דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שליחים

עבודה / שוק התעסוקה החדש: חברות שמפיקות תלושים לעובדים אבל לא נחשבות כמעסיקות

עשרות חברות מספקות לעובדי חברות המשלוחים 'שירותי העסקה' תמורת 3%-5% מהשכר | הן מפיקות חשבוניות לחברות המעסיקות, ותלושים לעובדים, אבל שומרות על השוק נטול יחסי עובד מעביד

פרסום שירות עבור שליחים (צילום: הדס יום טוב)
פרסום שירות עבור שליחים (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

התרחבותן של החברות המעסיקות עובדים ללא מעמד שכיר, הצמיחה לצדן סוג חדש של חברות קבלן המכונות לעיתים 'חברות חשבונית'. אותן חברות מספקות לעובד שירותי העסקה. הן מוציאות בשמו חשבונית לחברה המעסיקה, ולעובד הן מנפיקות תלוש שכר. בדרך הן גובות עמלה של שלושה עד חמישה אחוזים. האם מדובר בפתרון יצירתי למצב בעייתי או מנגנון שמאפשר החלשה של מעמד העובד? תלוי את מי שואלים.

עידן צוריאל (24) מתל אביב, התחיל לעבוד ב"וולט" לפני כחצי שנה ובהדרכת החברה שמע לראשונה על החברות המציעות את השירות המדובר. "הרבה שליחים הולכים אליהם כי זה קל ופשוט. אין באמת עובדים של וולט, ואנשים עושים את זה כדי לא להסתבך עם מס הכנסה או ביטוח לאומי", הוא אומר ל'דבר'.

בעקבות המלצות מחבריו, החליט צוריאל להשתמש בשירותי החברה. "וולט מעבירים להם את הכסף ואני מקבל אותו דרך תלוש פחות 3%, זו העמלה שהם גוזרים. חתמתי חוזה העסקה בסיסי באחת החברות האלה, ומאז אני לא צריך לעשות כלום, הם מפיקים את החשבוניות ומוציאים לי תלוש, ומבחינת הרשויות אני מוגדר עובד שלהם".

"עובדים הם הבוסים של עצמם"

הרעיון של 'חברות חשבוניות' מוכר כבר שנים רבות. בעבר הן שירותו בעיקר יהלומנים, מפיקים ושאר פרילנסרים קטנים יחסית שחיפשו פתרון להתעסקות עם הרשויות. כיום, מדובר בעשרות חברות שעובדות בעיקר מול ענף השליחים שצמח מאוד בשנה האחרונה.

ההבדל המרכזי הוא שהפעם החברות מחליפות מעסיק יחיד. כך נוצרה למעשה שיטת קבלן הפוכה – העובד הוא זה שמתקשר עם החברה שנותנת לו שירותי העסקה, והוא גם זה שמשלם על השירות במקום המעסיק.

שליח וולט Wolt, ממתין לאיסוף משלוח מחוץ למסעדה. תל אביב, אוקטובר 2019. (מרים אלסטר/פלאש90)
שליח וולט Wolt, ממתין לאיסוף משלוח מחוץ למסעדה. תל אביב, אוקטובר 2019. (מרים אלסטר/פלאש90)

צוריאל מסביר שבשיטת ההעסקה הזו הוא לא מחויב להפריש ניכויים על זכויות סוציאליות, ושמדובר ביתרון עבורו. "זה יוצא מאות שקלים ויש אנשים צעירים שלא רוצים כבר עכשיו לשלם על הפנסיה ושאר הקרנות. זה חשוב אבל לא בגיל הזה, כרגע אני רוצה להתעסק בהווה. בעתיד, כשאתחיל עבודה רצינית, אז אני אחשוב על פנסיה".

הוא אומר שהיה מעדיף שוולט היו מעסיקים אותו בצורה ישירה, ולוקחים עליו אחריות מלאה כעובד של החברה, אבל לדבריו זו צורת ההעסקה של העתיד. "גם גט, טייק, גט פאקג' ועוד שירותים פועלים בשיטה הזאת , אני חושב שזה העתיד ולא יהיה יותר העסקה ישירה. ככה זה יהיה, עובדים הם הבוסים של עצמם, לא שייכים רשמית לחברה".

