דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דיור / בעלי הדירות כבר מתגמשים במחיר, השוכרים עדיין מרגישים פראיירים

דן ושיר גילו שישלמו 200 שקלים יותר מהדייר הקודם רק אחרי שחתמו על חוזה. אביעד נאלץ לקנות את הגרוטאות בדירה באלפי שקלים | האם בכל זאת הכח עובר לשוכרים?

זוג ברחוב בוגרשוב בתל אביב. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מתיו הכטר/פךאש90)
זוג ברחוב בוגרשוב בתל אביב. ארכיון למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: מתיו הכטר/פךאש90)
הדס יום טוב

דן יפת ושיר גבעון (25) עברו לפני כחודש לגור יחד כשותפים בשכונת התקווה. שיר התגוררה לפני כן ברחובות, דן עבר בתוך העיר, משכונת פלורנטין. "היה די קשה לחפש דירה. ראינו כל מיני דברים אבל היה מעט מאוד היצע בתקציב שלנו כשחיפשנו", מספר דן.

"לאחר שחתמנו, בעל הדירה לא הסכים לתת לנו את מספר הטלפון של הדיירים הקודמים, הוא התחמק מזה כל הזמן ושינה את נושא השיחה בכל פעם שהעניין עלה. היינו צריכים ללכת לדפוק על הדלת שלהם כדי לדבר איתם", מספרת שיר.

לאחר החתימה, הם גילו שהם משלמים בכל חודש 200 שקלים יותר מהדיירים הקודמים, למרות שבעל הדירה אמר שהמחיר ירד. "לא דיברנו עם בעל הדירה על המחיר כי מהרגע שהתעניינו אז רק ניסינו לקדם את זה, הרגשנו שיהיו אנשים שייקחו את הדירה בלי להתלבט ואין מקום להתמקח על המחיר", אומר דן.

דן חושב שצריך לומר לזכותו של בעל הדירה, שהיא הגיעה מרוהטת, והוא אפילו הוסיף ארון שקנה מכספו. שיר חושבת שהוא קונה דברים לדירה, אבל אז מחפף בדברים הבסיסיים שהבטיח או שבאחריותו לפי החוזה. "היא לא גרה לפני זה בתל אביב", הוא אומר עליו "יש לה ציפיות יותר גבוהות מבעלי דירה. בעל הדירה הקודם שלי לא היה מביא אפילו אינסטלטור. בתל אביב הסטנדרט אחר".

הביקושים קצת ירדו אבל זו עדיין תל אביב

"מרגישים את האווירה היא נמוכה. החוסר ודאות משפיע על כולם". אומר המתווך, רמי אודי, מטופ אחזקות ונכסים שמתמחה בשכונות מזרח תל אביב. קשה לומר שיש שינוי משמעותי במחירים, סה"כ זו תל אביב ויש ביקוש להשכרת דירות. אני כן יכול לומר שיש יותר שוכרים שמחפשים מחיר נמוך".

ו

רחוב בתל אביב. (צילום: קורינה קרן/פלאש90)
רחוב בתל אביב. (צילום: קורינה קרן/פלאש90)

איך בעלי הדירות מגיבים למצב?
"זה עדיין לא מגמה ברורה בשטח. אבל רואים את החששות אצל בעלי דירות שהדירה שלהם עומדת ריקה. ואז הוא קצת מתגמש במחיר וקצת יותר לחוץ. הביקושים קצת ירדו לעומת פעם אבל זו עדיין תל אביב".

בעלי הדירות נוטים יותר להתגמש?
"באזורים שאנחנו עובדים במזרח העיר המשכירים קצת פחות נוקשים. הם כן מבקשים ביטחון. יש הרבה יותר משכירים שעושים ביטוח שכר דירה או בדיקת יכולות. למשכירים חשוב לדעת במה עובד השוכר. הם מפחדים מעבודות בסיכון. לא שיש ביטוח למשהו אבל השוכרים מחפשים שהחוזה יתקיים".

יש שינוי במה שהשוכרים מחפשים?
כן. אני יכול להגיד שלדירות גדולות יש יותר ביקוש היום. לדירות עם חצרות יש יותר ביקוש. אנשים מפחדים מהסגר שהם יהיו תקועים שוב בין ארבע קירות.

רוצים דירה? תקנו ריהוט

אביעד לוי (26) ובת זוגו עברו גם הם לגור בתל אביב בחודש האחרון. "הרבה זמן חיפשנו רק דרך האינטרנט", אומר אביעד, "כי פחדנו ללכת פיזית בגלל הקורונה. אם כבר הלכנו אז זה עם כל המיגון האפשרי, וזה גם גרם לזה שהגענו לקצה מבחינת הזמן שנותר עד שמעיפים אותנו מהבית בו גרנו".

