דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטיחות בעבודה

שומרים על החיים: איגוד המוסכים מפרסם דגשי בטיחות לעובדי הענף

בשנים האחרונות עומס העבודה ומספר העובדים בכ-5,500 מוסכים בישראל הולך וגדל, ככל שכמות הרכבים בכבישים נוסקת | היצמדות למספר הנחיות בטיחות בשטח המוסך, עשויות למנוע אסון ולחסוך חיי אדם

מכונאי במוסך (צילום ארכיון: דוד כהן/פלאש90)
מכונאי במוסך (צילום ארכיון: דוד כהן/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי ענף המוסך חשופים בעבודתם לסכנות רבות בהן פגיעה באיברי הגוף מחלקים נעים, סכנת החלקה, סכנת נפילה מגובה והתחשמלות. המוסד לבטיחות ולגיהות פועל יחד עם איגוד המוסכים במטרה להטמיע תרבות של עבודה בטוחה במוסכים באמצעות הדרכות בטיחות בכל רחבי הארץ.

ההדרכות הייעודיות לעובדי המוסך ניתנות חינם לעובדי מוסכים קטנים ובינוניים המעסיקים עד 25 עובדים באמצעות לומדה ב-3 שפות (עברית, ערבית ורוסית. ההדרכות נעשות באופן מקוון באמצעות התחברות לרשת ניהול הלמידה של המוסד לבטיחות ולגהות. בנוסף, מציע המוסד גם ביצוע אבחון בטיחות וחניכת מנהלים במוסכים ללא עלות, וכן חלוקת דפי מידע ושילוט לעבודה בטוחה במוסך. בנוסף הופק במוסד גם ספר מקצועי חדש הנוגע לניהול היבטי הבטיחות בעבודת מוסכים.

במוסד לבטיחות ולגיהות הדגישו כי עבודה במוסך כוללת תיקון של כלי רכב, תוך שימוש במגבה, ג'ק, ציוד מכאני בעל עוצמה חזרה, בורות בדיקה, מגע עם חומרי סיכה ודלק ועוד. בנוסף לכך עקב ריבוי תנועה של כלי רכב בשטח עבודה מצומצם – קיימות גם סכנות של הימחצות על ידי כלי רכב, החלקה ונפילה לבור, שריפה, התחשמלות, החלקה ועוד. לפיכך, מדגישים במוסד את החשיבות של היצמדות להנחיות הבטיחות והבריאות התעסוקתית בעבודה מסוג זה.

בין היתר, מציינים במוסד לבטיחות ולגיהות כי יש להתקין במוסכים גידור מתאים לאיזורים מסוכנים, למנוע כניסת לקוחות לשטח הטיפול ברכבים, לבצע בדיקה יום יומית של הכלים, להפעילם רק באמצעות עובדים מורשים, לבצע הכוונה של כלי הרב בתוך המוסך, לשמור על ארגון וסדר בסביבת העבודה, שילוט במוסך לרבות שילוט עם דגשים מיוחדים בתחום הבטיחות, לבצע הדרכות לעובדים בדבר הסיכונים ועצירה של העבודה והדרכה במקרה של אירועי כמעט ונפגע.

כמו כן מדגישים במוסד לבטיחות ולגיהות את החשיבות של התקנת רצפה מתאימה במוסך המונעת החלקה, שכן החלקה היא גורם פציעה שכיח ביותר במקומות עבודה עם שמנים וחומרי סיכה. ציפוי הרצפה באפוקסי או בחומר דומה ובעל תקן, שהינו חומר מיוחד שאינו סופח לתוכו שמנים וכימיקלים אחרים מסייע למניעת החלקה ובשמירה על הסביבה וחלחול לקרקע של מזהמים. חומר זה הינו קל לניקוי, ומאפשר לוודא שלא נשארים כתמי שמן או כימיקלים אחרים על הרצפה שיגרמו להפגעות עובדים או להחלקה של מכוניות במהלך תנועתם במוסך, מצבים מסוכנים שיש להמנע מהם.

רצפת אפוקסי מתאימה למוסכים גם בזכות העמידות הגבוהה שלה בפני משקלים כבדים, כך שניתן להניח עליה כלי רכב ומכשור כבדים בלי שהיא תיפגע או תיסדק, וגם מאחר שניתן לסמן עליה אזורי עבודה באמצעות צבעים שונים של אפוקסי שלא ידהו מהרצפה.

נושא חשוב נוסף הוא ההקפדה על שימוש בציוד מגן אישי במהלך עבודה במוסכים, ובכלל זה נעלי עבודה ייעודיים, משקפי מגן, אטמי אוזניים ועוד. עוד, מדגישים את החשיבות שבמינוי אחראי בטיחות, שתפקידו יהיה לוודא באופן רציף את השמירה על בטיחות התנועה והעבודה ולהציף בעיות בתחום.

הפצת ידע נגיש לעובדים ובכלל זה פרסומי בטיחות, אירועי כמעט ונפגע, תחקירי תאונות שהתרחשו במוסכים אחרים יבטיחו כי העובדים שיחשפו ידעו לזהות את מגוון הסיכונים. שימוש בפסי סימון ובשילוט התלוי במקום בולט שכל אדם הנמצא במוסך יוכל לראות ולהבין ימזער מאד את הסבירות לתאונות מחוסר הבנה של הסכנות הטמונות בתנועה רגלית או רכובה באזור העבודה" נמסר מהמוסד לבטיחות ולגיהות.

מ"מ מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר מסר: "חשוב מאד שכל עובד ידע לזהות את הסיכונים, להימנע מהם, לעבוד בצורה מקצועית ובטוחה ושיוכל לחזור למשפחתו גאה בעבודתו וללא פגיעה בגופו ובבריאותו".

אריה אשד, מנכ"ל איגוד המוסכים בישראל שיבח את השת"פ וסיכם: "איגוד המוסכים מחויב, כתמיד, לתהליך ההסברה וההפצה השוטף בתחום הבטיחות בעבודה והבטיחות בכבישי ישראל וניתן לפנות אלינו בכל זמן ובכל אמצעי התקשורת שלנו, לקבלת מידע וסיוע בנידון. יישר כוח לעוסקים בתחום הבטיחות והגהות בישראל ומי ייתן כי נגיע ליעד של 0 נפגעים מתאונות עבודה בתחום".

בישראל כ-5,412 מוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה, כשמרביתם בישובים עירוניים (80%). בשנים האחרונות עומס העבודה במוסכים ומספר העובדים בענף רק הולך וגדל, על רקע העליה במספר הרכבים על כבישי ישראל, כמו גם ההתפתחות הטכנולוגית במסגרתה הותקנו במרבית כלי הרכב בעשור האחרון מערכות פסיביות ואקטיביות כגון מערכות רדאר, מצלמות, מערכות לייזר ומערכות בקרה חדישות, המצריכות גם טיפולים מורכבים יותר והון אנושי עם הכשרות מתאימות בענף.

אף על פי כן, על פי נתוני הלמ"ס מספר משרות שכיר בענף תיקון ותחזוקה של כלי רכב נמצא דווקא במגמת קיטון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!