דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט ועבודה / ללדת בלי להפגע כלכלית: ספורטאיות בכירות במאבק נגד חברת 'נייקי'

אתלטיות מארה"ב ובריטניה, ביניהן הרצה הבכירה אליסון פליקס, פתחו במאבק נגד 'נייקי' אותה הן מפרסמות, על כך שהחוזה שחתמו פוגע במי שבוחרת ללדת | בעקבות הלחץ, החליטו בחברה לבטל את הסעיפים המפלים בחוזה

האצנית האמריקאית אליסון פליקס, באליפות העולם באטלטיקה בלונדון, 2017, במהלך ריצת 400 מטר (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
האצנית האמריקאית אליסון פליקס, באליפות העולם באטלטיקה בלונדון, 2017, במהלך ריצת 400 מטר (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

החוק הסוציאלי שמוכר ברחבי העולם כ"חופשת לידה" מכיר בזכותן של נשים ללדת ילדים ולהישאר עימם בחודשים הראשונים לחייהם, ללא הפחד להיות מפוטרת או לאבד את משכורתה. בישראל נהוג להעניק חופשת לידה של 26 שבועות, לאישה המועסקת ע"י המעביד שאצלו היא עבדה לפחות ב-12 החודשים האחרונים.

בשבוע האחרון התחוללה סערה בינלאומית לאחר שאצניות מארה"ב ובריטניה התלוננו על חוזה העסקה של חברת 'נייקי' עם הספורטאיות הבכירות בעולם. לפי הפרסום ב'ניו-יורק טיימס' וב'גארדיאן', החוזה של הספורטאיות עם 'נייקי' כלל סעיף של פגיעה במשכורת אם וכאשר הספורטאיות בחרו להיכנס להריון וללדת ילדים. הסעיף נועד ליצור לחץ על הספורטאיות שלא להרות, כדי לא לאבד חלק משמעותי מהכנסתן הכלכלית.

בחברת 'נייקי' מועסקים ספורטאים רבים שמפרסמים את החברה, לחלק גדול מהספורטאים זהו מקור ההכנסה הגדול ביותר ובעל הערך הכלכלי המשמעותי ביותר. לפי פרסומים, חברת 'נייקי' הייתה חותמת על חוזים רב שנתיים ומכניסה לחוזה סעיפים של תשלום לפי ביצועי הספורטאים. במקרה של ספורטאיות, קיימים סעיפים בחוזה שאם ספורטאית נכנסת להריון ובוחרת ללדת, ההישגים הספורטיביים שלה פוחתים. ההגיון הכלכלי של החברה היה, שאם הספורטאיות לא מצליחה להגיע להישגים הנדרשים בענף הספורט בו היא מתחרה, אז הבחירה תעלה לה ב-12 חודשים ללא משכורת.  

לאחר שהאצניות אליסיה מונטאנו, פיבי רייט, קארה גאוצ'ר, אליסון פליקס האמריקאיות וג'ו פייבי הבריטית החלו במאבק כנגד החברה. לפי הטענות, מדיניות זו הובילה לכך שספורטאיות בחרו להשתתף בתחרויות ספורט במהלך שלבי הריון מתקדמים או מיהרו לחזור להתחרות זמן קצר אחרי הלידה. הרצה הבריטית פייבי רייט טענה שהיא הרגישה "שהיא עשתה משהו לא בסדר" כאשר היא בחרה ללדת את בנה.

אליסון פליקס בת ה-33 היא אחת הספורטאיות הגדולות בעולם וזכתה ב-9 מדליות אולימפיות לזכות ארה"ב. פליקס ילדה את בתה הקטנה בחודש דצמבר האחרון, בעת חידוש החוזה העסקה ע"י חברת 'נייקי' בסוף שנת 2017,  בחברה החליטו להעניק לה חוזה עם משכורת נמוכה ב-70% מהחוזה הקודם אליו חתמה. פליקס הסכימה לחוזה הנמוך יותר באופן משמעותי, אך ביקשה שעם היא תיכנס להריון והישגיה יחלשו בתקופת ההריון והלידה, המשכורת בחוזה שלה לא תפגע ונתקלה בסירוב מצד החברה.

על כך כתבה פליקס: "אם אני, אחת הספורטאיות בעלת ערך השיווקי הגדול ביותר של 'נייקי', לא יכולה להבטיח לעצמה את הגנה הזאת, מי כן יכולה?" פליקס ממשיכה בביקורת החברה "לא מדובר פה רק על הריון. אנחנו עשויות לעמוד מאחורי המותגים אותם אנו מפרסמות, אבל אנחנו גם צריכות להראות בהם האחראים, כאשר הם משווקים דרכינו לדור הבא של ספורטאיות וצרכניות".

בעקבות הלחץ הציבורי, החליטו בחברת 'נייקי' לבטל את הסעיפים הנ"ל בחוזים של 'נייקי' את הספורטאיות המועסקות ע"י החברה. בהודעה הרשמית של 'נייקי' אמרה דוברת החברה סנדרה קריון-ג'ון: "זיהינו ש'נייקי' יכולה לעשות יותר, ויש הזדמנות חשובה עבור תעשיית הספורט כולה, להתפתח כדי לתמוך בצורה טובה יותר בנשים בספורט".

החלטה של 'נייקי' מייצרת תקווה זעירה שעוד מעסיקים בספורט יאמצו את הגישה של 'נייקי' ויתייחסו להריון של הספורטאיות המועסקות אצלן, כחלק מתהליך החיים ולא כ"פציעה" או "בעיה" שספורטאית נהפכת לפחות הישגית בעת ההריון והלידה של ילדיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!