דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אזרחים ערבים בישראל

בחירות 2020 / "אנחנו בכל מקום, אי אפשר לפסול אותנו ואי אפשר לבטל אותנו"

נשים ערביות הולכות ברמת גן על רקע כרזת בחירות של כחול לבן. "אנחנו בבתי החולים, בהיי-טק, בכל מקום. גם במשק וגם בכנסת ואולי גם בממשלה". (למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
נשים ערביות הולכות ברמת גן על רקע כרזת בחירות של כחול לבן. "אנחנו בבתי החולים, בהיי-טק, בכל מקום. גם במשק וגם בכנסת ואולי גם בממשלה". (למצולמות אין קשר לכתבה. צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

האפשרות להיות חלק ממשי מהשלטון, הביאה לרשימה המשותפת 15 מנדטים היסטוריים | צעירים ערבים מכל רחבי ישראל, מימין ומשמאל, לא מוותרים על אף חלק בזהותם, דורשים שישמעו אותם ואומרים: "אנחנו חלק מהחברה הישראלית"

יהל פרג'

"בבחירות אפריל הצבעתי 'כחול לבן', כי האמנתי שיש אלטרנטיבה חדשה", אומר מאג'ד זבידאת (25) מסחנין, "אבל אחרי זה גנץ איבד את זה, התמקד בנתניהו, ונסחף בתגובה אליו. הקמפיין של נתניהו הצליח כי הוא ידע שזו נקודת החולשה של גנץ, הערבים. הוא איבד את הדרך, אין לו אומץ להגיד שאנחנו שותפים כמו כל האזרחים". "העליה במספר המנדטים מאז שאחוז החסימה עלה, בטח ובטח בבחירות האחרונות, היא תגובת נגד לקמפיין שניהלו ביבי והליכוד", בטוחה חנין מאג'דלה (29) מתל אביב, "גם כשגנץ מדבר איך שהוא מדבר זה עוזר".

581,507 אזרחיות ואזרחי ישראל הצביעו בבחירות האחרונות ל'רשימה הערבית המשותפת', המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט הישראלי המורכבת מארבע סיעות, ואין סוף סערות פוליטיות ומדיניות. 21% מאוכלוסיית ישראל, הם ערבים ורבים מהם, חשים שכשפוסלים את המפלגה מלקחת חלק בשלטון, פוסלים בעצם אותם.

מאג'ד זבידאת. "הפחדים של היהודים נובעים מהקמפיין השקרי". (תמונה באדיבות המצולם)
מאג'ד זבידאת. "הפחדים של היהודים נובעים מהקמפיין השקרי". (תמונה באדיבות המצולם)

"הרשימה המשותפת היא המפלגה היחידה שיש לי, והרגשתי גאווה כשהבנתי שהיא השיגה 15 מנדטים בבחירות האחרונות", אומרת נזהה קאדרי (31) מכפר נחף. "בסופו של דבר אני ערבייה ומיעוט במדינה. חוויתי הרבה גזענות, ועדיין בעד שנחייה יחד, אבל אני רוצה להרגיש שאני אזרח שווה, ולהיות שייכת למדינה בכל דבר, למרות שאני שונה".

"הייתי שותף בהקמת ארגון שפועל לגיוס של החברה הערבית לצה"ל, וכשאני עצמי הייתי חייל, הרשימה המשותפת קראו לי רוצח", אומר סאמר ברהם, 22 מעלות תרשיחא. "הם משתמשים בקולות של החברה הערבית לטובת האינטרסים שלהם. כערבי אני מודאג מאנשים כאלו, שאמרו שהשהיד הוא תפארת המולדת, כשטיבי אומר שחמאס לא ארגון טרור, או כשעודה תומך בחיזבאללה. המשותפת לא יכולה בשום אופן להיות חלק מהממשלה. היא מתנגדת לערכים של מדינת ישראל ולבסיס שלה. איך אפשר לסמוך על האנשים האלה?"

"הערבים הם אזרחי המדינה. הם שמים את הקול שלהם בקלפי. יש להם את הזכויות שלהם. מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וכל אזרחיה שווים" בני גנץ, מועמד לראשות הממשלה

לא על הכל ברהם, מג'אדלה, קאדרי וזבידאת מסכימים, בטח שלא על פוליטיקה, אבל דבר אחד ברור, גם מי מהם שסומך ידו על הפוליטקאים מהרשימה המשותפת, היה רוצה לראות יותר צעירים ערבים ישראלים, כמוהם, בעמדות השפעה בפוליטיקה.

"אני מקווה שעוד 10 שנים המפה הפוליטית תשתנה", אומר ברהם, שהיה בבחירות האחרונות חלק מצוות הליכוד בקמפיין האחרון במגזר הערבי, ומקווה להיכנס ללשכת ח"כ בעתיד. "לא תהיה מפלגת רע"ם, תע"ל בל"ד, יהיו רשימות חדשות שיעבדו באמת עבור המגזר הערבי. אני מאמין ומקווה שהליכוד ישריין ח"כ ערבי בתוך הרשימה".


