דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן בראיון ל'דבר': "היעד שלנו הוא אפס תאונות עבודה"

גולן אמר על התאונות בענף הבנייה: "אנחנו נייצר חקיקה חדשנית בנושא בטיחות בעבודה שמתאימה לעידן הזה. אנחנו רחוקים מהסטנדרט של מדינות מתקדמות"

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
הדס יום טוב

"אנחנו חייבים לראות שיפור משנה לשנה, והיעד מבחינתי הוא לגעת באפס", אומר היום (רביעי) ל'דבר' סגן שרת הכלכלה יאיר גולן. "זה צריך להיות הקו שמנחה את כל מי שעוסק בתחום. השנה יש ירידה, אבל זה לא משביע רצון, ואנחנו עוד רחוקים מהסטנדרט של מדינות מתקדמות כמו גרמניה, אנגליה ועוד".

גולן סייר במוקד 'קו לחיים' של המוסד לבטיחות וגיהות, שמקבל את פניות הציבור בנוגע לליקויי בטיחות וסכנות באתרי בנייה ברחבי הארץ. "יש פה מוסד יוצא מן הכלל", אומר גולן. "מקצועי, עם אנשים מסורים, שעושים כל שלאל ידם על מנת לקדם את תרבות הבטיחות בעבודה. עם זאת, ניכר שיש המון דברים שניתן להשתפר בהם. זו בעיה כללית מערכתית".

סגן שרת הכלכלה והתעשייה, יאיר גולן מתנסה בסימולטור לעובדי הבנייה בישראל (צילום: ארקדי ברונשטיין)
סגן שרת הכלכלה והתעשייה, יאיר גולן מתנסה בסימולטור לעובדי הבנייה בישראל (צילום: ארקדי ברונשטיין)

לדבריו, מדינת ישראל נמצאת הרחק מאחורי מדינות המערב בנושא הבטיחות בעבודה. "זה בלתי נסבל. אנחנו במקום הלא נכון גם בתחום של מניעת מחלות בעבודה, שנולדות מתוקף עיסוק עם אסבסט או חומרים רעילים, שזה גם דבר שהורג אנשים בחלוף השנים. גולן התחייב לנקוט פעולות מיידיות.

"קיבלתי על עצמי את התפקיד לטפל בנושא הבטיחות והגיהות, ואני מתכוון בשבועות הקרובים לטפל בנושא הזה על בסיס הידע שרכשתי בצה"ל בעניין בטיחות באימונים ופעילות מבצעית", אומר גולן. "אני חושב שיש המון מה לעשות".

סגן השר התייחס גם לנושא האחריות ברשויות המקומיות. "זה שברשויות אין אחריות ישירה בנושא הבטיחות באתרים בתחומיהן זה דבר לא תקין. חייבת להיות ראייה אינטגרטיבית. מי שמפקח, מדריך, מלמד וחונך, צריך להיות אותו אדם. אני רואה את הרמה המקצועית הגבוהה ואני משוכנע שאנשים יידעו לעשות גם וגם, ויידעו מתי מדובר בליקויים חמורים שמחייבים הליכים חוקיים ומתי אתה יכול לפתור בעיה בהדרכה וחניכה נכונה".

סגן השרה יאיר גולן, ד"ר מיקי וינקלר, יעקב וכטל, מוטי סולטני (צילום: ארקדי ברונשטיין)
סגן השרה יאיר גולן, ד"ר מיקי וינקלר, יעקב וכטל, מוטי סולטני (צילום: ארקדי ברונשטיין)

כדי להתמודד עם נושא תאונות הבניין, שעלה  ב-2019 בחייהם של 47 פועלים, גולן אומר שמשרדו ייזום חקיקה חדשה בנושא הבטיחות, ובהמשך גם יטפל בארגון מערך הבטיחות הלאומי. "כיום אנחנו נשענים על חקיקה מאוד ישנה, שיש בה לא מעט לקונות", הוא מוסיף. "חוק שהתקבל ב-1954 ועבר עדכון אחרון ב-1970 לא יכול להיות רלוונטי. אנחנו נייצר חקיקה חדשנית בנושא בטיחות בעבודה, שמתאימה לעידן הזה, ונעשה את זה בשיא המרץ".

גולן הוסיף שאיסוף הנתונים לקוי. "יש ליצור איסוף נתונים מסודר, מה שאין בישראל, ולטפל בנושא הפיקוח והאכיפה. נדרשת עשייה מאוד רצינית ומאוד מקצועית, יש עם מי לעבוד, אבל ניכר שהנושא לא מאורגן מספיק טוב".

לדבריו, אין צורך בחיפוש אשמים. "אנחנו צריכים לבנות מערך בטיחות שבו מהפועל הפשוט ועד היזם, בכל תחום שהוא, כולם מדברים בטיחות. זה הפועל הפשוט שתמיד יש לו גם אחריות על עצמו, זה מנהל העבודה שלו, זה הקבלן, זה היזם, זה ראש הרשות המקומית, זה משרד הכלכלה והתעשייה, זה כל גופי ההדרכה והעזר האחרים. כולם צריכים לדבר באותה שפה.

"לחשוב בטיחות זה לא בא טבעי, בטיחות זו תרבות. אם אתה חושב על מה אתה הולך לעשות, אם אתה מתכנן ויודע לזהות נקודות תורפה בטיחותיות בפעילות שלך, אתה יודע גם לתת לזה מענה. כל הדברים האלה חייבים להיות חלק מהתרבות".

מ"מ מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר אמר בסיור: "מטרת 'קו החיים' היא להגביר את המעורבות של כלל הציבור בישראל בהתמודדות עם תופעת תאונות העבודה בענף הבנייה. אנו מעמידים את כל הכלים העומדים לרשותנו עבור כל קבלן וכל מפעיל כלי כבד אשר מעוניין לקחת חלק במהפכת הבטיחות שאנו מקיימים באתרי הבנייה בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!