דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מועצת התלמידים הארצית נגד תכנית בנט

מועצת התלמידים יצאה בקמפיין כנגד תכנית משרד החינוך לעידוד לימודי חמש יחידות מתמטיקה. במועצה אומרים: "אנו מאמינים כי ניתן להצליח גם בתחומים נוספים".

שיעור מתמטיקה, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
שיעור מתמטיקה, ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90
דוד טברסקי

מועצת התלמידים והנוער הארצית פתחה בתחילת השבוע במאבק נגד תכניתו של שר החינוך נפתלי בנט לעידוד לימוד חמש יחידות מתמטיקה, שיצאה לדרך לפני כחצי שנה.

תכנית משרד החינוך נועדה לתמרץ תלמידים להיבחן במסגרת חמש יחידות לימוד במתמטיקה על ידי הענקת בונוס גדול יותר לשקלול הציונים הסופי בתעודת הבגרות  לאלו שיבחרו במסלול זה.

"מצוינות היא לא מילת גנאי" צילום: הדס פרוש / פלאש 90
"מצוינות היא לא מילת גנאי", בנט צילום: הדס פרוש / פלאש 90

 

מועצת התלמידים והנוער הארצית הגדירה את מהות המאבק בדף הפייסבוק שלה "אנו מברכים על השאיפה למצוינות במתמטיקה, אך להבדיל משר החינוך – אנו מאמינים כי ניתן להצליח גם בתחומים נוספים ושמצוינות לא נמדדת בהכרח על ידי מקצוע אחד או ציון. במצב הנוכחי בו משרד החינוך יצר 'עגל זהב' חדש – חמש יחידות במתמטיקה, איננו יכולים לעמוד מנגד. מדובר כאן בקרב של ממש על אופייה של מערכת החינוך – האם על המערכת לשאוף לערכים ולמימוש יכולות או להישגים בלבד. אפשר ורצוי לשאוף למצוינות אך השאיפה צריכה להיות שכל תלמיד ותלמידה יצליחו בתחום בו הם טובים וימצו את יכולותיהם. ערכים ומצוינות לא סותרים זה את זה, הם יכולים להתקיים יחדיו".

אנה דובין, תלמידת כיתה י' מירושלים המשתתפת במאבק, אמרה כי "אני חושבת שמצוינות זה מעולה. זה מושך את התלמידים להצליח וזה דבר טוב. אבל אני למשל ממש לא טובה במתמטיקה ואני מתכוונת, מראש, להיבחן בשלוש יחידות. מה לעשות? ככה אני ואני לא היחידה , יש עוד הרבה תלמידים שפשוט לא מתחברים למקצוע הזה. אבל אנחנו טובים בהרבה מאוד מקצועות אחרים – וזה גורם לנו להרגיש כמו תלמידים סוג ב'".

"מצוינות לא נמדדת בהכרח על ידי מקצוע אחד או ציון". מתוך דף הפייסבוק של מועצת התלמידים והנוער הארצית
"מצוינות לא נמדדת בהכרח על ידי מקצוע אחד או ציון". מתוך דף הפייסבוק של מועצת התלמידים והנוער הארצית

"אני בעצמי  הייתי שנים רבות מורה למתמטיקה ואני חושבת שזה מקצוע מדהים" אמרה חיה אמרם, מורה בבית ספר תיכון במרכז הארץ התומכת במאבק "אבל מה שעשו ממנו זה פשוט כלי לסינון תלמידים מוצלחים ולא מוצלחים – וזה עוול גדול מאוד גם למקצוע וגם לתלמידים"

"אני מבינה שעכשיו יש מחסור בתלמידים שלומדים טכנולוגיה" הוסיפה " אוקיי, מעולה, תפתחו עוד בתי ספר ועוד מגמות. תכשירו מורים. אבל למה כל דבר צריך להיות בתחרות כזו של מי יותר מצטיין ושצריך להציל את המדינה. לדעתי זה רק פוגע במדינה".

עם זאת, יש מורים שדווקא שמחים על התכנית שמפעיל המשרד. אלכס ליטבק, אף הוא מורה במרכז הארץ אמר כי "רמת הלימודים המתמטיים בארץ נמוכה מאוד, ואני חושב שהגיע הזמן לתת יותר כבוד למקצוע הזה, אני לא בקיא לחלוטין בפרטי התכנית של השר, אבל לדעתי כל תכנית שתקדם את לימודי המתמטיקה בארץ תעשה רק טוב לתלמידים ולמדינה".

שר החינוך נפתלי בנט מסר בתגובה כי "מצוינות היא לא מילת גנאי. מדינת ישראל עמדה בפני אסון עתידי של תחום המדעים והמתמטיקה עם התדרדרות כה דרמטית במספר מסיימי חמש יחידות לאחר עשור של ירידה ב-40%, אשר העמיד את היתרון היחסי הלאומי בענף ההייטק ובביטחון בסכנה אמתית".

"לכל ילד מגיעה הזדמנות שווה להצטיין בתחומו, בין אם זה בספורט, באמנות, במדעים או במתמטיקה. תלמידי שלוש וארבע יחידות אינם שווים פחות בעיני המדינה, או בעיני מערכת החינוך" הוסיף בנט, "אך אלה שרוצים להתעקש ולהתאמץ – חובתנו לעזור. איזה צדק יש בכך שילדי הפריפריה לא יכלו כלל לבחור במצוינות כי לא היו להם כיתות לימוד ל-5 יחידות במתמטיקה? מאות ילדים נדחפו מטה על ידי מערכת שלא הצליחה להביא להצלחה. אין יותר דבר כזה שתלמיד רוצה לבחור במצוינות ובחמש יחידות ולא מתאפשר לו רק משום שגדל ביישוב כזה או אחר. כל תלמיד מקבל הזדמנות. בעוד שלוש שנים נכפיל את מספר המסיימים, ונציל את עתידה המדעי של מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!