דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

בטיפול / הלנות שכר וחוסר ביטחון תעסוקתי: למטפלות הרגשיות בעוטף עזה נמאס

ועדת החינוך תתכנס מחר לדון בתנאי העסקתן של המטפלות, האחראיות לטיפול בילדים שסובלים מחרדות בעקבות החשיפה המתמשכת לטרור | ח"כ חיים ילין: "סוג של קבלנות שאינו מקובל עלי כשמדובר באנשים שנותנים את הנשמה"

מורה ותלמידה בשיעור פרטני (אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Shutterstock)
מורה ותלמידה בשיעור פרטני (אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תנאי העסקתן של המטפלות הרגשיות של השירות הפסיכולוגי באיזור עוטף עזה, יעלו מחר (שני) לדיון הוועדת החינוך של הכנסת. זאת אחרי פנייה שקיבלו חברי הכנסת  מקבוצת מטפלות, המעניקות טיפול תרפויטי לתלמידי מערכת החינוך של מועצה איזורית אשכול, ומספקת מענה רגשי לילדים הסובלים מפחדים וחרדות בשל החשיפה הממושכת לטרור, שטענו כי הן מועסקות ללא ביטחון תעסוקתי, ותוך הלנה חוזרת של שכרן.

"השיטה הנהוגה כיום, ממנה אנו נפגעים – שיטה הנהוגה למעשה לא מעט שנים -מכונה 'שיטת הפעימות'" כתבו המטפלות לוועדה, "לפי שיטה זו אנו מתחילים את התהליך הטיפולי עם הילדים בלי לדעת כמה שעות טיפול יעמדו לרשותנו עד תום שנת הלימודים. בפעימה הראשונה מאשרים לנו שעות עד סוף דצמבר. לפני הפעימה השנייה מחכים עד שיתקבל תקציב לשנה האזרחית החדשה, ובינתיים לא משלמים לנו את משכורת ינואר. בפעימה השנייה מאשרים לנו רק שלושה חודשים – עד פסח. בפעימה השלישית – שלעיתים קרובות אינה מובטחת מראש – אנו מקבלים שעות טיפול עד סוף יוני".

לטענתן, "במעבר בין 'הפעימות' לא מובטחת לנו משכורת על שעות הטיפול שכבר עשינו. כלומר, מלינים את שכרנו למשך חודש ולעיתים אף חודשיים". כדוגמה, הציג המכתב את עניינה של מטפלת שעובדת עם חשבוניות ולא קבלה משכורת במשך חמישה חודשים. סיטואציה זו חזרה על עצמה לדבריהן לאורך השנים, על אף פניות ופגישות שנערכו עם נציגי השירות הפסיכולוגי הייעוצי. כעת, תובעות המטפלות את הסדרת תנאי עבודתן באופן בו ידעו מראש כמה שעות טיפול מובטחות להן מדי שנה, ובמשך כמה חודשים, במטרה שיוכלו לתכנן את עבודתן ופרנסתן – וכן תשלום רצוף מדי חודש בחודשו עבור עבודתן, כפי שזכאי לו כל עובד במדינת ישראל.

"אמרו לנו 'תתאזרו בסבלנות כי ינואר זה חודש מעבר'. ו'אם אתם יכולים תדווחו קצת יותר שעות בדצמבר כדי קצת לחפות על ינואר – ושתדעו שבינואר אתם לא צפויים לקבל משכורת'. אנחנו ממשיכות תמיד לעבוד כי אי אפשר להשאיר את הילדים באמצע", אמרה לדבר ראשון אביגל מרקמן, אחת מיוזמות הפניה.

"נתנו לי שעות עד פסח – פברואר עד מרץ" הוסיפה, "ואז אמרו לי 'אחרי פסח כנראה תקבלי עוד שעות'. עברה חופשת הפסח, והמשכתי לעבוד – ורק בסוף אפריל/תחילת מאי נאמר לנו שקיבלנו עוד שעות – כך שרק בסוף מאי קיבלתי את המשכורת שלי על אפריל-מאי, כשכל התקופה הזו אני בחוסר ודאות – יש שעות, אין שעות, יש כסף אין כסף. החודש הנורמלי היחיד היה ביוני". בתקופת הקיץ, החגים ופסח, מיותר אולי לצייו, עובדות אלו לא מקבלות כל תשלום.

העובדות פנו לח"כ חיים ילין (יש עתיד), לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול, והוא בתורו ביקש לזמן את הדיון שיתקיים בנושא מחר."זה שלוש שנים, כל שנה מחדש, כמו תרגולת, אנחנו נדרשים לעורר את הדיון הזה" אמר ילין לדבר ראשון, "עד עכשיו לא היינו צריכים להגיע לוועדת החינוך – מכתב שלי ושיחת טלפון בשנה הראשונה הספיקו, וחשבנו שהכל סודר. בשנה השנייה עוד הפעם – וכשזה חוזר בשנה השלישית החלטנו להביא את זה לדיון על מנת שיזמנו גם את המנכ"ל וכל הגופים כי זה בלתי נסבל".

לדבריו, המטפלות מועסקות על ידי המועצה או גורם אחר תחתיה, אך מתוקצבות על ידי משרד החינוך. "אם משרד החינוך לא מעביר את הכסף אין איך לשלם את המשכורות" הסביר, "המועצה היא צינור ולא מעביד". לטענתו, משרות חינוך ברשויות המקומיות הן "על חשבון משרד החינוך" או על "על חשבון הבעלוּת". "אם זה 'על חשבון הבעלות' האחריות נופלת כולה על המועצה, ואם זה 'על חשבון משרד החינוך' אז המועצה רק מפיקה את תלוש המשכורת לפי הוותק וכל מה שמגיע – והכסף צריך לעבור." אמר, "זה עובד דרך המועצה אבל היא בגדר צינור בלבד, נקודה – כך זה ביחס לפסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומורים. אם הם לא מעבירים את המשכורת אי אפשר לשלם – אלא אם המועצה לוקחת הלוואה כדי לשלם – וזה לא נתפס כי אנחנו לא המעבידים. היא יכולה אולי לעשות את זה חודש עד שהכסף יעבור, אבל לא יותר מזה כי זה לא התפקיד שלה. והבעיה הייתה שמשרד החינוך לא העביר את הכסף".

"פעם זה 'לא נחתם ההסכם' פעם לא נחתם משהו אחר, כל פעם תירוצים. הפעם נשמע את מנכ"ל משרד החינוך שזומן לישיבה" הוסיף, "זה ממש לא צריך להיות ככה. זה סוג של קבלנות שאינו מקובל עלי, בעיקר כשמדובר באנשים כל כך יקרים שנותנים את הנשמה למען התושבים – ובגלל זה לקחתי את זה על עצמי".

המטפלות והמטפלים הריגשיים עוסקים בצורות שונות של עבודה טיפולית באמצעות אמנות, תנועה, גינון בעלי חיים ועוד, ונותנים את המענה הריגשי לילדים במהלך שנת הלימודים.

ממשרד החינוך נמסר כי בחודש יוני הועברו כל התשלומים למטפלים. "במקרים בהם מטפלים לא קיבלו תשלום, נשמח לקבל בהקדם את הפרטים כדי לבדוק את העניין", לשון התגובה.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!