דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מחיר הקורונה / ארגון העבודה העולמי: חשש ל-25 מיליון משרות אבודות בשל הקורונה

הארגון מזהיר מפני אבדן של 5.3 מיליון משרות בתרחיש האופטימי, ופי 5 בתרחיש הפסימי | כדי לצמצם את הפגיעה בעובדים, מציעים בארגון להרחיב את ההגנה הסוציאלית על עובדים, להקל פיננסית על עסקים קטנים ותמיכה בסקטורים שייפגעו מהמשבר

תור של אנשים שמחכים לחתום אבטלה בעקבות משבר הקורונה, לאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).
תור של אנשים שמחכים לחתום אבטלה בעקבות משבר הקורונה, לאס וגאס (צילום: AP Photo/John Locher).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

התפשטות נגיף הקורונה עלולה לגרום לאובדן של כמעט 25 מיליון משרות ברחבי העולם – כך מעריך ארגון העבודה העולמי של האו"ם (ILO) במסמך שפרסם אמש (רביעי). לפי המסמך COVID-19 ועולם העבודה: השלכות ותגובות, השפעות המגיפה יהיו מרחיקות לכת, ועלולות לכלול דחיקת מיליוני עובדים לאבטלה, תת-תעסוקה ועוני. עם זאת, נקיטת מדיניות מתואמת בינלאומית, כפי שננקטה במשבר הפיננסי העולמי של 2008/9, יכולה לצמצם משמעותית את היקף האבטלה בעקבות המשבר. הארגון מציע לממשלות לנקוט צעדים דחופים, גדולים ומתואמים בשלושה תחומים מרכזיים: הגנה על עובדים במקום העבודה, תמרוץ הכלכלה והתעסוקה ותמיכה במשרות ובהכנסה.

מזכ"ל ארגון העבודה העולמי, גיא ריידר: "זהו כבר לא רק משבר בריאות עולמי, אלא גם משבר גדול בשוק עבודה והכלכלה שיש לו השפעה ענקית על האנשים. בשנת 2008 העולם הציג חזית אחידה לטיפול בתוצאות המשבר הפיננסי העולמי, והגרוע ביותר נמנע. אנו זקוקים למנהיגות כזו כעת"

הצעדים שמציע הארגון כוללים את הרחבת ההגנה הסוציאלית, תמיכה בשימור תעסוקה (כגון עבודה לזמן קצר, חופשה בתשלום, סובסידיות אחרות) והקלה פיננסית ובמיסוי לעסקים קטנים, בינוניים וגדולים. בנוסף, המסמך מציע שימוש באמצעי מדיניות פיסקלית ומוניטרית וכן הלוואות ותמיכה כספית בסקטורים כלכליים ספציפיים.

לשכת האבטלה בירושלים ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).
לשכת האבטלה בירושלים ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90).

התרחיש האופטימי והפסימי

בהתבסס על תרחישים שונים של השפעת מגפת הקורונה על צמיחת התוצר העולמי, הערכות ארגון העבודה העולמי מצביעות על עלייה באבטלה העולמית של בין 5.3 מיליון מובטלים בתרחיש ה"נמוך" ו-24.7 מיליון בתרחיש ה"גבוה" מרמת בסיס של 188 מיליון מובטלים בשנת 2019. לשם השוואה, המשבר הפיננסי העולמי 2008-9 הגדיל את האבטלה העולמית ב-22 מיליון מובטלים.

גם תת תעסוקה, קרי מצב בו עובד מועסק במשרה חלקית למרות רצונו לעבוד במשרה מלאה, או שכישוריו עולים על המשרה בפועל, צפויה לגדול בהיקף גדול, מכיוון שההשלכות הכלכליות של התפרצות הנגיף מתורגמות להפחתת שעות העבודה והשכר. במדינות מתפתחות, העסקה עצמאית, שלעתים קרובות משמשת כבולם זעזועים לשינויי תעסוקה, עשויה שלא לעשות זאת הפעם בגלל מגבלות על תנועת אנשים (למשל נותני שירותים) וסחורות.

