דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

משען / הקפדה על בריאות השיניים היא משימה חשובה בגיל הזהב. לפניכם מידע שיסייע לכם לשמור על הבריאות והחיוך הרחב ומלא השיניים

איך שומרים על השיניים בגיל הזהב?
איך שומרים על השיניים בגיל הזהב?

ההקפדה על היגיינת הפה ובריאות השיניים חשובה בכל הגילאים, אך לא תהיה זו טעות אם נאמר כי בגיל הזהב מדובר על משימה חשובה במיוחד ומאתגרת במיוחד. באינספור מחקרים שבוצעו בנושא זה בעשורים האחרונים נמצא כי ישנו קשר ישיר בין בריאות השיניים בקרב קשישים לבין הבריאות הכללית, איכות החיים, רמת התפקוד והמצב החברתי.

כמובן שכל עובדי הבריאות הבאים במגע עם בני הגיל השלישי צריכים לדעת לזהות קשישים הנמצאים בסיכון לבעיות שיניים (ולזהות גם את המחלות השונות), אך חשוב גם להעלות את המודעות לאופן בו ניתן לשמור על בריאות השיניים בקרב האוכלוסייה המבוגרת. במאמר שלפניכם ריכזנו מידע חשוב שיוכל לסייע לכם לשמור על הבריאות ועל החיוך הרחב ומלא השיניים, גם לאחר המעבר למגורים בבית אבות או מסגרת של דיור מוגן.

שימו לב לבלוטות הרוק

ישנם חומרים רבים המרכיבים את הרוק, החשובים לבריאות הפה והשיניים כשהתפקיד המרכזי של הרוק הוא לשמור על רמת לחות נאותה בחלל הפה. בנוסף, הרוק מספק הגנה מפני זיהומים, תורם לרה-מינרליזציה של השיניים (Remineralization) ומעבר לכל זה, חשוב לתהליך העיכול.

למרות שקשישים רבים מתלוננים על כך שהם סובלים מפה יבש או תחושת יובש בפה, חשוב לציין כי ירידה בכמות הרוק המופרש מבלוטות הרוק, לא מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות. אמנם אכן מתרחשת ירידה הדרגתית במספר התאים הפעילים ובנפח בלוטות הרוק, אך ככול הידוע לנו היום, מדובר בצמצום של רזרבות ותו לא.

יחד עם זאת, ישנם מספר גורמים שחשוב להזכיר, הרלוונטיים לגיל הזהב, המובילים לירידה בהפרשת הרוק כשהסיבה המרכזית לירידה בהפרשה היא שימוש בתרופות מסוימות, בדגש על תרופות אנטיכולינרגיות, תרופות להורדת לחץ דם, אנטיהיסטמינים, תרופות אנטי דיכאוניות, תרופות לטיפול בפרקינסון, תרופות משתנות וטיפולים אונקולוגיים (כימותרפיה והקרנות).

גורמים נוספים ליובש בפה הנפוצים בקרב קשישים הם תסמונת שיוגרן המופיעה בעיקר אצל נשים, ליקויים בתפקוד בלוטות הרוק המתרחשים במצב של התייבשות (מצב שכיח יחסית בקרב האוכלוסייה המבוגרת), מחלת אלצהיימר מובילה בקרב חולים רבים לתת הפרשה של רוק, ובנוסף ישנם גורמים הקשורים לחסימה של דרכי הרוק כמו ממאירות, זיהומים ועוד.

הטיפול בתפקוד לקוי של בלוטות הרוב מתחיל בזיהוי מדויק של הבעיה הראשונית. כך לדוגמה אם מתברר שהמטופל נוטל תרופה שגורמת ליובש בפה, ייתכן שניתן יהיה להחליף אותה בתרופה אחרת ואם אין הדבר אפשרי, ייתכן שיבוצעו שינויים במינון. בנוסף להתייחסות לבעיה הראשונית, אפשר לעודד את ייצור הרוק בבלוטות באמצעות לעיסת מסטיק או מציצת סוכריות חמוצות וישנה גם אפשרות שהרופא ינחה את המטופל להשתמש בשטיפות ג'ל לחות או תחליפי רוק בהתאם לצורך.

התעקשו לקבל מידע ולהיבדק

בסקר טלפוני רחב היקף שבוצע לצורך בירור מאפייני טיפול בקרב האוכלוסייה הישראלית, נמצא כי בני 65 ומעלה מדווחים על כך שלא קיבלו הסבר על הטיפול שניתן להם בשכיחות גבוהה פי שניים מהשכיחות באוכלוסייה הכללית (28% לעומת 14%). בסקר זה נמצא עוד שקשישים מדווחים על קושי רב יותר בקביעת תור לטיפול בטלפון ועל זמני המתנה ארוכים יותר במרפאה בהשוואה לצעירים.

