דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המאבק להתאגדות באוניברסיטת ת״א: ״ההנהלה יודעת שהסכם קיבוצי יעלה יותר מפיצויים ופועלת בהתאם״

החלטת בית הדין לעבודה לפיה הנהלת האוניברסיטה פגעה בהתאגדותם של כ-2,200 עובדים הגיעה לוועדת העבודה והרווחה | יו"ר ועד עובדי המחקר: ״השקעה בנו תביא ליוקרה של האוניברסיטה״

סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הדיון על פגיעת ההנהלה בהתאגדות העובדים הגיע לכנסת (צילום: פלאש 90)
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב. הדיון על פגיעת ההנהלה בהתאגדות העובדים הגיע לכנסת (צילום: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה התכנסה לדון בהתאגדות עובדי המחקר והפרוייקטים באוניברסיטת תל אביב – זאת בעקבות פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה שקבע כי הנהלת האוניברסיטה פגעה בהתארגנות ובנציגי העובדים. הוועדה קראה לאוניברסיטה לנהל מו"מ בתום לב עם נציגות העובדים, והבהירה כי תעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות. 

ד"ר מרדכי רונן, יו"ר ועד עובדי המחקר והפרוייקטים, ציין כי ההתאגדות מקיפה כ-2,200 עובדים המועסקים לאורך שנים ארוכות בחוזים זמניים, ללא ביטחון תעסוקתי ובתנאים מופחתים בהשוואה לעמיתיהם העובדים בתקן. רונן ציין כי מאבק העובדים להתאגדות נמשך כבר מזה שבע שנים. "המעסיק פה פועל בצורה שהיא גם כוחנית וגם חכמה כדי למסמס את ההתאגדות שלנו. הם יודעים שהסכם קיבוצי יעלה להם יותר מהפיצויים שישלמו בבית הדין וכל עורכי הדין – וכך הם מתנהלים".

בין היתר, ציין רונן כי במסגרת מאבק הנהלת האוניברסיטה בהתארגנות, הוא עצמו פוטר כמוביל ההתארגנות ותנאיה של חברת וועד נוספת נפגעו באופן משמעותי. גם לאחר פסק דין שהורה לאוניברסיטה להשיבו לעבודתו הקודמת, טען – האוניברסיטה הציעה לו תפקיד זמני בלבד ולא השיבה אותו לתפקידו הקודם. כמו כן, טען כי האוניברסיטה מסרבת להעביר לידי הוועד מידע שנדרשה להעביר במסגרת פסקי הדין.

"אני מוטרדת במיוחד כיוון שמדובר במעסיקה שאמורה להוות דוגמה להומניזם ושמירה על זכויות. באוניברסיטת תל אביב, מעוז הקידמה, אי אפשר לטעון ל'חוסר מודעות'", אמרה יושבת ראש סיעת מרצ, ח"כ מיכל רוזין, שיזמה את הדיון. "למרות פסקי הדין האוניברסיטה אינה מתנהלת כפי שמצופה מגוף שהפקולטה שלו למשפטים מרימה את הדגל של זכויות האזרח".

רוזין תהתה מדוע תפקידים קבועים המצויים בליבת פעילותה של האוניברסיטה, דוגמת מנהלי מעבדות, מוגדרים כתפקידים ארעיים ולא כתפקידים בתקן. "אם לקחת אדם לתפקיד ואחרי שלושה חודשים גם העובד עוזב וגם התפקיד נעלם אז זה באמת ארעי. אבל אם התפקיד קיים 20 שנה, ואפילו העובד עובד בו 20 שנה – איך הוא ארעי? הרי גם מנכ"ל יכול להתחלף ולא מעסיקים אותו כעובד זמני".

סמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטה, דנה אהרון, טענה כי האוניברסיטה מנהלת עם עובדי המחקר והפרוייקטים משא ומתן, וכי פגישת מו"מ מתוכננת לשבוע הבא. "יש בהחלט מורכבות באופן ההעסקה של עובדי המחקר והפרוייקטים, והנושא הזה כן נדון במו"מ. מדובר בין היתר בעובדים שמועסקים על חשבון מענקי מחקר שמקבלים חברי הסגל הבכיר עבור מחקרים ספציפיים. אלה מענקי מחקר שקצובים בזמן ולכן גם ההעסקה שלהם קצובה בזמן" אמרה. באשר למידע שהאוניברסיטה נמנעת מלהעביר לעובדים, טענה אהרון כי האוניברסיטה פועלת בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, וכי הנושא ילובן בפגישת המו"מ הקרובה בשבוע הבא.

"אוניברסיטת תל אביב היא מקום מאורגן. העובדים מאורגנים, יש לנו קשרי עבודה הדוקים עם הסגל המינהלי עם הסכמי עבודה בני חמישים שנים", טענה, והוסיפה כי הנציגות וההסתדרות מבקשים לחתום על הסכם קיבוצי נפרד בעוד האוניברסיטה ביקשה לעגן את זה בהסכם הקיים לסגל המינהלי.

לדבריה השיב ד"ר רונן: "מה שהם מתכוונים זה להחיל את הסעיף בהסכם הקיבוצי המינהלי שמשמר אותנו כעובדים זמניים. וזה כמובן לא מקובל עלינו". לדבריו, מרבית עובדי המחקר והפרוייקטים מועסקים בתפקידים שלא הוגדרו כ'ארעיים' בהסכמי הסקטור המינהלי באוניברסיטה משנת 1973.

"התפקידים שלנו הם תפקידי ליבה, בליבת העשייה האקדמית – עובדי מחקר והוראה. מדענים, מהנדסים, ביולוגים, כימאים", אמר. "אנחנו יוצרים מחקר, פטנטים, מחנכים את הסטודנטים, מסייעים לסגל הבכיר ומביאים יוקרה לאוניברסיטה. הייתי רוצה שהאוניברסיטה תבין שהשקעה בנו תביא בסופו של דבר יוקרה לאוניברסיטה".

"לאוניברסיטת תל אביב אין הפריווליגיה להפר את החוק, ובית הדין קבע שהם הפרו את החוק", אמר יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל המלווה את ההתארגנות. "העובדה שמנכ"ל האוניברסיטה והנשיא לא התייצבו לדיון ממחישה את המסר המזלזל שהם משדרים כלפי ההתארגנות. הם יושבים, שותים קפה ולא מקדמים כלום כשבינתיים בחצר האחורית של האוניברסיטה יש עובדים ללא אופק תעסוקתי".

מזכיר האיגוד המקצועי במרחב תל אביב של ההסתדרות, תומר רזניק, הוסיף: "אנחנו רואים פה מעסיק ציבורי, מכסף ציבורי שמתנהל בצורה שאינה מתאמה לאופיו – ואני אומר זאת כבוגר המוסד. אני מקווה שהאוניברסיטה תשמע את הקולות שעולים מהוועדה ותקח את היד המושטת שלנו – תמשוך את הערעור שלה על פסק הדין ותשב איתנו בתום לב כדי להגיע להסכם ולהסדיר את תנאי העובדים".

יושבת ראש הוועדה, ח"כ אפרת רייטן, קראה לצדדים לשבת למו"מ בתום לב, הבהירה כי בכוונת הוועדה לעקוב מקרוב אחר התקדמות המו"מ בעניינם של עובדי המחקר והפרוייקטים, וביקשה כי יעדכנו אותה בתוצאות הישיבה המתוכננת שבוע הבא. עו"ד ליבקה חלבי חסון, הממונה על יחסי העבודה באיזור תל אביב והמרכז, הציעה אף היא את תיווכה בין הצדדים במשא ומתן. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!