ירידה בתעסוקה פירושה גם הפסדי הכנסה גדולים לעובדים. המחקר מעריך כי מדובר בסכום של בין 860 מיליארד דולר ל-3.4 טריליון דולר עד סוף 2020. הדבר יתורגם לירידות בצריכה של סחורות ושירותים, ובכך ישפיעו על סיכויי השגשוג של העסקים והכלכלה.

גם מספר העובדים העניים צפוי לעלות משמעותית, שכן הלחץ על ההכנסה שנובע מירידה בפעילות הכלכלית יוריד את העובדים בקירוב לקו העוני או מתחת לו. ארגון העבודה העולמי מעריך כי בין 8.8 ל-35 מיליון אנשים נוספים יהיו במצב של עובדים עניים ברחבי העולם, לעומת האומדן המקורי לשנת 2020 שצפה ירידה של 14 מיליון במספרם של העובדים העניים ברחבי העולם.

גיא ריידר, מזכ"ל ארגון העבודה העולמי (קרדיט צילום: Crozet / Pouteau)
גיא ריידר, מזכ"ל ארגון העבודה העולמי (קרדיט צילום: Crozet / Pouteau)

תגובות מדיניות מהירות ומתואמות

מזכ"ל ארגון העבודה העולמי, גיא ריידר, אמר כי "זהו כבר לא רק משבר בריאות עולמי, אלא גם משבר גדול בשוק עבודה והכלכלה שיש לו השפעה ענקית על האנשים. בשנת 2008 העולם הציג חזית אחידה לטיפול בתוצאות המשבר הפיננסי העולמי, והגרוע ביותר נמנע. אנו זקוקים למנהיגות כזו כעת".

המסמך מציין כי תגובות המדיניות צריכות להתמקד בשני יעדים מידיים: אמצעי הגנה על בריאות, ותמיכה כלכלית בצד הביקוש וההיצע:

  • יש להגן על עובדים, מעסיקים ומשפחותיהם מפני הסיכונים הבריאותיים של הנגיף. יש להכניס ולחזק אמצעי מיגון במקום העבודה וברחבי היישובים, הדורשים תמיכה והשקעה ציבורית רחבת היקף.
  • יש לנקוט מאמצי מדיניות רחבי ידיים ומתואמים כדי לספק תעסוקה ותמיכה בהכנסה ולעודד את הכלכלה ואת הביקוש לעבודה. אמצעים אלה לא רק יוצרים בלם זעזועים לארגונים ועובדים כנגד הפסדי תעסוקה והכנסה מיידית, אלא הם גם עוזרים במניעת שרשרת של זעזועים בייצור-אספקה כמו הפסדים ביכולות הפריון של העובדים וזעזועים בצד הצריכה כמו דיכוי הצריכה בקרב עובדים ובני משפחותיהם, אלה עלולים להוביל למיתון כלכלי ממושך.

מסמך ארגון העבודה מזהיר כי קבוצות מסוימות יושפעו באופן לא פרופורציונלי ממשבר העבודה, מה שעלול להגביר את אי השוויון. אלו כוללים אנשים בעבודות פחות מוגנות ושכר נמוך, בעיקר צעירים ועובדים מבוגרים. גם נשים ומהגרים. האחרונים פגיעים בגלל היעדר הגנה חברתית וזכויות, ונשים נוטות להיות מיוצגות יתר בעבודות בשכר נמוך ובמגזרים המושפעים.

"בעיתות משבר כמו זו הנוכחית, יש לנו שני כלים מרכזיים שיכולים לעזור במתן את הפגיעה ולהחזיר את אמון הציבור. ראשית, דיאלוג חברתי, שמחבר בין העובדים, המעסיקים ונציגיהם. זה חיוני לבניית אמון הציבור ותמיכה בצעדים הדרושים לנו בכדי להתגבר על המשבר. שנית, תקני עבודה בינלאומיים מספקים בסיס עם ניסיון ואמון לתגובות של מדיניות המתמקדות בהתאוששות בר-קיימא ושוויונית. צריך לעשות הכל כדי למזער את הנזק לאנשים בתקופה קשה זו", סיכם ריידר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!