דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מאבק בתאונות עבודה: 600 עובדים הוכשרו בסימולטור של המוסד לבטיחות וגיהות

המרכז הלאומי לסימולטורים הוקם לפני שנה בפתח תקווה, ומכשיר מפעילי עגורן, מלגזות ומנהלי עבודה להכשרות בטיחות | מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות: "מנהלי עבודה אומרים לנו 'פתאום אנחנו מבינים את החיכוכים שהיו לנו עם המנופאי'

סימולטור שמדמה נהיגה במלגזה (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
סימולטור שמדמה נהיגה במלגזה (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המרכז הלאומי לסימולטורים במוסד לבטיחות וגיהות הוקם לפני שנה בפתח תקווה, ומאז עברו בו כבר כ-600 מפעילי עגורן, מפעילי מלגזות ומנהלי עבודה להכשרות בטיחות טכנולוגיות בכלים טכנולוגיים מתקדמים המדמים את העבודה על כלי העבודה הכבדים בסיטואציות קצה.

"הסימולטור הוא כלי משלים חשוב להכשרה המעשית", אומר ל'דבר' ד"ר מיקי וינקלר, מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, "היתרון המשמעותי שלו, הוא היכולת לתרגל מצבים מסוכנים, שלא ניתן בהכרח לתרגל על הכלי הממשי".

מה מתרגלים בסימולטור?
"למשל מנופאים, מה מנופאי נדרש לעשות אם באמצע ההרמה מתחילה פתאום רוח, איך מתמודדים עם סינוור של השמש או נקודות מתות. מתרגלים הרמה של מגוון סוגי ציוד וגם מתרגלים הפעלה של כמה סוגי מנופים".

מפעיל עגורן במזח תחנת הכוח רוטנברג. איך מתמודדים עם סינוור של השמש או נקודות מתות (צילום: ניצן אליעזר)
מפעיל עגורן במזח תחנת הכוח רוטנברג. איך מתמודדים עם סינוור של השמש או נקודות מתות (צילום: ניצן אליעזר)

לפי החוק, מפעיל עגורן צריך לבצע 10 שעות הסמכה באמצעות סימולטור. בעתיד צפוי המחוקק להרחיב חובה זו ל-20 שעות לאחר שנמצא שהרבה מפעילי עגורן סיימו את ההכשרה מבלי שביצעו את שעות הסטאז' שהם היו חייבם בהם.

על אילו כלים ניתן להתאמן בסימולטור?
"אנחנו מתרגלים גם עבודה על מלגזה שהיא אחד הכלים המסוכנים ביותר שיש במפעלים ומחסנים. על המלגזה פועלים כוחות פיזיקליים משמעותיים שעשויים להביא להתהפכות קטלנית, למשל מטען שמשנה כל הזמן את מרכז הכובד של הכלי או כוחות צנטרפוגליים שונים".

ד״ר מיקי וינקלר, מנכ״ל המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)
ד״ר מיקי וינקלר, מנכ״ל המוסד לבטיחות וגיהות (צילום: המוסד לבטיחות ולגיהות)

"אנחנו מתרגלים למשל מה נכון לעשות במצב חירום, שבו הגלגלים האחוריים של המלגזה התרוממו. איך נכון להגיב לסיטואציה. מתרגלים פריקה של משאית שבה אתה נכנס פנימה והחוצה על גבי רמפה ועלול להסתנוור מהשמש במעבר מאזור חשוך למואר. התמודדות עם רצפה חלקה שמקשה על בלימה".

"הכשרה בארץ להפעלת משאבת בטון היא 6 שעות, בקנדה היא שישה שבועות"

"בקרוב יהיו גם ההכשרות למפעילי משאבות בטון. מינואר 2021, נדרשת הסמכה בת 6 שעות למפעיל משאבת בטון. לפני כחודש וחצי חזרתי מקנדה, שם ההכשרה על הכלי היא שישה שבועות. כשסיפרתי להם איך זה אצלנו הם היו בשוק".

