דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
20.8°תל אביב
  • 16.0°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אל"ף אוהל, בי"ת בית ספר: תלמידים שפונו מאשכול לומדים באוהלים באילת

נוכחות לא סדירה של תלמידים, צוות מכל הארץ וחוויות שקשה לתווך: בחודשיים האחרונים פועל באילת בית ספר למפונים מהמועצה האזורית אשכול | סגנית המנהל, נאוה בלעיש, מסבירה את הבחירה ללמד באוהלים: "רצינו שהתלמידים יהיו קרובים לחוץ ולטבע, כי זה מרפא את הגוף והנפש"

פעילות בבית הספר שמש אשכול (צילום: שמש אשכול)
פעילות בבית הספר שמש אשכול (צילום: שמש אשכול)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מול שמורת חוף אלמוגים באילת, באוהלים ממוזגים ובמבנים של בית ספר שדה, פועל בחודשיים האחרונים בית הספר היסודי 'שמש אשכול', שמיועד לתלמידים שפונו מהמועצה האזורית אשכול בעוטף עזה. בבית הספר רשומים 300 ילדים ו-50 חברי צוות. הוא מורכב משלושת בתי הספר היסודיים במועצה: 'מרחבי אשכול', 'שחר אשכול' ו'שדות אשכול'. לבתי הספר שתי שלוחות נוספות, בים המלח ובערבה.

"הבחירה באוהלים לא הייתה מקרית", מסבירה נאוה בלעיש, סגנית מנהל שנייה משדה ניצן, ששוהה כעת באילת. "רצינו שהתלמידים יהיו קרובים ככל הניתן לחוץ ולטבע. הקרבה הזאת מרפאת את הגוף והנפש".

הנוף מבית הספר (צילום: שמש אשכול)
הנוף מבית הספר (צילום: שמש אשכול)

שיעורים רבים מוקדשים למפגש והיכרות עם הטבע. "הילדים לומדים על גאות ושפל בשיעור טבע, על הגבולות עם מצרים וירדן בשיעור גיאוגרפיה, ועל עוד הרבה נושאים – וכל זאת מביקור בחוף הים".

התלמידים מבקרים מדי שבוע בגן הבוטני, ועוברים גם שיעורי כלבנות, ושיעורים נוספים שמעודדים קשר לגוף וליצירה, בהם ריקודי עם, יוגה, מחול, דרמה, ראפ, אקרובטיקה ועוד. בין המקצועות האלה, התלמידים לומדים גם שפה, אנגלית ומתמטיקה. כל יום לימודים מתחיל בדיאלוג בוקר עם המחנכים, 20 דקות שבהן התלמידים מספרים מה שלומם ומתקיימת שיחה על אירועי היום. בסוף היום עורכים המחנכים סיכום יום, שהתלמידים מספרים בו על נקודות לציון מיום הלימודים שהיה.

סדנת מייקרים (צילום: מיכל מרנץ)
סדנת מייקרים (צילום: מיכל מרנץ)
שיעור יוגה. יש גם מתמטיקה ואנגלית (צילום: שמש אשכול)
שיעור יוגה. יש גם מתמטיקה ואנגלית (צילום: שמש אשכול)

בין אוהלי הכיתות מוצבים אוהלים לתחומים נוספים שנלמדים בבית הספר, כמו מייקרים, אומנות וטיפול באומנות. בשטח בית ספר השדה הוצבו גם 14 ממ"דים.

אירוע פרידה לכל תלמיד שעוזב

לא כל 300 התלמידים הרשומים מגיעים בקביעות. "הנוכחות עומדת על 250-200 תלמידים ליום. בימי חמישי יש הגעה נמוכה, כי משפחות נוסעות בסופי השבוע", מתארת בלעיש. גם הרכב הנוכחים משתנה. "אלה אינם אותם תלמידים. תלמיד יכול להגיע יומיים ברצף, ואז לא להגיע יומיים אחר כך". בכל כיתה לומדים 25-13 ילדים בכיתה. "משפחות עוזבות כל הזמן עם הקהילות שלהם או בלעדיהן. כשהסיבה עמוקה יותר, אנחנו יוצרים קשר עם המשפחה להבין מה קורה".

פרידות מתלמידים מקבלות יחס מיוחד בבית הספר. "אנחנו מקיימים אירוע פרידה הכולל ברכות שהתלמידים כותבים לתלמיד שעוזב וקבלת שי מבית ספר. חלק מקרובי המשפחה של התלמידים שלנו נרצחו או נחטפו, וכולם עברו את 7 באוקטובר ואת הפינוי מביתם. לכן אירוע הפרידה חשוב גם לתלמיד העוזב וגם לתלמידים הנשארים".

