דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / עתירה לבג"ץ: על המדינה לממן את ימי המחלה לעובדים השוהים בבידוד

חברת 'סל שירותי סיעוד' טוענת כי הגדרת הבידוד כימי מחלה פוגעת במעסיקים ובעובדים כאחד, ונעשתה בחריגה מסמכות | עו"ד ליאת תבל, המייצגת את החברה: "אנחנו רוצים שהמדינה תיקח אחריות על אזרחיה, ולא תפקיר אותם ברמה הכספית"

עובד לבד במשרד. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
עובד לבד במשרד. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
הדס יום טוב

עתירה ראשונה של מעסיק נגד משרד הבריאות בדרישה לפיצוי המעסיקים על תשלומי מחלה לעובדים בבידוד עקב נגיף הקורונה. חברת 'סל שירותי סיעוד', העוסקת במתן שירותי סיעוד ורפואה, עתרה בראשון השבוע לבג"ץ בדרישה לבטל את חובת המעסיקים לשלם מכיסם עבור ימי הבידוד של העובדים, ולחייב את המדינה לשאת בעלויות. העתירה הוגשה על ידי עו"ד ליאת תבל ממשרד עורכי הדין MEI Law ועו"ד אבי וי גרינברג ממשרד עו״ד א.קנולר ושות׳. לדבריהם, מדובר בעתירה עקרונית, הנוגעת לכלל המעסיקים במשק.

לדברי עו"ד תבל, רובם המכריע של האנשים הנשלחים לבידוד ע"י המדינה אינם חולים, מצב שחורג מהכוונה המקורית של חוק ימי מחלה, ופוגע במעסיקים ובעובדים כאחד. "יש הגדרה מאוד ברורה למחלה בחוק, שקובעת באופן מאוד מצומצם מיהו חולה הזכאי לתשלום ימי מחלה", היא אומרת בשיחה עם 'דבר', "במצב בו אנו נמצאים, גם מי שלא חולה אמור לקבל את דמי המחלה. במצב שנוצר, המעסיקים משלמים ימי מחלה להמון עובדים לא חולים, שגם מבזבזים את ימי המחלה שצברו. בנוסף, עובדים שלא צברו מספיק ימי מחלה, כמו עובדים שהתחילו לעבוד לאחרונה, נדרשים להיות שבועיים בבידוד ללא קבלת תשלום."

עו"ד ליאת תבל (צלמת: אינגה אבשלום שיליאן)
עו"ד ליאת תבל (צלמת: אינגה אבשלום שיליאן)

עו"ד תבל מוסיפה כי משרד הבריאות חרג מסמכותו כשהוציא 'תעודת מחלה גורפת' עבור עשרות אלפי עובדים. "ברמה החוקית, מי שעוסק בדיני ימי מחלה לא אמור להיות שר הבריאות, אלא שר העבודה והרווחה", היא אומרת, "ועוד יותר גרוע – רשות מבצעת, שאין לה סמכות כזו, לקחה הוראת חוק קיימת ושינתה אותה".

העותרים טוענים כי הטיפול בתשלום על היעדרות העובדים צריך להיות חלק מנהלי החירום שקבעה המדינה. "כשאדם חולה, מעסיק צריך לשלם לו. אבל כשמדובר בהוראה גורפת על מספר גדול של אנשים, אנחנו רוצים שהמדינה תיקח אחריות על אזרחיה, ולא תפקיר אותם ברמה הכספית. אנחנו רוצים שהמדינה תישא בעלויות האלה ותוציא נהלים מסודרים, כמו שתמיד צריך לקרות בעתות חירום – כמו למשל במצב בטחוני קשה, או באסון טבע."

בית המשפט העליון הורה למדינה להגיב לעתירה עד חמישי הבא, ה-12 במרץ.

נשיא התאחדות התעשיינים: "מתכון לאנדרלמוסיה"

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, אומר כי הוא תומך בעתירה ופועל מול הממשלה למציאת פתרון. ״לקרוא לאלפי אנשים להיכנס לבידוד, בלי להסדיר מי משלם על כך, זה מתכון לאנדלרמוסיה", אומר תומר, "מצד אחד המדינה קוראת לאזרחים להיכנס לבידוד, ומהצד השני מודיעה להם שזה על חשבונם. כשזה המצב, עובדים שאין להם מספיק ימי חופש, יגיעו למקומות העבודה ויסתירו את העובדה שהם אמורים להיות בבידוד. לאחר שהעליתי את הנושא בדיון המיוחד שכינס ראש הממשלה, הורה נתניהו למשרד האוצר להציג תוכנית לפתרון סוגיית עלות ימי הבידוד. אבל האוצר מתנהל בכללים משלו, והמצב החוקי אינו מאפשר תשלום שכר לעובדים בבידוד״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!