דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בדיקת 'דבר' / לאן נעלמו 16 מיליארד שקלים מתקציב המדינה

בלי המספר החשוב ביותר, עם טעויות חישוב, ו-16 מיליארד שקלים חסרים שהובטחו לשרים: מסמך התקציב עליו דנה הממשלה מעלה שאלות רבות

יוגב גרדוס, הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר (צילום: אתר הכנסת)
יוגב גרדוס, הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר (צילום: אתר הכנסת)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תקציב המדינה שהובא לאישור השרים קטן ב-16 מיליארד שקלים מזה שהוצג להם לפני שבועיים בלבד. גודל תקציב 2022, המספר החשוב ביותר, לא כתוב בו בצורה ברורה ואפשר לשערו רק על בסיס חישוב. בדיקת "דבר" מצאה במסמך גם שגיאות חישוב של מיליארדי שקלים, שהופכות את המסמך שהוצג לשרים לבלתי אפשרי להבנה.

ביום חמישי ה-15 ביולי התכנסו שרי הממשלה למפגש מיוחד, בו הציגו להם אנשי האוצר את מסגרת תקציב המדינה לשנת 2021 ושנת 2022. גולת הכותרת הייתה שינוי בכלל ההוצאה, שאמור היה להגדיל את תקציב 2022 על מנת להקטין קיצוצים של 11 מיליארד שקלים שמחייב כלל ההוצאה הנוכחי.

כספים קואליציוניים (מתוך מצגת משרד האוצר על תקציב 2022 לראשי הקואליציה)
כספים קואליציוניים (מתוך מצגת משרד האוצר על תקציב 2022 לראשי הקואליציה)

בדיון זה מסגרת התקציב קיבלה מקום מרכזי, ובצדק: גודל התקציב הוא ההחלטה הכלכלית החשובה ביותר, שקובעת את היקף ההשקעה של המדינה באזרחיה. על כן זה מוזר ביותר שהחוברת בת עשרות העמודים שהופצה לשרים ביום שישי האחרון, ובה הצעת תקציב המדינה הסופית, לא מכילה מספר זה ביחס לשנת 2022. בכלי תקשורת ציטטו מגוון מספרים לגבי גודל התקציב, תוך שימוש בשיטות חישוב שונות. במשרד האוצר בחרו לא להגיב לפניית "דבר" בנושא.

בחישוב גס, אפשר להסיק שגודל התקציב לשנת 2022 יעמוד על 433 מיליארד שקלים (סך ההוצאה, 560 מיליארד שקלים, פחות החזר חובות של 126 מיליארד שקלים שלא נכלל בתקציב). 16 מיליארד שקלים פחות מגודל התקציב שהוצג לשרים לפני שבועיים בלבד ועמד על 449.6 מיליארד שקלים.

המספרים לא מסתדרים

מבדיקת 'דבר' מסמך התקציב מכיל מספר חישובים לא ברורים במקרה הטוב, או שגיאות גסות במקרה הרע. תקציב 2021 (שכן מופיע בדו"ח) ללא הוצאות קורונה עומד על 429 מיליארד שקלים, אבל סך הסעיפים בו מגיע ל-414 מיליארד שקלים בלבד – פער עצום של 15 מיליארד שקלים שלא מוסבר במסמך. גם סעיפי הרשאה להתחייב וסך ההוצאה לשנת 2022 מכילים שגיאות, בפער של 6 מיליארד ומיליארד שקלים בהתאמה.

לא בטוח שב-48 השעות שנתנו לשרים הם הספיקו להתעמק בכל הטבלאות, אבל המספרים שהוצגו להם לא לגמרי מסתדרים, מבלי שיהיה לכך הסבר ברור במסמך. המספרים אינם רק תפאורה: במציאות, אלו המספרים שקובעים כמה כסף יש לבריאות, לחינוך, לביטחון האישי, לסיוע בדיור, לקשישים, לנכים, לתחבורה הציבורית, לתשתיות, להפחתת יוקר המחיה ולכל שירות באשר הוא שהמדינה מספקת לאזרחיה.

טעות חישובית או חישוב פוליטי?

תקציב של 433 מיליארד שקל הוא תקציב קיצוצים חריף, אבל גם תקציב של 449 מיליארד שקלים אינו תקציב שמביא בשורה: הוא עדיין ידרוש קיצוץ רוחבי, אין בו מנועי צמיחה חדשים והוא לא כולל תמיכה במשק לטובת התאוששות ממשבר הקורונה.

ההחלטה לא לפרסם את היקף תקציב 2022 יכולה להיות החלטה חשבונאית סתמית, אבל היא גם יכולה להיות החלטה פוליטית מחושבת – לא לנקוב במספר הגבוה ביותר אליו מוכנים באוצר להגיע בפתח המשא ומתן עם משרדי הממשלה. עמימות סביב גודל התקציב מאפשרת מרחב תמרון למשרד האוצר מול משרדי הממשלה, עומק טקטי שמאפשר לבצע התאמות תקציביות.

במשרד האוצר בחרו שלא להתייחס לשאלת דבר על הצגת נתונים מטעים לשרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!