דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

טרור באפריקה / הפיגוע הקטלני בניירובי: מחבלי אל-שבאב הרגו 21 ופצעו עשרות

גם 5 מחבלים נהרגו | אמו של ג'ייסון ספינדלר, יהודי אמריקאי שנרצח בפיגוע: "ניסה לגרום לשינוי חיובי בשווקים מתפתחים בעולם השלישי" | רונלד נ'גנו מקניה דיווח בטוויטר מחדר המלון הנצור "המחבלים עוברים מחדר לחדר ויורים בכולם. אני מתחבא באמבטיה"

בני ערובה ועוברי אורח מנסים להימלט ולתפוס מחסה בפיגוע בניירובי בירת קנייה, 15 ינואר 2019 (AP Photo/Brian Inganga)
בני ערובה ועוברי אורח מנסים להימלט ולתפוס מחסה בפיגוע בניירובי בירת קנייה, 15 ינואר 2019 (AP Photo/Brian Inganga)
אוריאל לוי

21 בני אדם נהרגו בפיגוע הקטלני במתחם התיירותי בניירובי בירת קניה. במתקפה המשולבת של ארגון הטרור הסומלי אל-שבאב, שהחלה שלשום אחר הצהריים (שלישי) והסתיימה אתמול לאחר 20 שעות של חילופי אש, נהרגו 16 אזרחי קניה, אזרח אמריקאי יהודי, אזרח בריטי, ושלושה אפריקאים שמוצאם לא ידוע. בנוסף ל-21 הקרבנות חוסלו חמישה מחבלים ולפחות 30 אזרחים נוספים נפצעו.

פיצוץ שאירע בחזית המלון בו בוצע הפיגוע בניירובי בירת קניה, 15 ינואר 2019 (AP Photo/Brian Inganga)
פיצוץ שאירע בחזית המלון בו בוצע הפיגוע בניירובי בירת קניה, 15 ינואר 2019 (AP Photo/Brian Inganga)

"יותר מ-700 אזרחים חולצו בבטחה ממתחם המלון והמשרדים "דוסיטD2" שבבירה", כך אמר אתמול נשיא קניה אוהורו קניאטה. "המבצע הביטחוני הסתיים וכל הטרוריסטים חוסלו". משטרת קניה דווחה כי המתקפה החלה ביום שלישי קצת אחרי השעה 15:00, כשהמחבלים השליכו מטענים על מגרש החנייה. לאחר מכן, אחד מהם התפוצץ בלובי. כעבור כמה שעות הודיעה הממשלה כי המצב תחת שליטה, אך בשעות הבוקר עוד היו לכודים בתוך המלון שבויים רבים וחילופי ירי נשמעו מהמתחם. ההודעות הסותרות משר הפנים פגעו במאמצי החילוץ וחלק מהלכודים שלחו מסרונים שבהם ביקשו עזרה מבחוץ.

במתחם "דוסיטD2" שוכנים משרדים של חברות בינלאומיות גדולות וכן מלון. קניה היא מרכז כלכלי אזורי במזרח אפריקה, אך היא נתונה למתקפות חוזרות ונשנות של טרוריסטים מסומליה השכנה, כנקמה על השתתפותה בכוח האזורי להגנה על ממשלת סומליה במוגדישו.

היראם מצ'ריה, מנהל שיווק בחברת LG, סיפר כי השוטרים חילצו אותו וחלק מעמיתיו מהמשרד, שעתיים אחרי תחילת המתקפה. עם זאת, אחד מהם לא שרד. "אחד מהעמיתים שלנו עלה לגג המבנה והגופה שלו נמצאה שם", הוא אמר לרויטרס מחוץ למלון.