מג'אדלה, העוסקת ביח"צ ודוברות להיי-טק, היא קרובת משפחה של השר הערבי הראשון בממשלת ישראל, ראלב מג'אדלה, שהיה שר המדע, התרבות והספורט מטעם מפלגת העבודה. "דוד שלי קידם את החברה הערבית וספורט, אבל בתכלס ביבי זרק כספים אדירים בחברה הערבית יותר מדוד שלי, אני לא חושבת שהיה אפשר לשנות משהו מתוך מפלגת העבודה בעשור האחרון. אני לא נגד הצטרפות של ח"כ ערבי למפלגה ציונית, שיעשה את זה, אבל אני לא חושבת שיש בזה השפעה."

"הקמפיין האחרון הכריח את הרשימה המשותפת לצאת בדרישות ברורות, מה שלא היה לפני זה, אז היתה מלחמה על כסאות. התחילו שם לחשוב על תכניות ברורות, ועל מקום של השפעה בכנסת", אומר זבידאת הבעלים של משרד ייעוץ עסקי, סטודנט בתואר שני למינהל עסקים וזכיין רשת של חנות נעליים בעכו ונהריה. "היו נסיונות של מפלגות ערביות אחרות לרוץ לכנסת, אבל זה לא עבד כי לא היתה להן דרך. אני בעד אנשים חדשים ברשימה המשותפת, צריך מנהיגים מהחברה".

"דמוקרטית ליהודיה, יהודית לערביה", אחמד טיבי, הרשימה המשותפת רע"מ-תע"ל

קאדרי, בעלת תואר ראשון במתמטיקה העובדת בבנק מרכנטיל בראמה כטלרית, היא מוסלמית עם כיסוי ראש ומעידה על עצמה כאחת שלא מתעניינת ממש בפוליטיקה, אבל יודעת איפה היא ממוקמת על המפה הפוליטית, "בשנה שעברה הפכו אותי לאזרח סוג ב' עם חוק הלאום. אני לא חושבת שיהיה יותר טוב, כל עוד יש אנשים שמבדילים בין אדם לאדם לפי תרבות או לאום בשלטון. אולי יהיה לי קול אם המשותפת תהיה בממשלה, גם עם הליכוד, זה יהיה פחות ימין בממשלה. אולי הם היו יכולים להצביע נגד זה."

"אני אמורה לקבל את דברים כמו ביטחון, או כביש כמו כל אזרחית במדינה", אומרת מאדג'לה. "מתי פעם אחרונה אמור לתל אביבים או לכל ציבור אחר 'אם תצביעו ליכוד נמגר את הפשיעה ונסלול כבישים'? עם החברה הערבית זה כן אפשר. הם עוד מעלים בדעתם שנהיה ככה בקואליציה, לבקש מאיתנו להיות בקואליציה עם ביבי זה לא בר קיימא. זה אי אפשר".

חנין מאג'דלה. "מתי בפעם האחרונה אמרו לתל אביבים או לכל ציבור אחר 'אם תצביעו ליכוד נמגר את הפשיעה ונסלול כבישים'? עם החברה הערבית זה כן אפשרי". (תמונה באדיבות המצולמת)
חנין מאג'דלה. "מתי בפעם האחרונה אמרו לתל אביבים או לכל ציבור אחר 'אם תצביעו ליכוד נמגר את הפשיעה ונסלול כבישים'? עם החברה הערבית זה כן אפשרי". (תמונה באדיבות המצולמת)

"ההתנגדות של הליכוד למשותפת היא לא גזענות, זה רק אידיאולגיה, זה עמדות. אם לא היו תומכים בטרור, היו מזמן בקואליציה", בטוח ברהם. "אבל הם בחרו לא להכיר במדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, וגם אם היבא יזבק תתנצל זה לא יעזור. זה לא רק בל"ד זה כל הרשימה המשותפת, אף מפלגה שם לא לגיטימית. מה עשתה הרשימה המשותפת? תן הצעת חוק אחת", כועס ברהם. "מי התנגד לתחנות משטרה במגזר? הרשימה המשותפת. מה עשו חוץ מהפגנות נגד הפשיעה?"

"כערבים לבד אנחנו לא יכולים לשנות, אבל בלעדינו אי אפשר לשנות" איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, חד"ש, ראיון לשיחה מקומית

"השייכות שלנו לא נשענת על הייצוג בכנסת, אבל זה טוב שיראו שיש פה נוכחות ערבית. גם אם בפועל לא תהיה השפעה מדינית או על מה שקורה, החשיבות של המשותפת זה שהיא בעצם מציעה לחזור לתהליך שלום", אומרת מג'אדלה. "מה שכל מפלגות השמאל והמרכז בשנים האחרונות התעלמו ממנו. בגלל שישראל חתכה ימינה ממש, לבוא ולהגיד שיש כיבוש ועוד בצל דיבור על סיפוח, גם אם בפועל לא ישתנו דברים – זאת נוכחות חשובה, אפילו ברמה העקרונית".