"אצלנו הכל הכי גלוי והכי חוקי בעולם. אנחנו ישנים טוב בלילה"

סמנכ"ל באחת מאותן החברות הסכים להתראיין בתנאי שלא ייחשפו שמו ושם החברה בה הוא עובד. כך לדבריו עובדת השיטה: "אנחנו מקבלים מה-'מעסיק', במרכאות, את השכר של העובד. אנחנו מפיקים חשבונית לחברה ולאחר מכן מוציאים לעובד את השכר שלו מינוס העמלה, ואז יוצא לו תלוש משכורת, יחד עם ניכויים קבועים בחוק- מס הכנסה, ביטוח לאומי, דמי בריאות.

"השיטה הזו מאפשרת לעובד להיות פנוי להתעסק בעבודה שלו ולא להתעסק עם התנהלות פיננסית ובירוקרטית, מול רואי חשבון, ביטוח לאומי, רשות המיסים, שוברים שצריך לרוץ ולשלם כל חודש- דברים ש-90% מהשליחים שבאים להשלים הכנסה לתקופה קצרה, לא מבינים".

מאיפה מגיעים העובדים?
"החברה שלנו פועלת כבר כמעט שנה, אבל עד לקורונה היינו קטנים הרבה יותר. אין ספק שחברות המשלוחים למיניהן הרחיבו את שיטת העבודה של פרילנסרים, והיום הן נתח מאוד משמעותי מהעבודה שלנו".

כיצד העובדים מגיעים אליכם?
"הם מגיעים בשיטת חבר מביא חבר, הרבה פעמים דרך ההדרכות של החברות עצמן, שמסבירות להם שברגע שהם יסיימו את ההדרכה הם יוכלו להתקשר עם חברות קבלן או לפתוח עוסק ברשויות. מבחינת הרשויות העובדים עצמם מוגדרים כעצמאיים לכל דבר, ההפרשה לפנסיה לדוגמא היא בהחלטת הלקוח בלבד, ובעצם לא מתקיימים יחסי עובד מעביד".

למה בעצם החברות לא מעסיקות את השליחים בעצמן וחוסכות את התיווך שלכם?
"אם וולט היו צריכים להעסיק את העובדים כשכירים, עם כל הנושא של עובד מעביד ומה שהם היו צריכים לתת להם, הם היו צריכים לדאוג להם לכל הזכויות הסוציאליות וכל מה שצריך ואפשר להבין אותם. הם בעצם פנויים להיות עסוקים בעבודה שלהם והשליח פנוי לעבוד בעבודה שלו. בסופו של דבר הם לא מכריחים אף אחד. מי שרוצה שיבוא, ועובדה שאנשים מצביעים בגלגלים ומעדיפים אותם על תן ביס".

לטענתו, אדם שמרוויח עשרת אלפים שקלים לחודש לדוגמא, 3.5% פלוס מע"מ זה בערך 400 שקלים, והרבה אנשים יעדיפו בשביל 400 שקל לא להתנהל מול כל הבירוקרטיה הלא פשוטה. "שליח צריך להיכנס לדילמה הזו, האם הוא צריך להיות עוסק פטור או עוסק מורשה? זה באמת לא פשוט, רובם צעירים שלא מבינים בדברים האלה. חלקם עדיין בצבא, אולי רק השתחררו וההתנהלות הפיננסית מורכבת, הם לא היו עצמאיים לפני".

אתה לא חושב שמדובר בכיפוף של החוקים?
"כששומעים עסק לחשבוניות חושבים על פושעים. זה הכי רחוק מאתנו. לא פעם נכנסים לפה אנשים עם בעיות, חשבונות מעוקלים וכו', ואין סיכוי שיקרו אצלנו דברים כאלה. אנחנו דואגים לעשות את הכל הכי גלוי והכי חוקי בעולם. אנחנו ישנים טוב בלילה".

