יוצאת דופן מול הכנסת אמש (ב') נגד מכירת נשק למיאנמר איחדה גורמים מימין ומשמאל, קואליציה ואופוזיציה | "היום ברור לכל שבמיאנמר אונסים נשים באיומי 'עוזי', אנחנו מוכנים שדבר כזה יקרה?", אמר ח"כ גליק

הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)
הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)

מחזה לא נפוץ אירע אמש (שני) בגן הוורדים מול הכנסת – משמאל הגיעו ח"כ תמר זנדברג עם פעילי מרצ והשר לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, מימין ח"כ יהודה גליק (הליכוד) ומשה פייגלין, ח"כ לשעבר בליכוד ומראשי מפלגת "זהות". מה שאיחד אותם היה הקריאה לעצור מיד מכירת נשק למשטר הדמים בבורמה-מיאנמר.

אלי יוסף מחנך ופעיל וחברתי, חבר מפלגת 'הבית היהודי', פועל כבר שנים נגד מכירת נשק ישראלי למדינות העושות בו שימוש המוביל לרצח חפים מפשע, והוא יוזם המחאה והכח המניע מאחורי ההתנגדות רחבת היריעה לעסקאות האפלות האלו. "אין יותר זרים", אמר יוסף בהפגנה אמש, "כולנו משפחה, גם הילדים בדרום סודן הם המשפחה שלנו, גם הילדים במיאנמר הם המשפחה שלנו. אנחנו עם שאוהב אדם".

הרב וחבר הכנסת לשעבר, מיכאל מלכיאור, שנכח בהפגנה אמר "יש דבר פשוט לעשות. לקבל את הצעת החוק של חברי הכנסת מימין ומשמאל. כרגע קורים בבורמה פשעים חמורים נגד האנושות, טיהור אתני של שבט שלם, ממעלה מ-600,000 אנשים שברחו ממקומותיהם…כל זה נעשה גם בנשק שמגיע ממדינת ישראל. זה אסור מפני שאנחנו יהודים. זה אסור מפני שאנחנו בני אדם. זה אסור בהלכה. זה אסור בגלל שאנחנו מדינה דמוקרטית וזה אסור בגלל שאנחנו מדינה יהודית".

גם ח"כ גליק, ביסס את ההתנגדות שלו לעסקאות מתוך ערכי היהדות, "כל העיסוק שלי בנושא הזה יונק מעולמי הפנימי הזהותי הקיומי. עוד לפני שאנחנו יהודים, עוד לפני שנבחר אברהם אבינו, נבחרה האנושות להרבות חיים בעולם. כשהיום ברור לכל שמוכרים נשק, ושבמיאנמר אונסים נשים עם עוזי, אנחנו מוכנים שדבר כזה יקרה? אני לא מוכן שדבר כזה יקרה".

הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)
הפגנה נגד מכירת נשק ישראלי למדינות המשתמשות בו לרצח עם בגן הוורדים בירושלים, 30.10.2017 (צילום: אלי יוסף)

"כל אחד, אנשי השמאל, ואנשי הימין, מתחברים לנושא הזה מתוך הערכים שלהם ולא מתוך טשטוש שלהם" אמרה ח"כ זנדברג, שהיא ממובילות המאבק. "ישראל היא מיצואניות הנשק הגדולות ביותר, ושלא תחשבו, לא אנחנו מרוויחים מזה, אלא כמה גנרלים לשעבר. לנו יש זכות לדעת – ולכן הדרישה שלנו היא הגבלות, הפסקה של היצוא למדינות שמבצעות הפרות של זכויות אדם".

מוקדם יותר החודש, הכחיש משרד החוץ את מעורבותה של ישראל בנעשה במיאנמר. "ישראל מכחישה נמרצות את הידיעות הכוזבות המופצות בתקשורת בעניין מעורבותה כביכול בטרגדיה בחבל ראקין שבמיאנמר" נמסר בהודעת המשרד החוץ. ביחס לטענה כי מדיניות היצוא הביטחוני של ישראל מתעלמת ממצב זכויות האדם במדינת היעד או הגבלות מכירת נשק ע"י גורמים בינלאומיים נאמר בהודעה כי "מדיניות הפיקוח היצוא הביטחוני של מדינת ישראל, נבחנת באופן תדיר בהתאם לשיקולים שונים וביניהם מצב זכויות האדם במדינת היעד כמו גם מדיניות מועצת הביטחון של האו"ם וגורמים בינ"ל נוספים".

600 אלף פליטים

מיעוט הרוהינגיה המוסלמים, המונים כמיליון ומאה אלף נפש במדינת מיאנמר, הם קהילה הנתונה מזה עשרות שנים במצב של רדיפה במיאנמר. בסוף אוגוסט הגיעו הדברים לידי פיצוץ: בעקבות מתקפה של מורדים בני רוהינגיה נגד עמדות משטרה, החל המשטר במסע דמים – מבצע גירוש בשיטת האדמה החרוכה, שהתמקד במדינת ראקין בה גרים בני הקהילה.

פליטות מהמיעוט רוהינגיה בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות מהמיעוט רוהינגיה בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)

במסגרת המבצע הועלו באש מאות כפרים, ובמקרים מסוימים הובערו בתים על יושביהם. כ-600 אלף פליטים נסו על נפשם והגיעו לבנגלדש חסרי כל, ספונים בערי אוהלים, בצפיפות ובמצב תברואתי בלתי נסבל. עדויותיהם מלמדות על הרג המוני, ובין השאר על עריפת ראשי תינוקות. נשים ונערות העידו על מקרי אונס והתעללות מינית. על ארגוני הסיוע ונציגי העיתונות נאסרה הכניסה למדינת ראקין, על מנת להסתיר ולהסוות את היקף ההרג. בשטח חיים כחצי מיליון בני אדם, במחנות עקורים, חרדים לחייהם.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!