דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

מאחורי המצלמות / מיזוג רשת וערוץ עשר הולך ומתקרב, עתידם של העובדים עדיין לא ברור

אחרי האישור שקיבל המתווה החדש מרשות ההגבלים העסקיים, צפויה גם הרשות השנייה לתת את האישור הסופי, אם כי יישום המיזוג נדחה בכמה ימים | עובד רשת לדבר ראשון: "הבעיה האמתית היא שלא מדברים איתנו"

הפגנת עובדי ערוץ 10 מול משרד האוצר ואסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90 | דוברות ההסתדרות).
הפגנת עובדי ערוץ 10 מול משרד האוצר ואסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90 | דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ארז רביב
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המיזוג בין ערוץ 10 ורשת 13 יוצא לדרך. אחרי שהמתווה החדש של העסקה קיבל את אישור הרשות להגבלים עסקיים, היום (חמישי) צפויה הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו להתכנס פעם נוספת ולאשר סופית את המהלך. הערוץ הממוזג היה אמור להתחיל בשידוריו כבר במוצאי השבת הקרובה, אחרי אישור במועצת הרשות השנייה, אך לדבר ראשון נודע כי השלמת המהלך נדחתה במספר ימים. . עם זאת, עובדי שני הערוצים עדיין אינם בטוחים כיצד יראה לוח השידורים החדש – וכתוצאה מכך, מה עתידם התעסוקתי.

עובד רשת 13 ששוחח עם דבר ראשון, ציין כי יש עובדים שהתבשרו על סיום העסקתם בצורה לא נעימה – מידיעות במדורי הברנז'ה. לדבריו, "מבחינת אווירה יש תחושה של חוסר ודאות, ומדברים על זה בהפסקות עישון. אבל בתכל'ס אנשים פשוט עובדים, וזה לא נוכח בכל רגע". עוד הוסיף כי "הבעיה האמתית, ורוב העובדים יעידו על זה, היא שלא מדברים איתנו. כלומר היה נחמד אם יוסי ורשבסקי (מנכ"ל ערוץ 10 בהווה והמנכ"ל המיועד של הערוץ הממוזג, נ.כ.) היה מכנס את כל העובדים ואת כל התכניות ואומר להם משהו כמו 'אנחנו עדיין עובדים על המיזוג ועל הפרוגרמינג ואין לי תשובה לתת לכם, אבל חשוב לי שתדעו שהעובדים חשובים לי ונעשה כל מאמץ לעדכן אתכם ברגע שנדע משהו ושנעבוד בשקיפות מלאה מול העובדים וכו'. האווירה היא שאיש לא יודע והחלטות קמות ונופלות בשרירותיות ואולי גם כחלק מסגירת חשבונות בין ורשבסקי לאבי צבי [מנכ"ל רשת, נ.כ.]".

אסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: דוברות ההסתדרות).
אסיפת עובדי רשת מול משרדי החברה (צילום: דוברות ההסתדרות).

עובד חברת החדשות של ערוץ 10 אמר לנו כי ועד העובדים מנהל משא ומתן מתמשך מול ההנהלה, אך העובדים עצמם לא מעודכנים לגביו. "לדעתי היקף העבודה יגדל, אבל נכון לעכשיו עובדי החדשות לא עודכנו אם אנחנו נשארים באותה החברה, מקבלים את אותם התנאים, שומרים לנו על ימי חופש וכד'" אמר, "אני יודע שהמשא ומתן הזה עם המנכ"לים נמשך כבר הרבה זמן. התכניות שיורדות – כמו לונדון וקירשנבאום רפי רשף -יוחלפו בתכניות חדשות של יעקב אילון ואמנון לוי, אז היקף המשמרות אמור להישאר דומה. אבל יש חוסר ודאות, הכל משיחות מסדרון. עד עכשיו לא עודכנו בכלום, אם עוברים לרשת, איזה תכניות יתווספו. הכל משמועות ומהודעות לעיתונות".

