כבאות והצלה

חברה ועבודה / נציב כבאות והצלה התנה קידומן של נשים בהגבלת זכות השביתה

עוזרת הנציב אישרה במהלך דיון בכנסת את טענות ועד העובדים בנושא | יו"ר הוועדה ח"כ נאוה בוקר: "הסכסוך הזה מסכן חיים". יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי: אין פגיעה מבצעית, ממשיכים להציל חיים

לוחמת אש (Lerner Vadim / Shutterstock.com)
לוחמת אש (Lerner Vadim / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עוזרת נציב הכבאות הארצי, רונית ולניעמת, אישרה בדיון ועדת המשנה לכבאות והצלה שהתקיים אתמול (ג') בכנסת את טענת ועד העובדים כי הנציב התנה את יצירתם של מסלולי קידום לנשים בנציבות בהגבלת זכות השביתה של ארגון העובדים.

"אני ישבתי בדיון על קידום נשים עם נציבות שירות המדינה. צריך להבין שלכל החלטה יש השלכות רוחב" אמרה. "כדי להימנע מזה הוצע לשפר תנאי נשים בתנאי שיימנעו מלהתארגן. הנציב אמר: נלך יחד לאוצר ונגיד – אנו ממילא לא שובתים. נגביל את זכות השביתה, ואז נציבות שירות המדינה לא תגיד שלכל דבר יש השלכות רוחב". ולניעמת טענה כי הנציב נוהג במדיניות של קידום נשים ואף "הוא הראשון שהורה שבכל משלחת לחו"ל תהיה אישה". יו"ר הוועדה ח"כ נאוה בוקר הבהירה בתגובה: "זה עדין לא קידום נשים". לטענת יו"ר ארגון הכבאים אבי אנקורי אמר לו הנציב כי "לא כל מזכירה פקקטע תקודם".

לוחמי אש בכיבוי שריפה ליד ירושלים, נובמבר 2016 (יונתן זינדל / פלאש90)
לוחמי אש בכיבוי שריפה ליד ירושלים, נובמבר 2016 (יונתן זינדל / פלאש90)

"חייבים להוציא את האגו מחוץ לתמונה בסכסוך המתמשך שבין נציבות הרשות הארצית לכבאות לארגון העובדים" אמרה יו"ר ועדת המשנה ח"כ נאוה בוקר בדיון בנושא שביקש לגשר על הפערים בין הצדדים. "כשהוקמה הרשות הארצית לכבאות היה מאבק לשמור על זכויות לוחמי האש שיישארו עובדי מדינה ולא גוף חצי צבאי. אני חוששת שבעקבות הסכסוך נחזור שנים אחורה. המלחמות בין הנציבות לארגון זה מתכון לאסון ועלול לפגוע בתפקוד המערך בעת אסון. הסכסוך הזה מסכן חיים". בוקר מתחה ביקורת חריפה על הנציב, רב טפסר דדי שמחי, שבחר שלא להגיע לדיון. אנקורי הבהיר בדיון: "לסכסוך יש אפס פגיעה מבצעית. לא עצרנו קורסים, הכבאות מתנהלת. אנו ממשיכים להציל חיים – אבל לא ניתן שינהלו את הכבאות כמו צבא. הבעיה היא שהעובדים מפוחדים ומאוימים".

לדברי אנקורי, הנציב שינה את הרכב ועדת המכרזים הקובעת את התקדמות הכבאים באופן חד צדדי ובלא הידברות עם ההסתדרות. נושא נוסף שעלה בוועדה הוא הפסקת אימון הכשרה של לוחמי אש לרכיבה על אופנוע. אנקורי טען כי דרש שהנציבות תקיים עימו משא ומתן על תנאי לוחמי האש הרכובים. "אני עמדתי על זה שיהיה לזה תגמול כמו ליחידה במשטרה, כי זה סיכון מעבר להיותו כבאי" אמר אנקורי. "במרץ 2017 הנציב הנחה לעצור את הקמת היחידה – פתאום אני מקבל ווטסאפ שהנציב מקים יחידה פרטית – יחידת אופנוענים של הנציב. אז עצרנו את האימון". ראש אגף משאבי אנוש ברשות הסביר כי אכן הוחלט לדחות את הקמת היחידה הרכובה, אלא שבמקביל הוחלט גם להכשיר את היחידה המרכזית המיוחדת בנציבות לפעילות על אופנועים, וכי אימון יחידה זו הושבת. "אין ספק שהמצב בו יש חוסר הידברות מוביל לבעיות. אבי אנקורי צדק. החלטנו לא להקים את היחידה. בלי קשר ליחידה הוחלט שיחידת הימ"ר המיוחדת תעבור אימון כשירות לנהיגה באופנועים. זה לא במקום יחידת האופנועים. אנו רואים עין בעין עם ארגון העובדים את הצורך לתגמל את יחידת האופנועים, אבל יחידת הימ"ר תפקידה להציל לוחם שנפגע – ועצרו את האימון שלה. כשאין הידברות יש אי הבנות מיותרות".

חברת הכנסת נאוה בוקר (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
חברת הכנסת נאוה בוקר (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

ח"כ חמד עמאר: "אנו לא ממהרים להיות חלק בסכסוך העבודה בתוך הכבאות, אבל 8 חודשים אתם לא מתקדמים. תפקידנו לפקח על הנציבות, לעזור לכם לקבל את הציוד הנדרש. אבל אתם לא מתקדמים. אנחנו רוצים להתניע את ההידברות ביניכם". יו"ר ועדת המשנה ח"כ נאוה בוקר סיכמה את הדיון ואמרה: "לא ניתן יד לפגיעה בזכויות לוחמי האש. הוועדה תקיים דיון המשך ומצפה שהפעם הנציב יגיע ואז נוכל להבהיר עניינים ולקדם את פתרון הסכסוך".

יחסי העבודה בנציבות הכבאות הארצית מתוחים מאז כניסתו לתפקיד של שמחי, ורוויים בסכסוכי עבודה ועיצומים, זאת על רקע ניסיונותיו להוביל להגבלת זכות השביתה וההתארגנות – בדומה לנהוג כיום במשטרה ובכוחות הביטחון. לכבאים יש ממה לחשוש – השוטרים והסוהרים אינם יכולים כיום למחות על נושא תנאי העבודה שלהם והמאבק ליישום החלטות הממשלה בעניין השוואת שכרם לשכר חיילי הקבע מובל על ידי גימלאי שירות ובני משפחה בלבד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!