דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

המזרח התיכון / לבנון: הזעזוע הפוליטי מתחיל לתת את אותותיו על הכלכלה

אחרי משבר של שנים, הכלכלה הלבנונית החלה להראות סימני התאוששות | ההתפטרות של ראש הממשלה בשבוע שעבר, כחלק מהמאבק בין סעודיה לאיראן, מאיימת גם על היציבות הכלכלית | אם תגרש סעודיה את מאות אלפי הלבנונים המועסקים בשטחה - המצב יהפוך לגרוע יותר

נשים מול חנות בבירות בירת לבנון, 10 בנובמבר (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
נשים מול חנות בבירות בירת לבנון, 10 בנובמבר (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

בדיוק כשכלכלת לבנון החלה להראות סימנים של יציאה מהמשבר, עוברת המדינה טלטלה פוליטית המאיימת לערער שוב את היציבות.

התפטרותו המפתיעה של ראש הממשלה, סעד אל-חרירי, בשבוע שעבר, עשויה לפגוע בצעדי ההתאוששות הראשונים מזה שנים של הכלכלה הלבנונית. כבר היום, המשבר הפוליטי הנוכחי מאיים על ביצוען של תכניות השקעה בשווי מיליארדי דולרים בתשתיות המתפרקות ובמערכת התקשורת והחשמל במדינה.

ראש ממשלת לבנון הפורש אל-חרירי עם מלך סעודיה, סלמאן בסעודיה, 6 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)
ראש ממשלת לבנון הפורש אל-חרירי עם מלך סעודיה, סלמאן בסעודיה, 6 בנובמבר 2017 (Saudi Press Agency)

לבנון נמצאת, מזה שנים, במרכזו של המאבק בין סעודיה לאיראן. עם זאת, כלכלתה דשדשה, תחת ההסכמה שבשתיקה בין שליחותיה של המעצמות הגדולות באזור, שהשאירו את לבנון בשוליים של אותו עימות.

כל זה עשוי להשתנות אחרי התפטרותו של חרירי, הנתמך בידי סעודיה. חרירי הודיע על התפטרותו בשידור טלוויזיה מריאד, בירת סעודיה, ואמר כי חיזבאללה, שליחתה של איראן בלבנון, השתלטה על המדינה ולקחה אותה "כבת ערובה". הודעתו הפתיעה רבים, לאור העובדה שחרירי יצר קואליציה עם הארגון לפני פחות משנה. הסעודים, שמתנגדים להתפשטותו של חיזבאללה בסוריה ועיראק, טוענים כי הם מסרבים לקבל שותפותו של הארגון בכל ממשלה בלבנון.

סעודיה, בחריין, כוויית והאמירויות המאוחדות, הורו לאזרחי לבנון לצאת מתחומי מדינותיהם השבוע, והלבנונים נותרו מודאגים וחסרי וודאות. "אנחנו לא יודעים עד לאן המצב הולך להתדרדר" אמר רידא שיטו, דירקטור ביצרנית התרופות "אלגוריתם", שמחצית מפעילותה מתרחשת במדינות המפרץ.

ההתפתחויות הפתיעו את לבנון, שהחשיבה בעבר את סעודיה לעמוד תווך ביציבותה. סעודיה תיווכה בשיחות שהובילו להסכם טאיף בשנת 1989, ההסכם שהביא לסופה של מלחמת אזרחים בת 15 שנה. סעודיה גם משקיעה מזה עשורים בלבנון, פתחה את שווקיה למסחר עם לבנון, והותירה לדורות של לבנונים מוכשרים לעבוד בסעודיה, בעיקר בשוק הנפט.

החשש כיום הוא כי סעודיה, ומדינות אחרות במפרץ הפרסי, יורו לאזרחי לבנון לצאת מהמדינה כפי שעשו לאזרחי קטאר השנה, בעקבות קשריה עם איראן. כ-200 אלף אזרחים לבנונים עובדים כיום בסעודיה, וכ-2 מיליארד דולר נשלחים חזרה למשפחות בלבנון כל שנה, כך לטענת מוניר ראשד, יועץ בכיר במשרד האוצר הלבנוני.

