דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניסיונות אובדונות

לא לבד / היום: צעדה בקריאה לתקצוב התכנית הלאומית למניעת התאבדויות

500 התאבדויות ו-6,000 ניסיונות אובדניים בשנה, עלות שנתית של 2.6 מיליארד ש"ח למדינה ו-60% מהאוכלוסיה שמכירים אדם שהתאבד | למרות זאת לא מעבירים את מלוא התקציב שהובטח ונחוץ למניעת התאבדויות

צעדת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)
צעדת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כאלף צועדים צפויים לקחת היום (שלישי) חלק באירוע "צועדים למען החיים" בדרישה מהממשלה לתקצב את התכנית הלאומית למניעת התאבדויות, שתציל מאות אנשים מדי שנה ותסייע במניעתם של ניסיונות התאבדות רבים. הצועדים ידרשו מהממשלה להחזיר את התקצוב של התכנית הלאומית למניעת אובדנות ל-27 מיליון שקלים בשנה, כפי שנקבע בהחלטת ממשלה בשנת 2013, ובאמצעות הפעלת תכניות שונות.

צדעת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)
צדעת בשביל החיים (צלם: כפיר סיון)

על פי ההערכות, העלות למדינת ישראל כתוצאה מ-500 מקרי אובדנות ו-6,000 ניסיונות התאבדות מגיעה למעל 2.5 מיליארד ש"ח לשנה כעלות עקיפה, והעלות הישירה מגיעה לכ-100 מיליון ₪ בשנה.

מדי שנה מתאבדים במדינת ישראל כ-500 בני אדם ומעל ל-6,000 מבצעים ניסיונות התאבדות המסתיימים בחדרי המיון. מחקרים בעולם, לצד פיילוט שנערך בישראל, הראו כי פיתוח רצפים טיפוליים פנים ובין משרדיים קריטיים למניעת אובדנות. רצפים מבוססי מאגר אמין של טיוב נתוני אובדנות שיש להקים ולפתח, פעילות יזומה למציאת אנשים הנמצאים בסיכון אובדני, הכשרת שומרי סף, סיוע למשפחות שיקיריהם התאבדו, תקצוב למחקרים, הקמת צוותי היגוי, יכולים להפחית בכ-20% את מספר המתאבדים ועוד עשרות אחוזים בניסיונות האובדניים.

בשנת 2014, הוחלט על תקצוב מדורג לאורך 3 שנים אשר יגיע ל-27 מיליון שקלים במטרה ליצור פריסה של התכנית ומתן מענה בכל הארץ. בפועל, קוצץ התקציב מ-18 מיליון שקלים שהוקצו בתחילה ל-10 מיליון ש"ח, סכום שאינו מאפשר יישום יעיל של התכנית.

הנתונים על אובדנות מראים עד כמה התופעה רחבה. במחקר חדש שביצע ד"ר יוסי לוי בלז, ראש המרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי ע"ש ליאור צפתי וחבר הנהלת בשביל החיים, נמצא כי 60% מהאוכלוסייה הכירו באופן אישי אדם שהתאבד. 20% מהאוכלוסייה הכירו יותר מאדם אחד. 60% מאלו שהכירו אדם אחד לפחות שהתאבד, דיווחו כי הרגישו קרוב לאדם זה. 73% מאלו שהכירו דיווחו כי ההתאבדות גרמה להם למצוקה.

קבוצת שארי ההתאבדות- אותם מקורבים אשר הכירו אדם שהתאבד ונגרמה להם מצוקה בשל כך, נוטים לקשיים פסיכולוגים רבים יותר בהמשך הדרך. במחקר נמצא כי קבוצה זו מתאפיינת ברמת דיכאון, קושי בשינה, חוסר תקווה, עייפות, ואף מחשבות אובדניות בצורה משמעותית יותר מאשר אלו שלא הכירו אדם שהתאבד.

מסקנה חשובה מאוד שעולה מן הממצאים שהתאבדות אינה משפיעה רק על האדם שהתאבד, אלא יוצרת מעגל כאב שממשיך גם למשפחות ולמכרים של המתאבד אשר זקוקים לתמיכה וסיוע.

אילן שריף, מפקח ארצי בתחום של אובדן ושכול במשרד העבודה והרווחה הסביר בשיחה ל'דבר ראשון' על הסיוע שמעניק משרד הרווחה בתחום האובדנות. הסיוע מתמקד בבני המשפחה ומעניק שני סוגי טיפול: פרטני וקבוצתי. העלות של הסיוע ממשרד הרווחה עומד על כ-6 מיליון ש"ח לשנה.

