דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

73 שנים אחרי שנפל בקרב: ג'ימי, לוחם הפלמ״ח, הונצח בבית שמש

הלוחם בגדוד שער הגיא נפל בקרב "מבצע ההר" במלחמת השחרור| מנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי הוביל לקריאת רחוב על שמו: ״צריך לזכור את לוחמי תש״ח שבזכותם אנחנו כאן״

טקס חניכת רחוב ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)
טקס חניכת רחוב ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

73 שנים לאחר שנפל במלחמת העצמאות, רחוב בשכונת נווה שמיר החדשה ברמת בית שמש יקרא על שמו של סגן מפקד גדוד שער הגיא, אהרון (ג'ימי) שמי. אתמול (שישי) נערך טקס להנצחתו, בתום סיור מורשת בעקבות "מבצע ההר" בו נפל שמי.

את הסיור והטקס ערכה עמותת הראל והשתתפו בו בני משפחתו של שמי, ראש עיריית בית שמש ד"ר עליזה בלוך, צאצאי חיילי החטיבה ושלושה מלוחמיה: פסח עזריהו, דוד סגל ויאיר צבן. מנכ"ל ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי יזם את ההנצחה, ואמר בטקס ההנצחה: ״צריך לזכור את לוחמי תש״ח שבזכותם אנחנו כאן״.

״איש ענק, יפה תואר, ומוכשר״

אהרן (ג'ימי) שמי נולד ב-1926, בחיפה, לרבקה ולמנחם שמי, ועסק בציור, בכתיבת שירים ובנגינה בכינור. ב-1945 הצטרף להכשרה מגויסת של הפלמ"ח בקיבוץ נען והשתתף בפעולות רבות, בהן פיצוץ גשר עזה בליל הגשרים והקרב לכיבוש שייח' ג'ראח בתוכנית לפתיחת הדרך להר הצופים.

במלחמת העצמאות הוא מונה למפקד פלוגה ב' של הגדוד החמישי בחטיבת הראל, הידוע גם בשם "גדוד שער הגיא", ונלחם עם פלוגתו בקרבות הקשים על הדרך לירושלים. בהמשך מונה לקצין המבצעים וסגן מפקד הגדוד. הוא נפל ב-19 באוקטובר 1948 במסגרת "מבצע ההר", הקרב בהרי יהודה בו נכבשה הדרך לכפר עציון ולפרוזדור ירושלים.

ג'ימי נהרג ב'משלט המשותף', כיום רחוב המשלט, עליו הוקמה מעברת הרטוב, ממנה צמחה העיר בית שמש. לאחר מותו פרסמו הוריו את הספר "חברים מספרים על ג'ימי", שהיה לספר ההנצחה הראשון בישראל, והפך לעדות לדמותו של שמי ושל הפלמ"ח בכלל.

טקס לציון קריאת רחוב על שם ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)
טקס לציון קריאת רחוב על שם ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)

״הייתי בבית העלמין בקרית ענבים, ראיתי את הקבר שלו ושמעתי את הסיפור שלו. התחלתי ללמוד אודות האיש, והתוודעתי לאיש ענק, יפה תואר ומוכשר שאין לי ספק שאם היה חי אתנו היה מגיע רחוק מאוד״, אומר מנכ"ל ההסתדרות אופיר אלקלעי ל׳דבר׳.

״אני חושב שצריך להוקיר את האיש ואת מעשיו״, אומר אלקלעי, ״אני מאוד מאמין באמירתו של יגאל אלון ׳עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל׳. צריך להזכיר אותו ואת שאר לוחמי תש"ח שבזכותם אנחנו כאן״.

אלקלעי מסביר שלא סתם בחר בבית שמש: ״הסתבר לי שאותו איש נערץ, שהיה מ"פ בפלמ"ח וסמג"ד בחטיבת הראל, הוא הנופל היחיד במבצע ההר ובכיבוש המשלט המשותף, בו שחררו את הדרכים בפרוזדור ירושלים. במשך שנים היה בעיר בית ספר על שמו בו הוא הונצח, אך בעוד העיר בית שמש השתנתה, הפסיקו את ההנצחה שלו. הרגשתי שעשו לו עוול״.

מנכ"ל ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי בהתכנסות לציון קריאת הרחוב ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)
מנכ"ל ההסתדרות עו"ד אופיר אלקלעי בהתכנסות לציון קריאת הרחוב ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)

הדרך להנצחה לא היתה פשוטה. ״זה דרש הרבה מאוד מאמצים״, מספר אלקלעי, ״גייסתי את עמותת הראל ופנינו לעיריית בית שמש, הפעלנו לחץ ולבסוף זה עבר על חודו של קול בוועדת השמות. היה תהליך ארוך גם בין ההסכמה למימוש, ואבל לבסוף זה קורה, המשפחה שלו כאן ואני מאוד מתרגש״.

