דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סגן השרה גולן על הקטל באתרי הבנייה: ״המשימה היא להנחיל בשטח תרבות של בטיחות"

גולן אמר את הדברים בכנס חירום של המוסד לבטיחות וגיהות, והבטיח שבשלב ראשון תוגבר האכיפה על פיגומים בחברות הגדולות, ומאוגוסט תורחב לכל החברות במשק | נשיא התאחדות הקבלנים בחר להאשים את העובדים: ״זרים שמגיעים מתרבות בטיחות נחותה״

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן בכנס המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: לשכת סגן השרה)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן בכנס המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: לשכת סגן השרה)
הדס יום טוב

סגן שרת הכלכלה, האלוף במיל' יאיר גולן, הבטיח היום (חמישי) בכנס חירום של המוסד לבטיחות וגיהות כי הרפורמה באתרי הבנייה תיכנס לתוקף מיידית ו״תיכנס לשלב האכיפה בשטח״. גולן הוסיף: "אנחנו עם 10 הרוגים מתאונות עבודה מתחילת השנה, בהם אמצעי הבטיחות שהיו אמורים להגן עליהם, לא עבדו ברגע האמת. הרשויות המקומיות חייבות לקחת חלק באכיפה באתרי הבנייה ולסייע למינהל הבטיחות". 

סגן השרה סיפר כי אתמול סיכם ״את הנושא של הרפורמה בפיגומים ע"פ התקן האירופאי, שהחוק לגביו עבר בינואר 2019 וכעת ייושם במלואו. זה עדיין לא עבר לאישור השרה, אבל הרפורמה יצאה לדרך, אנחנו מתחילים אכיפה במיידי".

גולן הוסיף שבשלב ראשון תוגבר האכיפה על פיגומים בחברות הגדולות, ומאוגוסט תורחב האכיפה לכל המשק. סגן השרה הצהיר כי בוני ומרכיבי הפיגומים יקבלו עזרה ממשרד הכלכלה כדי שיוכלו לעבור לתקן האירופאי. "הפיגומאים הם אנשים מעולים והם רוצים לעשות את העבודה הכי טובה שהם יודעים, ננסה לעזור להם בתחום הזה". 

סגן השרה סיים את דבריו ואמר: "המשימה שעומדת לפנינו היא ענקית ואנו צריכים להנחיל בשטח תרבות של בטיחות. אנחנו עדיין הרחק מהציון הרצוי בכל הנוגע לטיפול בתאונות העבודה בישראל, 11.2 לעומת מדינות מערב שעומדת על 2. אנחנו חייבים לתכנן בטיחות ולתדרך בטיחות, ללמד להכשיר ולהסמיך בטיחות ואנחנו חייבים לרתום טכנולוגיה למען הבטיחות. להפיק לקחים ולהשתפר. זה המעגל השלם שחייב להיות בכל אתר ובראשו של כל קבלן". 

מאות אתרי בנייה ללא מנהל עבודה; נשיא התאחדות הקבלנים: ״תרבות בטיחות נחותה״

לפי הנתונים שהציג מנהל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, ב-460 אתרים בהם ביקרו מדריכי המוס"ל בשנה האחרונה הפיגומים לא הותקנו כראוי, ב-550 בכלל לא היה מנהל עבודה באתר. 

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, אמר שהעובדים שנופלים אל מותם מהווים עבורו "דקירה בלב כל בוקר". סרוגו ציין שמספר העובדים שנהרגים בענף הוא כ-11 עובדים על כל– 100 אלף עובדים בשנה, פי 6, לדבריו, ממדינות מתוקנות. 

"כל מנהל עבודה שהיה לו הרוג באתר הבנייה היה רוצה להחזיר את הזמן אחורה ולמנוע את התאונה. מרגע זה ואילך אנחנו צריכים להיות סופרמן, להחזיר את הגלגל אחורה ולמנוע את התאונה הבאה. כל אחד שמגיע לאתר הבנייה צריך לחשוב איפה תהיה התאונה הבאה, לחשוב בטיחות כל היום". 

סרוגו בחר להאשים גם את העובדים עצמם: "יש לנו עובדים מזרח תיכוניים וזרים ללא משמעת שמגיעים עם תרבות בטיחות נחותה מישראל. עובדים מקבלים אמצעי בטיחות ולא קושרים את עצמם". 

נשיא התאחדות הקבלנים נשאל מהקהל לגבי תפקיד מנהל העבודה, ומדוע אדם זה לא אחראי על העבודה, וענה: "אני לא חושב שזו הבעיה המרכזית, ונטל האחריות לא יכול ליפול על אדם אחד בלבד", השיב. "לא יכול להיות שקבלן משנה מגיע, זורק שני עובדים והולך, והוא לא אחראי עליהם".  

סרוגו ביקש מסגן השרה "לשנות את כללי המשחק, ולתת אחריות למנהל הפרוייקט, לקבלן המשנה, למנהל העבודה, לקבלן הראשי. לכל אחד תהיה את שכבת האחריות שלו, ואני משוכנע שכשזה יקרה המצב יהיה טוב יותר". בהמשך התייחס גם לתקנים והרגולציה של הפיגומים החדשים: "אנחנו חייבים ללחוץ על מכון התקנים. צריך להקל על הרגולציה, שיהיו פה 40 ספקים, לא ארבעה, והמחיר יהיה  נורמאלי".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!