לדברי שריף, "אנחנו מציעים סיוע ראשוני של הרשות וטיפול רגשי. במקרים של התאבדות בדרך כלל שומעים מהקהילה או המשפחה שהיה אירוע ומנסים להגיע כמה שיותר מהר. יש לנו מרכזי סיוע מרחביים, יושבים עם בני המשפחה, בודקים את הצרכים ומתאימים את הטיפול. יש שני אופנים מרכזיים לסיוע: ברשויות יש מעל 100 עובדים שעברו הכשרה לטיפול בשכול, בנוסף קבוצות טיפוליות לפי מרחבים. מבחינת טיפול במסגרת המשאבים המאוד מצומצמים מעניקים טיפול. התאבדות זה אירוע שנשאר עם בני המשפחה לכל החיים. המטרה היא לא להעלים את הכאב אלא לתת למשפחות כלים לחיות לצד האובדן. כלים להתמודדות עם גורמים תפקודיים, איך לחזור לבית הספר, לעבודה. התמודדות עם סוגיות כמו בושה ואשמה".

שריף מציין שיש חשיבות גדולה למהירות בה פונים למשפחה. חשוב לא להמתין שהיא תפנה לרשויות. "הבנו שצריך לפעול כמה שיותר מהר, לא לתת למשפחה להיות בבדידות ובתחושות קשות מול הקהילה ולא לחכות שהם יבואו אלינו. הטיפול נעשה על ידי עובדות סוציאליות קליניות שעברו הכשרה ארוכה לטיפול בשכול, טיפול מאוד מתקדם".

בנוסף, אומר שריף כי, "אחד הדברים החשובים הוא השימוש במילה התאבדות. מלמדים את המשפחה להגיד את זה, בגלל איזה שהוא טאבו חברתי לא אומרים את המילה התאבדות. וגם כדי למנוע את ההתאבדויות חשוב להגיד את זה, ככל שנדבר יותר ככה נציל יותר אנשים".

לדברי שריף המפגש הקבוצתי הוא משמעותי עבור בני המשפחה. "טיפול קבוצתי הוא שונה במקצת מהטיפול האישי. יש לכל קבוצה זוג מנחים מנוסה. בקבוצה מתמודדים עם מימדים פסיכולוגיים לצד לימוד אחד מהשני: איך אחרים מתמודדים וללמוד מהם, או לדעתי מתמודדים לא נכון ולהגיד לעצמי כך אני לא רוצה. גם ללימוד ההדדי ולתמיכה ההדדית עם אנשים שמרגישים כאב דומה יש אפקט טיפולי גדול ומשמעותי. חווית בדידות קשה, יציאה מהבדידות, למה לנו זה קרה, לא מכירים עוד אנשים שזה קרה להם, תחושה של שמיים נופלים: ביחד בקבוצה לומדים להתמודד. זה לא נעלם אבל לומדים לחיות. הקבוצות הם לתקופה של שנה-שנתיים, מי שרוצה יכול להמשיך מעבר לזה. השנה יש 12 קבוצות ובכל קבוצה יש 10 אנשים, בשנתיים הקרובות אנחנו רוצים להגדיל את מספר הקבוצות ל-20. מכיוון שיש פה תחום מאוד מתחדש אנחנו כל הזמן לומדים מהמשפחות, עובדים לצידן, הם חלק מאוד חשוב בתכניות שלנו".

ד"ר אבשלום אדרת, יו"ר עמותת "בשביל החיים: "500 אנשים ששמים קץ לחייהם בשנה הינו מחיר יקר מדי למדינה מלהתעלם ממנו. אנו צועדים בדרישה מהממשלה להתייחס ברצינות לתופעת האובדנות שאינה פוסחת על מגזרים, גילאים ומיקום גיאוגרפי. ישנה תכנית לאומית קיימת אשר יכולה לסייע רבות למלחמה בתופעה וישנם מרכזי סיוע של משרד הרווחה והשירותים החברתיים שכבר כעת מסייעים למשפחות שיקיריהן התאבדו. כל מה שצריך הוא לתת להם תקציב נאות היכול להתמודד עם הבעיה ולמנוע מוות מיותר".

ממשרד הבריאות נמסר: תקציב התכנית הלאומית למניעת אובדנות עומד על 10 מיליון ש"ח. אנו בוחנים את שינוי הרכב התקציב והגדלתו – לצד השתתפות של משרד החינוך. הנושא מצוי על שולחנו של מנכ"ל משרד הבריאות.

האירוע נערך ביוזמה ובשיתוף של עמותת "בשביל החיים", מרכזי הסיוע במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, עמותת אלה והיחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות. הצעדה תצא מרחבת בית אריאלה בת"א, היום, יום ג', 4.9.18, בשעה 19:00 ותסתיים בעצרת באותה הנקודה.

השנה תצאנה הסעות מ-8 מוקדים שונים ברחבי הארץ. כתובת מדויקת תימסר לאחר הרישום. מכל נקודת איסוף יצא אוטובוס המלווה בעובדת סוציאלית. (ההסעות בעלות סמלית של 25 ש"ח) להרשמה להסעות לחצו כאן

סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו במרכזי הסיוע של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, במוקד הטלפוני : 118. 

עמותת "בשביל החיים"- 03-9640222.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!