אביעד לוי (צילום: אלבום פרטי)
אביעד לוי (צילום: אלבום פרטי)

בקושי רב וברגע האחרון הצליחו אביעד וזוגתו למצוא דירה באזור בו רצו לגור, וגם במחיר המתאים. מיד כשהחליטו שהם מעוניינים בדירה, עוד טרם יצרו קשר עם בעל הדירה עצמו, הדייר שגר בדירה לפניהם הציב בפניהם אולטימטום – אם אתם רוצים לדבר עם בעל הדירה על חוזה, אתם צריכים לקנות ממני את הרהיטים בדירה – ספה, מקרר וארון – בסכום של 9,250 שקלים. "שאלתי אותו אם אפשר לדבר על המחיר ולהוריד אותו קצת, והוא אמר בטון רגוע כזה – הכל טוב, אני פשוט אתקשר לבנאדם הבא בתור, לא צריך".

"תכל'ס, הרגשנו פראיירים, אבל זה עדיף מלהישאר בלי בית", הוא אומר. "הדיירים הקודמים בעצם הכריחו אותנו לקנות את הריהוט באותו המחיר בו הם קנו אותו. כמובן שזה דבר שאני בחיים לא הייתי קונה או חושב בכלל על לקנות ריהוט במחיר כזה"

חבריו של אביעד, שבפעם הראשונה חיפש דירה בתל אביב, סיפרו לו שבתל אביב זה נפוץ – הכוח בידיים של המשכירים, ובגלל הביקוש הרב, הם יכולים לעשות מה שהם רוצים.

האם הקורונה יכולה לשנות את זה? לא בטוח

עמית פרנץ, בעלים ומנכ"ל שותף באתר Myplace נדל"ן טוען שרואים שינוי ושכוחם של השוכרים גובר, אך ברגע שנחזור לשגרה, גם שוק הנדל"ן של תל אביב יחזור לשגרה.

איך הקורונה השפיעה על שוק משוגע ופרוץ כמו שוק השכירות התל אביבי?
"יש שינויים בשוק, יש מעט האטה והמחירים כרגע נמצאים באיזושהי ירידה. קשה ממש לדעת אם זה הולך לכיוון של ירידה מתמשכת או שזה ייעצר בקרוב, זה תלוי מה שקורה ויקרה עם המשבר.

בתוך כל מה שקורה עכשיו יש לא מעט חבר'ה צעירים ללא עבודה, משפחות שעוזבות את העיר ושינויים נוספים. יש לומר שהשינויים מורגשים רק בתחום השכירויות, ובינתיים לא מורגשים כלל בתחום המכירות".

עמית פרנץ (צילום: אלבום פרטי)
עמית פרנץ (צילום: אלבום פרטי)

יש הבדל בין ההשפעה של הגל הראשון של הקורונה לגל השני?
"הדברים האלה מאוד נזילים ודינמיים. אם קורה משהו היום, מחר יכול להיות שוב איזשהו שינוי. אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק. בתחילת המשבר, בגל הראשון, לא היו הרבה שינויים. בעלי דירות שהיו נחמדים אולי לא העלו את מחירי השכירות כמו שהיו רגילים כל שנה לעלות ב-2 עד 3 אחוז.

"בגל השני כבר יש שינוי מגמתי של ירידת מחירים קלה. בעלי דירות שנשארו עם דירות ריקות כי הדיירים עזבו ניסו לשחזר את המחיר שקיבלו וזה לא הלך להם, אז הם מתחילים להוריד מחיר, וכבר רואים את זה בלוחות".

את הירידה רואים בכל האיזורים ובכל הרמות?
אם יש לך דירה באמת מעלפת, עם מרפסת שמש שמשקיפה לעץ תות ברחוב הכי שקט ובכל זאת מרכזי בעיר, לא תצטרך להוריד מחיר בשום מצב. אבל אם אנחנו מדברים על דירות קונבנציונליות, דירות שותפים, סטודיו, דירות קטנות, לא איזה משהו מיוחד, שם בעלי הדירות יאלצו להתגמש ולהוריד מחירים כדי לאכלס אותן".

לפני שנה על כל דירה היו עשרות מחפשים, הכח היה בידיים של בעלי הדירות, אתה חושב שיש שינוי והכוח עובר גם לשוכרים?

"אנחנו מוצאים את עצמינו באיזשהו תפר של העניין הזה, אבל יש בזה משהו, התחושה היא שהכוח עובר מעט לידיהם של השוכרים. בעלי הדירות קצת חוששים להישאר עם דירות ריקות. מי שנתקע עם דירה ריקה ירצה לאכלס אותה, מספיק שהדירה שלך עומדת חודש ריקה, בחישוב הכללי, עדיף לך להוריד את המחיר בכמה מאות שקלים ולהשאיר את הדייר במקום להוציא אותו ולחכות לדייר חדש".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!