הלבנונים מקווים כי סעודיה תרצה להימנע מההשפעות השליליות על כלכלתה שלה, כתוצאה מגירושם של אזרחי לבנון. לבנונים רבים מחזיקים בתפקידים ניהוליים בשוק הנפט בסעודיה, והחלפתם תדרוש זמן ארוך. בנוסף, גירוש עשוי לגרום לקרע בקשריה של סעודיה עם הסונים בלבנון.

"אני חושב שמי שמושקע בלבנון לא יבוא ויהרוס את כל מה שהוא בנה מבחינת קשרים ואמינות", אמר כאמל ואזני, כלכלן ויועץ לממשלת חרירי. עם זאת, סעודיה, והנסיך מוחמד בן סלמן, הידוע בהתנהגותו הדרמטית, ולטענת מבקריו חסרת האחריות, ירצה להראות שהוא מסוגל לעשות זאת. כך טוענת רנדה סלים, אנליסטית לבנונית הפועלת מוושינגטון. לדבריה, "הם לכדו את עצמם בדרך של הסלמה, מבלי להשאיר פתח מילוט".

סעודיה עלולה לגרש את הלבנונים השיעים והנוצרים, טוענת סלים. השיעים הם תומכי חיזבאללה, ויש מפלגות נוצריות שכרתו איתה ברית. כיום, ישנם בין 10,000 ל-20,000 שיעים ונוצרים בממלכה.

לבנון, שהייתה בעבר מוקד של צמיחת שוק חופשי, משותקת מזה שנים בעקבות מלחמת האזרחים המתחוללת אצל שכנתה, סוריה. מפלגתו של חרירי מעוניינת ביציאתה של לבנון מעיסוק  בסוריה, בעוד חיזבאללה לוחמת לצד צבאו של בשאר אל-אסד. מצב זה הוביל לכך שללבנון אין נשיא מזה שנתיים, ולהרס כל אפשרות למשיכת השקעות זרות. במקביל, כניסתם של מעל מיליון פליטים ללבנון, שמהווים כרבע מאוכלוסיית המדינה, מורידה את השכר הממוצע.

עלי חמאדה, שנמלט עם משפחתו מחלב, מוכר ממחטות נייר לנהגים בבירות. צילום: סוכנות AP.
עלי חמאדה, שנמלט עם משפחתו מחלב, מוכר ממחטות נייר לנהגים בבירות. צילום: סוכנות AP.

חרירי זכה בראשות הממשלה תחת הסכם שאיפשר את היבחרותו של נשיא שנתמך על ידי חיזבאללה. פריצת הדרך הפוליטית, הביאה לסופו של הקיפאון הכלכלי. המדינה הצליחה להעביר את תקציבה הראשון מאז 2005, העלתה מיסים, שכר העובדים במגזר הציבורי עלה, והמדינה פיתחה את שוק הנפט והגז שלה. עם זאת, תכנית השקעה בשווי 21 מיליארד דולר, נמצאת היום בהקפאה. "הקבינט לא יכול לקבל החלטה תחת התנאים הנוכחיים" אמר נסיב ג'בריל, הכלכלן הראשי בבנק ביבלוס הלבנוני, בהתייחס לתכנית ההשקעה בנפט וגז.

הממשלה צריכה גם למצוא הכנסות שיממנו את החוב הציבורי, שהגיע ליותר מ-75 מיליארד דולר- 140% מהתמ"ג, ויחס החוב-תוצר מהגבוהים בעולם.

פקטור מרכזי בשמירה על היציבות הכלכלית במדינה הוא המטבע המקומי, שמוצמד לדולר בשווי של 1,500 לירה לדולר מאז שנת 1990. כלכלנים מעריכים כי בזמן הקרוב תישמר ההצמדה. הבנק המרכזי במדינה מחזיק ברזרבות של 43.5 מיליארד דולר- מספיק כדי להחזיק את ההצמדה לעשור, במידה ורמת הפעילות בשוק המט"ח תמשיך ברמה הנוכחית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!