המיזוג משפיע לא רק על עובדי הערוצים המתמזגים. לקראת המהלך המתקרב התאגדו עובדי ערוץ 10 ורשת במטרה להבטיח את זכויותיהם בתהליך, אך רבות מהתוכניות שהופקו עבור הערוצים במיקור חוץ, וגם עובדי החברות שסיפקו לערוצים שירותים ותוכניות, צפויים להיות מושפעים מהמיזוג.

"עובדי ערוץ 10 עצמם לא נפגעים ישירות מהמיזוג. יש נפגעים החיצוניים – אולפני הרצליה, הפקות חיצוניות אחרות", אמרה לדבר ראשון עובדת באולפני הרצליה שהפיקו עבור ערוץ 10 את תוכניות הבוקר. לדבריה, "קיבלנו מכתבי פיטורים כבר בספטמבר ומאז גוררים אותנו. ביום שישי יהיה יום השידור האחרון שלנו ואחריו אין לי עבודה. לאולפני הרצליה אין מה להציע לי ואני אתחיל לחפש".

אסיפת עובדים של עובדי ערוץ 10. (צילום: ללא קרדיט)
אסיפת עובדים של עובדי ערוץ 10. (צילום: ללא קרדיט)

לדבריה, הסיבה לכך היא שבתהליך המיזוג נקבע שרצועת השידור בבקרים בערוץ המאוחד תתבסס על התכנים של רשת, להם היו יותר צופים. "בחודשים האחרונים רוב עובדי תכנית הבוקר כבר התפזרו" הוסיפה. עם זאת ציינה כי אלו לא היה מתרחש המיזוג היה ערוץ 10 עצמו נסגר, והיקף הפיטורים היה עוד גדול אף יותר.

ממזגים את השידור המפורק

אישור הממונה על ההגבלים מצטרף לאישור שנתנה למיזוג הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, נושא שנבחן באריכות על ידי ראש הרשות יוליה שמאלוב ברקוביץ'. עובדי ערוץ 10 טענו כי ברקוביץ' פעלה להכשלת המיזוג, ובדיונים איתם הביעה עמדות אישיות תוך חריגה מסמכותה. התנהלותה בנושא זה היה אחד הגורמים לאי הארכת הכהונה שלה כיו"ר הרשות השנייה. כאמור, היום צפויה הרשות להתכנס פעם נוספת ולאשר סופית את מימוש המיזוג.

יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יו"ר מועצת הרשות השנייה. בדיון בועדת הכלכלה בכנסת. 23 באוקטובר 2018 (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)
יוליה שמאלוב-ברקוביץ' יו"ר מועצת הרשות השנייה. בדיון בועדת הכלכלה בכנסת. 23 באוקטובר 2018 (צילום ארכיון: נועם ריבקין פנטון/ פלאש90)

על פי המתווה שאושר על יד רשות ההגבלים העסקיים, בעלי ערוץ 10, קבוצת RGE, יהיו בעלי השליטה בערוץ החדש, זאת אחרי שבאוגוסט האחרון אושר מיזוג במתכונת הפוכה – לפיה השליטה אמורה הייתה להינתן דווקא לבעלי שידורי רשת.

המיזוג, צפוי ככל הנראה להציל את ערוץ 10 מקריסה כלכלית, לפחות בטווח המידי, אך לא ברור האם הוא יביא לידי רווחיות ויציבות בטווח הארוך. ערוצי הטלוויזיה בישראל הנאלצים בשנים האחרונות להתחרות במעבר ההדרגתי של כספי הפרסום לאינטרנט, נקלעו לשוק קיצוני אף יותר עם פיצולו של ערוץ 2 לרשת וקשת. מיזוג הערוצים יוכל למתן את התחרות בטווח הקצר, ולאפשר פרק זמן נוסף בו ינסו גופי השידור למצוא מודל עסקי משוכלל יותר, המסוגל להגיע לפחות לאיזון כלכלי אם לא לרווח.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!