אל-שבאב והקשר לירושלים

ארגון אל-שבאב שלקח אחריות על הפיגוע פרסם הודעה לפיה הפיגוע הוא תגובה להכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל. אל-שבאב הוא ארגון טרור אסלאמיסטי קיצוני שצמח בעשור האחרון בסומליה, המצויה במלחמת אזרחים מזה שלושים שנה, ולמעשה לא מתפקדת כמדינה. במגיפת רעב שהתפרצה בסומליה בקיץ 2011 מתו 260 אלף בני אדם, מרביתם תוך חודשיים (יולי-אוגוסט 2011). מגיפת הרעב נוצרה בעקבות בצורת קשה בקרן אפריקה, ולאחר שמחירי המזון זינקו בעולם כולו, כתוצאה מפעילות ספקולציה בוול-סטריט ובבורסות הגדולות. אל-שבאב, שכבש באותה העת שטחים נרחבים בדרום המדינה ובמרכזה, מנע מארגונים בינלאומיים מלסייע למורעבים וכך למעשה, השתמש באוכלוסייה המורעבת כבת ערובה. צבאות קניה ואתיופיה נכנסו לסייע לממשלת סומליה מטעם האיחוד האפריקאי, לאחר שכ-50% מהמדינה נכבש על ידי ארגון הטרור הרצחני, וכמיליון בני אדם היו בסכנת מוות מרעב. מאז כוח האיחוד האפריקאי עדיין פועל בסומליה, אך הארגון הרצחני טרם הובס.

ב-2013 ביצע הארגון פיגוע ראווה בקניון ווסטגייט בבירה ניירובי. המחבלים העבירו לכוחות הצבא שצרו על הקניון כי ברצונם לנהל משא ומתן אך המשיכו תוך כדי לרצוח אזרחים חפים מפשע בתוך הקניון. לאחר מבצע חילוץ כושל, במסגרתו פוצץ חלק גדול מהקניון, חוסלו המחבלים שרצחו 67 אזרחים, בהם זרים רבים. פיגוע מחריד נוסף שביצעו מחבלי אל שבאב התרחש ב-2014, כשחמישים מחבלים של הארגון הגיעו לעיירת גבול בתוך משאית וביצעו סדרה של הצתות ומעשי רצח שהותירו 70 אזרחים הרוגים. הפיגוע הקטלני ביותר שביצע הארגון ארע ב-2015 באוניברסיטת גריסה בצפון קניה. המחבלים השתלטו על הקמפוס, רצחו 150 תלמידים, וחטפו למעלה מ-500 סטודנטיות שנמכרו לאחר מכן כשפחות מין בסומליה.

ההרוגים והניצולים

העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" דווח כי אזרח אמריקאי יהודי בשם ג'ייסון ספינדלר היה בין ההרוגים. ספינדל, ממייסדי חברת I-DEV הבינלאומית, עבד במתחם משרדים שנמצא בצמוד למלון שהותקף ונורה בשעה שעבד על המרפסת. "הוא ניסה לגרום לשינוי חיובי בשווקים מתפתחים בעולם השלישי", מסרה אמו, שרה ספינדלר. "כולנו מתגעגעים אליו כל כך. זה כל כך עצוב שכזה אדם צעיר נלקח מאיתנו בגלל טרור".

רונלד נ'גנו, אזרח קניה שציוציו בטוויטר שנכתבו מתוך המלון בו התרחש הפיגוע כבשו את הרשת בסערה, הודיע הבוקר כי הוא שב לחיק משפחתו לאחר ששרד את האירוע המזוויע. "אני רוצה להודות לכולכם על התמיכה הרבה. אני שבתי לביתי ולמשפחתי. תודה לכוחות המשטרה והצבא הקנייתיים על שפעלו במהירות להציל חיי אדם", צייץ נ'גנו. נג'נו כתב ציוץ פרידה מרגש לאחר שהתחבא בחדר האמבטיה במלון שהותקף. נ'גנו כתב כי: "המחבלים עוברים מחדר לחדר ויורים בכולם. אני מתחבא באמבטיה. אם אמות פה, דעו כי אהבתי את האל ואני מאמין כי אלך לגן העדן. אנא אמרו לבני משפחתי שאני אוהב אותם. אני אוהב אותך קיילב, אני אוהב אותך מארק ואני אוהב אותך קארול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!