״ילדים ישחקו ברחוב על שם ג׳ימי״

האירוע התחיל בסיור מורשת שארגנה עמותת הראל, שהתחיל במושב הרטוב ממנו יצאו ג'ימי וחבריו מחטיבת 'הראל' למבצע 'ההר' בו נפל. המסיירים ביקרו בגינת הזיכרון למשלט המשותף, המשיכו לשרידי הכפר הערבי הגדול בסביבה אז, דיר אבאן, גבעה מדרום למושב מחסייה, שנכבש אף הוא במבצע, ומשם המשיכו למנזר בית ג'ימאל, ששימש אף הוא עמדה ומפקדה של כוחות האויב, עליו אמר ג'ימי: " אם לא אשן הלילה בבית ג'ימאל אל תקראו לי ג'ימי". פקודיו של ג'ימי אכן השלימו המשימה, אך בלעדיו.

יוני אמיר, מנכ"ל עמותת הראל, פתח את הטקס בהשמעת שיר שכתב שמי, ׳כתם בהיר על הים׳. את השיר הלחינה וביצעה היוצרת שיר אורדו.

״אני מודה על ההכרה בחשיבות ההצנחה, בבית שמש, לאיש שנפל בקרבות על המשלט המשותף, עליו הוקמה מעברת הרטוב שהפכה לעיר שהוקמה ממש כאן״, אמר רס"ן במיל. הרב שי נפתלי, תושב בית שמש, וקצין המורשת של חטיבת הראל. ״בעתיד, ילדים ישחקו פה ברחוב, הם יראו את השלט ויגידו- מי זה? ואז יכנסו לוויקיפדיה ויקראו״.

ד"ר עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש, אמרה בטקס שמדובר בהחלטה מרגשת מאוד: ״בית שמש היא עיר שיש בה גם וגם, שיש בה ייחוד של כל התפיסות והתרבויות. זו שכונה שתתחיל להתאכלס ממש בשבועות הקרובים, ופה בכביש הזה יהיו גני שעשועים, ילדים ישחקו בחוץ, והמעבר החד הזה בין כבוד והכרה לנופלים לחיי יומיום זו אחריות מאוד גדולה.

״הבחירה שלנו לקרוא את רחובות כל השכונה הזו על שם גיבורים וגיבורות הוא חיבור בין זיכרון וכבוד העבר לבין הציפייה לעתיד. אני רוצה לאחל לעצמי ולכולנו שנהיה ראויים להם, ושהקרב שהיה פה פעם יצדיק את העתיד שלנו״.

ראש העיר בית שמש ד"ר עליזה בלוך בטקס לציון קריאת רחוב על שם ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)
ראש העיר בית שמש ד"ר עליזה בלוך בטקס לציון קריאת רחוב על שם ג'ימי שמי (צילום: הדס יום טוב)

עינת רם ורוני (אהרון) שמי, אחייניו של אהרון (ג'ימי) שמי, אומרים ל'דבר' שגם מצידם ההתרגשות גדולה: ״זה מרגש אותי מאוד שזוכרים ודואגים להזכיר, לגדל דור חדש על ברכי סיפוריו של הדוד שלנו. הוא היה איש מאוד מיוחד שלא זכינו להכיר, וככל שאני שומעת כמה מזכירים אותו אני מתרגשת. אני מודה לעיריית בית שמש ולכל האנשים שעושים הרבה כדי לזכור".

עינת רם ורוני (אהרון) שמי, אחייניו של אהרון (ג'ימי) שמי ז"ל בטקס לציון קריאת הרחוב על שמו (צילום: הדס יום טוב)
עינת רם ורוני (אהרון) שמי, אחייניו של אהרון (ג'ימי) שמי ז"ל בטקס לציון קריאת הרחוב על שמו (צילום: הדס יום טוב)

רם מוסיפה שמדובר בחוליה נוספת בשרשרת הזיכרון. "בקיבוץ מעגן מיכאל יש אולפן גדול, והספרון 'חברים מספרים על ג'ימי', דרכו סבא וסבתא שלי הנציחו אותו ודאגו שכל המדינה תכיר, נלמד רבות כבר שנים, וקצינים שסיימו את הקורס קיבלו את הספר הזה עם הקדשה. אני מרגישה שהזיכרון שלו לא נזנח במשך 73 שנים, והוא עכשיו רק הולך וגדל. אני רואה את הילדים והנכדים שלנו, שגדלים פה במדינה שהוקמה, בין השאר, בזכותו ובזכות חבריו האמיצים".

___

גילוי נאות: עו"ד אופיר אלקלעי הוא יו"ר דירקטוריון 'דבר'

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!