אלו סכנות יש בהפעלת משאבות בטון?
"מדובר בכלי שכולו פיזיקה. הרבה פעמים אין בעיה כשהכלי פורס את הזרוע שלו עד לקצה אורכה. הבעיה מתחילה כשמזרימים 2 טון בטון בצינור ופתאום כל מרכז המאסה משתנה. אם זה נעשה לא נכון, ברגע שהזרמת את הבטון אין דרך חזרה מהתהפכות. פעמים רבות מתקשים המפעילים לפתוח את הרגליים המייצבות של הכלי למלוא אורכן – כיוון שהרחוב או תנאי השטח אינם מאפשרים זאת. גם טיב הקרקע עליה מונחים הרגלים – קשה או רכה, יבשה או רטובה, עשוי להשפיע על יציבות הכלי".

מפעיל עגורן מתאמן בסימולטור. "המעסיק לא יודע להגיד איזה ניסיון יש למפעיל, מה החוזקות שלו ומה החולשות שלו" (צילום: ניצן צבי כהן)
מפעיל עגורן מתאמן בסימולטור. "המעסיק לא יודע להגיד איזה ניסיון יש למפעיל, מה החוזקות שלו ומה החולשות שלו" (צילום: ניצן צבי כהן)

"הסימולטור הזה יכול להיות ממש גיים צ'נג'ר של תחום משאבות הבטון בארץ – אבל זה יקרה רק אם הקבלנים או היזמים ירצו בכך, כי כרגע הדרישות של הרגולטור על הכלי הזה הן מאוד נמוכות. בשיחות שלנו עם התאחדות הקבלנים הם אמרו שכדי להוביל את השינוי הזה צריך שהמכרזים של המדינה יחייבו את כל הספקים לבצע את ההכשרה הזו".

איך בעלי החברות מגיבים לאימון בסימולטור?
"היום מעסיק שמקבל מנופאי, בודק אם יש לו תעודה אבל הוא לא יודע להגיד איזה ניסיון יש לו, על איזה כלים הוא עבד, מה החוזקות שלו ומה החולשות שלו. הוא צריך להחליט איזה מנופאי להציב על מנוף 'פשוט' ואיזה על מנוף 'מורכב'. ההכשרה שלנו יכולה לתת למעסיק הבנה טובה יותר של כוח האדם המקצועי שלו, וככל שאנשים גם יחזרו בעתיד שנה אחרי שנה לריענון, המעסיקים יוכלו לקבל גם תמונה של מגמות ההשתפרות לאורך הזמן".

העובדים שמגיעים למכון מתחילים מביצוע ריענון תיאורטי על הכלי באמצעות לומדה דיגיטלית במחשב, ובהמשך מתיישבים בזוגות לסשן של עבודה מודרכת על הסימולטור, כשלכל זוג מוצמד מדריך.

צוות המדריכים מורכב ממורים מוסמכים ובעלי ניסיון ארוך שנים להכשרת מנופאים ומפעילי מלגזות. "כל אחד מהזוג מתנסה גם בעבודה על הסימולטור, וגם בצפייה בעמית שלו עובד על הסימולטור".

מה כוללת ההכשרה?
"אנחנו מתחילים בתרגילים פשוטים יחסית של סוגים שונים של הרמות ושינוע מטענים שונים, אחר כך עוברים לתרגולים מורכבים יותר שכוללים סיטואציות ותנאים חריגים, התרחשויות שעשויות להפתיע את מפעיל הכלי, תנאי שטח מורכבים וכו'. בסוף יום ההכשרה אנחנו מתכנסים בחדר הישיבות לתהליך משותף של תחקור, למידה קבוצתית והפקת לקחים. הלומדים יוצאים מכאן עם ידע תיאורטי, ידע מעשי ויודעים גם על מה הם צריכים לעבוד בהמשך".

בעקבות הרחבת השימוש בסימולטורים, רכש במהלך השנה המוסד לבטיחות וגיהות שתי עמדות סימולציה חדשות, וכיום עומד מספר הסימולטורים במכון על 4. לדברי וינקלר, זו היא רק ההתחלה. בהמשך מקווים במכון להקים שני מרכזי סימולציה נוספים בצפון ובדרום ולהגדיל משמעותית את מרכז הסימולציה שבמרכז הארץ.

