דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

המשבר בצה"ל מתרחב: כ-11,000 משרתי מילואים, בהם טייסים, מאיימים בהפסקת התנדבות בעקבות חקיקה חד-צדדית

ארגון אחים לנשק הציג רשימה של כ-10,000 משרתי מילואים שיפסיקו את התנדבותם | 1,142 אנשי חיל האוויר במילואים פרסמו מכתב בו ציינו שחקיקה המאפשרת לשלטון בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני, תאלץ אותם להשהות את התנדבותם למילואים | דובר צה"ל: "בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב"

טייס F15 לפני המראה (צילום: אדי ישראל/ פלאש90)
טייס F15 לפני המראה (צילום: אדי ישראל/ פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

האיום בהפסקת התנדבות למילואים בצה"ל בעקבות הרפורמה המשפטית מתרחב: ארגון אחים לנשק הציג הערב (שבת) רשימה של כ-10,000 משרתי מילואים שהודיעו שיפסיקו את התנדבותם למילואים אם תעבור חקיקה חד צדדית של הרפורמה המשפטית.

אתמול (שישי) הודיעו 1,142 טייסים, נווטים, מפעילי כטב"מם, אנשי צוות אוויר ויחידות מיוחדות, הודיעו במכתב שנשלח לרמטכ"ל ולמפקד חיל האוויר, בו הם פנו גם אל כל חברי הכנסת והודיעו כי אם תימשך חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני – הם יפסיקו את התנדבותם לשירות מילואים.

אייל נווה מארגון אחים לנשק אמר במסיבת עיתונאים: "כבר חודשים ארוכים אנחנו בשטח, לא בבית ולא בעבודה. עשינו הכל כדי לא להגיע הזה. האחריות על חורבן הבית השלישי עליכם. אנחנו נלחמים כתף מול כתף על גורלה של המדינה. אנחנו קוראים לכם לעצור את החקיקה שהופכת את ישראל לדיקטטורה. ביטול עילת הסבירות היא לא תיקון, היא מתן כוח בלתי מוגבל לממשלה. התחייבנו לשרת את הממלכה ולא המלך. אנחנו נחושים, אנחנו לוחמים, אנחנו אוהבים את המדינה ולא נוותר עליה. מעולם לא חשבנו שנצטרך להינח את הנשק כדי לשמור על הגבולות, אבל הגבול בין דמוקרטיה לדיקטטורה הוא החשוב מכל. שינויים בשיטת המשטר עושים בהסכמה רחבה."

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין אמר אתמול (שישי) בהפגנה בתל אביב שהפסקת ההתנדבות במילואים מוצדקת: "זו אמנם ממשלה חוקית, אך זו בהחלט ממשלה בלתי לגיטימית בהרכבה הבלתי מוסרי, במעשיה הנואלים ובערכים המזעזעים שהיא מקדמת. ממשלת הבלהות הזו פועלת מרגע הקמתה לרסק את האתוס שעליו גדלנו. היא פועלת בדורסנות, להפוך אותנו מדמוקרטיה מהותית, לדמוקרטיה חלולה."

יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, נואם בהפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט, בתל אביב (צילום: אורן דגן)
יובל דיסקין, ראש השב"כ לשעבר, נואם בהפגנה נגד הרפורמה במערכת המשפט, בתל אביב (צילום: אורן דגן)

דיסקין הוסיף: "אם תיקון עילת הסבירות יעבור, אם מוסד היועץ המשפטי לממשלה ייחלש ואם הרשות השופטת ובראשה בית המשפט העליון יאבדו את יכולתם לבקר שיפוטית את הרשות המבצעת – אנחנו נהפוך לדמוקרטיה חלולה, הצונחת ללא מצנח אל תהום האוטוקרטיה. הגיע הרגע להחליט על השהיית ההתנדבות למילואים עד לעצירה מוחלטת של החקיקה, ועד להתחייבות לביצוע שינויים אך ורק בהסכמה רחבה".

במכתב אנשי חיל האוויר ציינו החתומים (אשר לא פרסמו את שמותיהם, אלא רק את מספר החתומים מכל יחידה בחיל האוויר), כי אנו נמצאים בימי בין המצרים, וכי על כל העם "למנוע חורבן בית שלישי".

החתומים קראו לכנסת להגיע להסכמות רחבות, לחזק את האמון של כל חלקי העם במערכת המשפט ולשמור על עצמאותה, והדגישו כי חקיקה המשפיעה על אופייה היהודי או הדמוקרטי של מדינת ישראל חייבת להתבצע בהדברות ובהסכמה.

לסיום הבהירו החתומים כי "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל, תגרום לאבדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי – ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים".

המכתב פורסם הבוקר לאחר לילה של מחאות שהחל אחרי הצהרת נתניהו, לפיה ממשלתו תמשיך לקדם את החקיקה והאשים את האופוזיציה ומנהיגי המחאה בפילוג – אך גם ציין כי כל העת מתקיימים מגעים לפשרה בנושא עילת הסבירות. בין השותפים למאמצים לקידום פשרה עומדים גם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי, שנפגשו אתמול עם נתניהו.

מדובר צה"ל נמסר: "ביטחון אזרחי מדינת ישראל נשען על משרתי הסדיר ומשרתי המילואים, אלה טובי אנשינו ואנו מלאי הערכה לתרומתם. התקבל בצה״ל בשעות האחרונות מכתב החתום על ידי למעלה מ-1,100 שמות הכתובים בראשי תיבות של אנשי מילואים בחיל האוויר. צה״ל בודק את הפרטים ובהתאם יבחן את המשמעויות".

"צה״ל עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות. עמדת צה״ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ״ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה״ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב. חובתו של צה״ל להמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!