איך הרשויות מתייחסות אל חברות כמו שלך?
"אני לא מקבל מרשות המיסים או מביטוח לאומי איזו הגדרה של מי אני ומה אני. אנחנו מסתמכים על פסק דין שהוחלט בו שכל העובדים שעובדים במתכונת הזו אין בניהם לבין החברות יחסי עובד מעביד והחברה היא בעצם מתווך שמספק שירותים",

כשחברה כזו מתרסקת העובדים נשארים בלי זכויות

עו"ד רעות שגיב ועו"ד דרור גל, המתמחים בדיני עבודה מסבירים ל'דבר' כי התופעה, שיש הקוראים לה "עצמאי שכיר", היא תחום אפור. הם מכירים את החברות הללו שבחלק מהן יש אפילו אגף שמוקדש לוולט.

"אין ספק שיש פה בעיה של יחסי עבודה", אומרת שגיב, "המקור של הבעיה לא טמון בחברות האלה, אלא ביחסי העבודה בין חברות כמו וולט לשליחים שלה".

עו"ד רעות שגיב (צילום: עידו רוזנטל)
עו"ד רעות שגיב (צילום: עידו רוזנטל)

"ביטוח לאומי לא מכיר במנגנון הזה כיחסי עבודה. יש פסיקה לפיה הפקת תלוש שכר של חברה מסוג זה שמטרתה שירות יוכר בביטוח הלאומי כעצמאי ולא כשכיר. המשמעות של זה היא שמישהו אולי עושה את ניכויי המס עבורם, אבל עדיין אם לצורך העניין וולט תיכנס לחדלות פרעון והליך של פירוק חברה, הם לא יוכרו במוסד לביטוח לאומי כמי שזכאים להגיש תביעות חוב ולקבל את חלקן. אין פה בעצם יחסי עובד מעביד מבחינה חוקית".

עו"ד שגיב מתייחסת לפסיקה משנת 2013, במסגרת תביעה שהגישו חמש חברות חשבוניות כנגד מבוטחים שהיו רשומים אצלן כעובדים שכירים. בית הדין לעבודה קבע שמהות התאגדותן של חברות אלה היא הנפקת תלושי שכר למבוטחים שאינם עובדים שלהן, אלא שוכרים את שירותיהן לצורך הנפקת תלושי שכר ודיווחים לרשויות המס. כתוצאה מאותו פסק הדין, החל הביטוח הלאומי לראות בעובדים שדווחו על ידן כעצמאיים.

בעניין של וולט, לדעתו של עו"ד גל מדובר בכלל בתרגיל. "היום יש נגד וולט תביעה ייצוגית להכרה ביחסי עובד מעביד, ובין היתר הם טענו בהגנה שלהם שהם משלמים לעובדים סכום כספי שמספיק לכסות את כל התמורה עבור זכויות סוציאליות.
"להערכתי, הם מעודדים את החברות האלה כי אחר כך הם יוכלו לבוא לבית המשפט ולהגיד שזו הוכחה שהם משלמים לשליחים מספיק כדי לכסות הכל, ושיש מי שמוציא להם תלוש עם כל ההפרשות בחברה אחרת בהסכמתם".

דרור גל (צילום: עידו רוזנטל)​
דרור גל (צילום: עידו רוזנטל)​

גל מסביר שבביטוח לאומי וברשויות המס לא אוהבים את השיטה. הם התנגדו לה נחרצות בעבר כשדובר היה בעובדים שעסקו כמפיקים עצמאים. ובכל זאת, היום הביטוח הלאומי בעצם מכיר באנשים האלה כעצמאיים לכל דבר. "התוצאה היא , שאם החברות האלה פותחות לעובדים קרן פנסיה, מה שלעיתים קורה, כשהעובד מסיים לעבוד, מס הכנסה לא יכיר בפטור על פיצויי פיטורים למשל. כי הוא אומר- אין פה יחסי העסקה, זו רק דוגמא אחת לבעייתיות שנוצרת".

"אבל הסיפור עלול להתברר כמסובך הרבה יותר. בעבר, היו שני מקרים בהם החברות האלה התמוטטו. ה'עובדים' הלכו לבית המשפט וניסו להגיש תביעת חוב כעובדים של החברה. בית המשפט קבע בזמנו שהם לא עובדי החברות האלה, והן בסך הכל הוציאו תלושים. בעצם, אחרי שהחברות התמוטטו ה'עובדים' נשארו עם חובות של עשרות אלפי שקלים ובלי הזכות לקבל כלום מביטוח לאומי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!