גם הצוות החינוכי סובל מחוסר יציבות. "מרבית הצוות לא מהמועצה, אלא הגיע מרחבי הארץ בעקבות מבצע הגיוס של משרד החינוך. זה נובע ממחסור באנשי חינוך בקרב המפונים לאילת, ובכך שחלק מהצוות החינוכי אינו מסוגל ללמד בימים אלה.

כיתה בבית הספר. "אנחנו מנסים להקפיד שמחנכת אחת לפחות תהיה מהמועצה, כדי שלתלמידים תהיה דמות מוכרת" (צילום: שמש אשכול)
כיתה בבית הספר. "אנחנו מנסים להקפיד שמחנכת אחת לפחות תהיה מהמועצה, כדי שלתלמידים תהיה דמות מוכרת" (צילום: שמש אשכול)

"הפער בין המורים מאשכול שעברו את 7 באוקטובר ובין אלה שלא ניכר ובולט, וצריך לתווך את המציאות שאנחנו והתלמידים נמצאים בה למי שלא עבר את האירועים", אומרת בלעיש. "בכל כיתה יש שני מחנכים, ואנחנו מנסים להקפיד שמחנכת אחת לפחות תהיה מהמועצה, גם כדי להתמודד עם הפער הזה, וגם כדי שלתלמידים תהיה דמות מוכרת". הרכב הצוות דורש התייחסות מיוחדת. "בכל סוף יום נערכת שיחת עיבוד ליום, ונפגשים גם לערבי גיבוש צוותיים".

בבית הספר פועלים גם מתנדבי שנת שירות מהצופים וחניכים בשכבת י"ב מארגון הנוער 'כנפיים של קרמבו', שמתחלפים כל שבוע. "בהתחלה פעלו כאן מכיניסטים מכל הארץ, עד שהם חזרו לפעילות שלהם".

"לשמחה של ילדים אין תחליף"

בלעיש מחנכת כיתה ה' בבית ספר 'שחר אשכול'. בימי שגרה, לא היססה לרגע כאשר מנהלת בית הספר, אילנה פלד, הציעה להקים איתה את בית הספר. "הקמתי מרחב למידה מוצלח לתלמידים מהמושבים במלון המג'יק פאלאס, והבנתי שצריך לצאת מהמלונות. הילדים שלי גדולים ולא נמצאים כאן, ולכן אני לגמרי פנויה רגשית לתפקיד. כמובן זה ממלא אותי, מספק אותי ואני עושה את זה בשמחה רבה. לשמחה של ילדים אין תחליף".

עתיד בית הספר לוט בערפל. בשבועות האחרונים המועצה מקדמת החזרה של מערכת החינוך לפעולה, בדגש על הגיל הרך ובתי הספר היסודיים. בתדריך לעיתונאים בתחילת החודש, אמר שר החינוך יואב קיש: "לא תוכל להיות מערכת כפולה", כלומר גם בעוטף וגם במוקדי הפינוי. בלעיש טוענת שאינה יודעת מהו עתיד בית הספר, אך במועצה אמרו לה: "כל עוד יהיה ביקוש, בית הספר יפעל".

נאוה בלעיש. "זה ממלא אותי, מספק אותי ואני עושה את זה בשמחה רבה" (צילום: מיכל מרנץ)
נאוה בלעיש. "זה ממלא אותי, מספק אותי ואני עושה את זה בשמחה רבה" (צילום: מיכל מרנץ)

היחסים עם ההורים, כמו בכל בית ספר, מורכבים. בעת הביקור בבית הספר, זעמה אחת האימהות על בלעיש. האם נדרשה לקחת את בנה בחזרה למלון, אחרי שלא הצטרף לתלמידי כיתתו לגן הבוטני, ולטענתה היה ללא השגחה בבית הספר. בלעיש מודעת למצב, ואומרת שאחד הצעדים המתוכננים הוא הוא ערבי שכבה שישתתפו בהם התלמידים, הצוות החינוכי וההורים.

היא מספרת שבשבוע האחרון הורים רבים חזרו, אחרי שעזבו בשבועיים שלפני כן. "הם מבקשים שלא ימחקו אותם מהרשימות". היא מראה מכתב שהורה שלח לה: "אילנה היקרה בוקר טוב, בשבוע הקרוב אנחנו נעזוב, ורצינו להגיד לך תודה על כל העבודה הקשה ובעיקר על הרגישות, האמפתיה והאופטימיות שאת מפזרת סביבך. ילדנו התחזק והתבגר בתקופה המשמעותית הזו, הרבה בזכות התמיכה והמסירות של הצוות החינוכי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!