דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנשים עם מוגבלות

טור אורח / להתגבר על הסטיגמה

אנשים עם מוגבלות מתקשים למצוא עבודה בעיקר בשל דעות קדומות של מעסיקים בנוגע לעלות עודפת של העסקתם וקושי לפטרם | ביום הזכויות לאנשים עם מוגבלות, חשוב להדגיש את היתרונות הרבים בשילובם במקום העבודה

עובד עם מוגבלות. השילוב יקדם גיוון תעסוקתי וישיג יתרון תחרותי ומקצועי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עובד עם מוגבלות. השילוב יקדם גיוון תעסוקתי וישיג יתרון תחרותי ומקצועי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מלכי רוטנר
מלכי רוטנר
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות מצוין היום (שישי). 1 מתוך 5 אנשים בישראל מוגדר כאדם עם מוגבלות, 80% הפכו לכאלו במהלך חייהם. קרוב לחצי מיליון אנשים בגילי העבודה מוכרים על ידי הביטוח הלאומי כבעלי 20% נכות ומעלה, מהם 41% מועסקים, לעומת שיעורי התעסוקה באוכלוסייה הכללית שקרוב ל-80%. היעד הממשלתי ל-2030 הוא 51%, והתוספת המשוערת למשק מוערכת ב-4 מיליארד שקלים בשנה.

החסמים העיקריים בהעסקת אנשים עם מוגבלות הם דעות קדומות בקרב מעסיקים על אוכלוסייה זו. פעמים רבות יש חשש מעלויות, חשש מהצורך לפטר עובד או עובדת עם מוגבלות בשל אי-התאמתם לתפקיד וחשיפה לתביעות בעקבות כך. חסם נוסף הוא הקושי באיתור עובדים.

מעבר לעמידה בדרישות החוק ולתועלת הכלכלית שמשפיעה על כלל אזרחי מדינת ישראל, התועלות בהעסקת אנשים עם מוגבלות רבות. בזכות העסקת עובדים עם מוגבלות, מעסיקים יכולים להרחיב את היצע המועמדים, לקדם גיוון תעסוקתי ולהשיג יתרון תחרותי ומקצועי. ניהול צוות מגוון מאפשר שדרוג של סט הכלים הניהולי, ומחזק את מיתוג המעסיק מול מעגל הלקוחות. העסקה זו אף עוזרת ביצירת אקלים ארגוני חיובי ומובילה שינוי חברתי משמעותי ושיפור באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלות.

כיום קיימות בישראל 150 אלף משרות פנויות שממתינות להשמה בשוק העבודה, ומעסיקים רבים נתקלים בקושי בגיוס ובהגעה לעובדים איכותיים. "בישראל קיימת קבוצה גדולה של צעירים עם מוגבלות פיזית שפונה ללמוד לימודים אקדמיים, וחלקם בוחרים ללמוד ברצף עד לתואר השני כדי לעמוד בתחרות הקשה בשוק העבודה", מציינת עדנה קוכמן, מנהלת תחום תעסוקה בעמותת איל"ן. "במהלך הלימודים הם אינם מצליחים לשלב עבודה במשק ולצבור ניסיון תעסוקתי. מדובר באנשים משכילים עם מוטיבציה ויכולות גבוהות, שישמחו להזדמנות הוגנת גם ללא ניסיון תעסוקתי, שכיום הוא חסם לשילובם התעסוקתי והחברתי".

כדי להתמודד עם החסמים והאתגרים יש תכניות רבות שנותנות מענים נרחבים הן לעובדים עצמם והן למעסיקים. עמותת איל"ן מלווה מקבלי שירות עם מוגבלות פיזית להשמה מותאמת בשוק העבודה. כמו כן, היא מעבירה הדרכות לקליטת עובדים ומידע על התאמות פיזיות.

תכנית "תעסוקה שווה" היא תכנית ממשלתית של המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד הכלכלה והתעשייה, והיא פועלת מול המעסיקים בשלל תחומים ומעניקה כלים רבים: הדרכות פנים ארגוניות, הדרכה וליווי על תעסוקת עובדים עם מוגבלות בארגון, ייעוץ לאורך הליך הגיוס והקליטה, ליווי לאחר איוש, מיצוי זכויות והטבות ובניית תכנית עבודה להגעה לייצוג הולם. בנוסף נותנת התכנית מענים בהשאלת ציוד טכנולוגי מונגש והשתתפות במימון התאמות.

"מעסיקים צריכים לפתוח דלת לאנשים עם מוגבלות", אומר חבר הנהלת סניף איל"ן חיפה עו"ד ולדי גור ארי. "מעסיק צריך לראות את היכולות של מועמד לעבודה. כאדם עם מוגבלות, אני יכול להעיד שהדבר הכי חשוב עבורנו זה שמישהו יאמין ביכולות שלנו ולא יראה את המוגבלות. היום, כמעט לכל בעיה יש פיתרון. פשוט צריך להתגבר על הסטיגמה כלפי אנשים עם מוגבלות".

מלכי רוטנר היא מנהלת הפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה, שפועל במסגרת מיזם משותף עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, ועמותת "בעצמי"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!