דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רואנדה

מדיני / נתניהו בקניה: "זה טוב בשבילכם, זה טוב בשבילנו, זה טוב לאפריקה"

ראש הממשלה נתניהו ביקר אמש (ג') בקניה לרגל השבעת הנשיא, והכריז "אנו פותחים שגרירות חדשה בקיגאלי בירת רואנדה וזאת כחלק מהרחבת הנוכחות של ישראל באפריקה" | ברקע התחממות היחסים - הסכם הסגרת מבקשי המקלט

נתניהו בפגישה עם ראשי מדינות באפריקה, 28 בנובמבר 2017 (חיים צח / לע״מ)
נתניהו בפגישה עם ראשי מדינות באפריקה, 28 בנובמבר 2017 (חיים צח / לע״מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אתמול (שלישי) ביקור מדיני בניירובי, קניה. במהלך ביקורו השתתף נתניהו בארוחת צהריים לכבוד השבעת נשיא קניה, אוהורו קניאטה, בהשתתפות נשיאים, משלחות ושגרירים וקיים סדרת פגישות מדיניות בילטרליות עם מנהיגים אפריקאים. הבוקר, צפוי נתניהו לחזור ארצה.

"אנחנו רוצים לעבוד עמכם ועם כל אחת ממדינותיכם על מנת לחבר את אפריקה לחשמל", אמר נתניהו במעמד ארוחת הצהריים למנהיגי המדינות והוסיף, "אנחנו מאמינים באפריקה. אז על כל אחת מיוזמותיכם, תהיה יוזמה מצדנו, לנצל את העתיד. להפוך את החיים לטובים ובטוחים יותר למען העם שלכם. זה טוב בשבילכם, זה טוב בשבילנו, זה טוב לאפריקה." ביחס לאיומי הטרור האיסלאמי המאיים על מדינות באפריקה אמר נתניהו כי "קיימת מחלה פראית, היא פוגעת בכל כך הרבה ארצות. בוקו חראם, א-שבאב, הג'יהאדיסטים בסיני. זה מהווה איום לכולנו" והוסיף, "אני מאמין שאנו יכולים לשתף פעולה עם ארצות נוספות, בינינו ועם אחרות, ואם נעבוד ביחד נביס את הברברים. לעמים שלנו מגיע טוב יותר ואנו יכולים לספק להם את זה".

נתניהו בפגישה עם ראשי מדינות באפריקה, 28 בנובמבר 2017 (חיים צח / לע״מ)
נתניהו בפגישה עם ראשי מדינות באפריקה, 28 בנובמבר 2017 (חיים צח / לע״מ)

נתניהו ציין כי זהו ביקור השלישי באפריקה בשנה וחצי האחרונות, והצביע על האינטרס לחיזוק מעמדה הבינלאומי של ישראל באמצעות הגברת שיתופי הפעולה והמעורבות הישראלית ביבשת. "אנו מאמינים בעתידה של אפריקה, אנו אוהבים את אפריקה, וארצה מאוד, לא רק לשתף פעולה בצורה אישית עם כל אחת מארצות אפריקה אלא גם עם האיחוד האפריקני. אני מקווה שכולנו נמצא דרך לעזור לישראל, להיות במעמד צופה באיחוד האפריקאי משום שאנו יכולים לעזור, ביכולתנו לא רק לצפות, אלא אנו יכולים לעזור לבנות יחדיו עתיד טוב יותר לאפריקה". ישראל הייתה בעבר משקיפה ב'ארגון אחדות אפריקה' (The Organisation of African Unity) עד שנת 2002. לאחר שמדינות אפריקה החליטו להקים את האיחוד האפריקאי, הייתה זו לוב, תחת הנהגת העריץ מועמר קדאפי, שפעלה למנוע את מעברה של ישראל להיות משקיפה בארגון החדש.

שגרירות חדשה בקיגאלי

במהלך הביקור, נפגש נתניהו עם נשיא רואנדה פול קגאמה והכריז: "אנו פותחים שגרירות חדשה בקיגאלי בירת רואנדה וזאת כחלק מהרחבת הנוכחות של ישראל באפריקה והעמקת שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות אפריקה". בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר גם כי בפגישה נדונה האפשרות לפתיחת קו תעופה ישיר בין שתי המדינות.

הפגישה עם קגאמה ופתיחת השגרירות, מגיעים על רקע הסכם מבקשי המקלט, שפורסם לראשונה בחדשות 10. על פי ההסכם, ישראל תשלם לרואנדה כ-5,000 דולר עבור כל מבקש מקלט מסודאן או אריתריאה שיעבור לשטחה. זאת בנוסף למענק של כ-3,000 דולר שיינתן לכל מבקש מקלט שיעזוב. בשבוע שעבר אישרה שרת החוץ של רואנדה, לואיס מושיקיוואבו, בראיון לעיתון הרואנדי "ניו-טיימס", כי עדיין מתנהל מו"מ עם ישראל על הסיוע שתעניק לקליטתם במדינה.

בנוסף, קיים נתניהו פגישות בילטרליות גם עם נשיא אוגנדה ונשיא זמביה.

בשנתיים האחרונות עושה ישראל מאמץ דיפלומטי לשפר את מעמדה המדיני ביבשת אפריקה, מאמץ אותו מוביל נתניהו. בחודש יוני השנה השתתף נתניהו בליבריה בוועידת אקוואס, ארגון הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה אשר במסגרתה חתם נתניהו על שורה של הסכמים כלכליים ואף נשא דברים. שנה לפני כן, נתניהו יצא בראש משלחת וביקר במדינות אוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!