מה עלות השימוש בסימולטור?
"עלות השימוש כיום במערך הסימולטורים היא 200 שקלים לשעת הדרכה, ואנשי מערך ההדרכה של המכון מכינים לכל מעסיק תוכניות הדרכה מותאמות בהתאם להיקף ההכשרה שהוא מבקש לספק לעובדיו. זה מחיר סביר ביותר. אנחנו מוסד ללא כוונת רווח ומנהלים רבים מבינים שהתועלת שבהכשרת העובדים לעבודה נכונה ובטוחה עולה בהרבה על עלויות ההדרכה והעלויות של יום העבודה שהעובד מפסיד".

יש בחינה בסוף ההכשרה?
"המנופאים החדשים מחויבים לעבור 'טסט פנימי' באמצעות הסימולטור, ובמידה ואינם עוברים אותו בציון מספק הם נדרשים לבצע שעות הכשרה נוספות".

"אין הגדרה בחוק למספר שעות הריענון"

"סוגייה נוספת שאנחנו מעוניינים לתת לה מענה היא סוגיית הריענון השנתי שמפעילי הכלים נדרשים להם" אומר מוטי סולטני, מדריך בטיחות ארצי בבנייה ובתעשייה ומנהל מוקד קו החיים לדיווח על ליקויי בטיחות באתרי בניה ומפעלים.

"כיום החוק מגדיר חובה לבצע ריענון שנתי, אבל לא מגדיר כמה זמן צריך להיות הריענון הזה ומה התכנים שצריכים להיות בו. לפיכך כל חברה מבצעת ריענון שונה – חלקם זה תדריך קצר של חצי שעה, חלקם כמה שעות, חלקם כמה ימים, ומבחינת החוק הכל לכאורה תופס. אנחנו מעוניינים לאפשר לחברות השונות לבצע תהליכי ריענון משמעותיים באמת שישפרו הן את היבטי הבטיחות של העובד על הכלי, והן את היבטי המקצועיות והעבודה הנכונה".

ישנה מודעות אצל המעסיקים לחשיבות הריענון וההכשרות?
"מנהלים בחברות רבות מבינים את היתרון שבהכשרה משמעותית הן בהיבט של שמירה על חיי אדם, והן בהיבט של ייעול תהליכי העבודה, שמירה על ציוד וצמצום נזקים הנגרמים בשל תאונות או תקלות. כיום ישנן מספר חברות בניה גדולות; תדהר, אשטרום, ינשבסקי, דונה ואפקון ששולחות את כל מפעילי העגורן שלהם להכשרה".

"חלק מהחברות מחייבות את הקבלנים עמן הן עובדות בהכשרת המנופאים בסימולטור. חברות וארגונים נוספים כמו עיריית תל אביב, משרד החקלאות, המדפיס הממשלתי, צה"ל וחברת קוקה קולה שולחות להכשרות בסימולטור מפעילי מלגזות".

"האתר מהקבינה נראה אחר מאוד מאשר מהשטח"

"אחד הדברים שעלו כצורך מהשטח, הייתה בקשה של החברות ליצור גם הכשרות בסימולטור על הכלים עבור מנהלי עבודה", מספר  גיל שטרן, מנהל מרכז הסימולציה. "לרוב המנהלים באתרי הבניה ובמפעלים אין רישיון להפעלת עגורן או מלגזה, כך שיוצא שמנהל עבודה שנותן כל יום הוראות למנופאי, או מנהל 30 מלגזנים ומעולם לא עלה למנוף או נהג במלגזה".

גיל שטרן, ליד הסימולטור (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
גיל שטרן, ליד הסימולטור (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)

"הרבה מהמנהלים שעברו את ההכשרה אומרים לנו בסוף 'פתאום אנחנו מבינים הרבה מהחיכוכים שהיו לנו עם המנופאי. פתאום אנחנו יודעים לראות את הדברים גם מהצד שלו'. האתר מהקבינה נראה אחר מאוד מאשר מהשטח".

"קשה למשל להבין כשאתה נמצא למטה, מה זה אומר שהמנופאי צריך לבצע פעולה מול השמש כשהיא מסנוורת – או שהוא בקושי רואה את הפרטים שנמצאים בתוך הצל שעל הקרקע. כמה קשה זה לכוון ציוד כשיש רוח. כשמנהל העבודה מתנסה בסימולטור הוא מבין את המשמעויות של הדברים הללו ויכול לתכנן הרבה יותר נכון את העבודה באופן שיקל על המנופאי וייעל את העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!