"אנחנו רוצים השפעה, אנחנו רוצים להיות בקואליציה ולהשפיע, להיות באופוזיציה זה לא אידאילי. אנחנו מאמינים בשיתוף פעולה ובשיוויון. יש דרישות של הרשימה, שהן הבעיות היומ-יומיות של הערבים, זה לא כמו שנתניהו אומר שהעניין הוא המדיני", אומר זבידאת, בעמדה כמעט הפוכה לזו של מג'אדלה. "הגישה שצריכה להיות זה סדר היום בחברה הערבית – האלימות, הפשיעה, הדיור והמצב הסוציואקונומי, ורק אחר כך לצאת לעניין החיצוני, הפוליטי, הקונפליקט".

"אין מה להכנס לקואליציה שתמשיך את הכיבוש ואת ההסתה, בשביל מה?", אומרת מאג'דלה נחרצות. "מה התמורה לכניסה לקואליציה? לסלול כבישים? למגר את הפשיעה? הפוך. דווקא צריך ליצור אופוזיציה חזקה, שמבוססת על ערכים שמאלנים והומניים שיהוו תגובת נגד לפסיכי הזה, ממש לא 'איפ יו קאנט ביט ד'הם, ג'ויין ד'אם'. לסיים את הכיבוש ולשאוף להסדר מדיני, זה לא הקו הפוליטי של גנץ, ובטח לא של הליכוד – אז לא נוכל להיות בקואליציה", בטוחה מאג'דלה. "באיזו קואליציה אני אהיה עם ביבי כפלסטינית ישראלית? באיזה עולם היהודים מצפים מאיתנו להיות פרגמטים? הבעיה הכי חשובה זה הכיבוש, מעל להכל".

גם זבידאת לא תומך בהצטרפות של המשותפת לקואליציה עם הימין, אך מסיבות שונות משל מאג'דלה, "אני לא תומך בהצטרפות לליכוד, העמדות של נתניהו מאוד ברורות. ראיית העולם שלו קפיטליסטית, וזה הורס את החברה בישראל. לנו כאזרחים חשוב שהמצב יהיה מתון ושפוי. אי אפשר להתפשר, ההבדל ביננו הוא מאוד משמעותי וקריטי – הוא נגד השותפות איתנו".

"המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", בנימין נתניהו, מועמד לראשות הממשלה, 12 מרץ 2017

"אני מבינה את הפחד, מהאמירות של קומץ מנבחרי הציבור", אומרת מאג'דלה בהתייחס להתבטאויות של חברי הרשימה המשותפת. "אבל בקואליציה יש כהניסטים ומשיחיים, ויש חברי כנסת יותר מזעזעים ואף אחד לא פוסל אותם ולא עושה להם דה לגיטימציה, והם ממשיכים להיות חלק מהחברה הישראלית. לוקחים חלק מהרשימה שאמר דברים לא ראויים ולא במקום והופכים את כל הרשימה לתומכת טרור ומחבלת".

גם זבידאת בטוח שהציבור היהודי הימני מוזן מקמפיין פוליטי, שמלהיט את עמדותיו, "הפחדים של היהודים נובעים מהקמפיין השקרי. זה כואב לשמוע את ההתנגדות לרשימה המשותפת, אלו סטריאוטיפים, זה פייק ניוז".

מהצד השני ברהם, עומד מאחורי תמיכתו בימין, "במשפחה ההורים והאחים תומכים בי, מצביעים לליכוד. היו לי קצת בעיות בכפר, עדיין יש אנשים שלא אומרים לי שלום. אבל הם תומכים בחיזבאללה, אז אל תגידו לי שלום. אני לא מפחד מלהביע את הדעה שלי, זו האמת."

"הם לא תומכים בטרור, בכלל" בטוחה קאדרי. "אם הם תומכים בטרור הם מזיקים לנו הערבים. אני מבינה את הפחד של חלק מהיהודים, אבל אף פעם לא אמרתי ליהודי תשים עצמך במקום הערבי. הנה, אני עם השכלה, ולא הצלחתי למצוא עבודה. אני מוסלמית עם כיסוי ראש, ויש אנשים שאמרו לי בפנים שהם לא מקבלים אותי לעבודה בגלל הכיסוי ראש. בטלפון הכל אחלא, אבל אחרי המפגש אומרים לי שזה לא יסתדר. אני לא כמו אזרח יהודי במדינה, ולא מקבלת את כל הזכויות שלי – אז שיהודי ישים עצמו במקומי".

"אנחנו חלק מהחברה הישראלית" מסכם זבידאת. "אנחנו בבתי החולים, בהייטק, בכל מקום. הפחדים האלו הם רק דעות קדומות. יש לנו מה להגיד, אנחנו בכל מקום, גם במשק וגם בכנסת ואולי גם בממשלה. אי אפשר לפסול אותנו ואי אפשר לבטל אותנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!