לאור זאת חשוב להעלות את המודעות לכך שעל המטופל להתעקש לקבל את כל המידע הרלוונטי לבריאות השיניים שלו, לעמוד על שלו ולא לוותר עד שיוצגו לו כל האפשרויות הטיפוליות וכל האלטרנטיבות בצורה מפורטת ומדויקת. כך ורק כך יוכל לקבל החלטות באופן עצמאי ובצורה מושכלת, בהתבסס על נתונים אמפיריים.

 באופן כללי מומלץ ביותר לגשת לטיפול אצל השיננית אחת לשלושה חודשים עד חצי שנה לכל הפחות, אבל מומלץ ביותר שלא לוותר על בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים, גם אם על פניו אתם לא מרגישים כאבים או תסמינים הראויים להתייחסות כלשהי. הבדיקה התקופתית כוללת מספר שלבים חשובים להלן:

  • ייעוץ – בשלב הראשוני חשוב להציף חששות, בעיות, התלבטויות או כל נושא אחר שקשור לבריאות השיניים וחלל הפה. כמו כן חשוב ליידע את הרופא בנוגע לתרופות השונות שאתם נוטלים באופן קבוע, בנוגע להרגלי העישון שלכם, לנגעים חדשים בחלל הפה, כאבים, בעיות לעיסה וכיו"ב.
  • בדיקה וטיפול – לאחר השיחה הראשונית, הרופא ינסה לזהות סימנים לחורים בשיניים ומחלות חניכיים, לאתר סתימות חסרות, זיהומים, שיניים שבורות, נגעים סרטניים או כל בעיה אחרת. היו ערים לכך שישנן מחלות רבות מאוד שבאות לידי ביטוי בראש ובראשונה בחלל הפה, שניתן לזהות במהלך בדיקה קצרה של רופא שיניים מקצועי וכך לטפל בהן בשלב המוקדם ביותר.
  • ניקוי ותחזוקה – במסגרת הביקור חשוב להסיר את אבנית השן שהספיקה להצטבר מאז הביקור האחרון (לרוב הסרת האבנית מבוצעת על ידי השיננית) והביקור מהווה גם כן הזדמנות מצוינת לבדוק את מצב השתל, התותבת או הגשר, אם יש לכם התקנים שכאלה. תותבת שלא יושבת במקומה באופן יציב עלולה להוביל לנזק בחניכיים ולהתניע תגובת שרשרת שתוביל להרס רב. את כדור השלג ניתן לעצור בשלב מוקדם מאוד במקרים האלה פשוט על ידי טיפול בתותבת באמצעות ריפוד ואיזון סגר או החלפתה בחדשה.

קשישים רבים מתקשים לעמוד בהוצאות הבדיקות התקופתיות, אך חשוב להבין שבכל הקשור לרפואת שיניים, המניעה תמיד קלה מהטיפול. כמו כן נסו לברר האם ישנן הנחות מסוימות לבני הגיל השלישי במרפאה שבה אתם מטופלים.

שמרו על בריאות החניכיים

האוכלוסייה המבוגרת סובלת משכיחות גבוהה יחסית של אובדן חיבור מיסב השן, נסיגת חניכיים, דימומים בחניכיים והצטברות של אבן שן. זאת כיוון שישנם גורמים ספציפיים הרלוונטיים לגיל השלישי המשפיעים על בריאות החניכיים. כך לדוגמה חסר בחומצה פולית מקושר למחלת מיסב השן ולפיכך לפי חוקרים מסוימים, בדיקה תקופתית של רמת חומצה פולית בדם חשובה לקידום בריאות הפה בקשישים.

כמו כן ישנו מגוון רחב של תרופות שעשויות להוביל לשגשוג יתר או צמיחת יתר של החניכיים ומצב זה עלול לגרום למחלת חניכיים הרסנית ועששת בהיעדר טיפול. בין היתר מדובר בתרופות ממשפחת חוסמי תעלות סידן (Calcium channel blockers), ציקלוספורין (Cyclosporin – משמשת לדיכוי מערכת החיסון לצורך הפחתת הסיכוי לדחיית שתל), פניטואין (Phenytoin -תרופה אנטי אפילפטית) ועוד.

הטיפול בבעיות חניכיים נע על סקאלה רחבה מאוד: בקצה האחד נמצאים הטיפולים השמרניים הכוללים שטיפות פה (עם תכשירי כלורהקסידין), הקפדה מרבית על היגיינת הפה וצחצוח שיניים ובקצה השני נמצאים הפתרונות הכירורגיים (כמובן שאם ידועה בעיה ראשונית, הרי שיש לטפל בה באופן פרטני). הבחירה בטיפול המתאים ביותר מושפעת מעומק הבעיה וממצבו הבריאותי המערכתי של המטופל, אך כדי שניתן יהיה להגיש את הטיפול המתאים יש ראשית לזהות את הבעיה בחניכיים. גם כאן ניתן לראות מדוע כה חשוב לגשת לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים.

אף פעם לא מאוחר מדי ללמוד…

ייתכן שזה יפתיע אתכם לקרוא, אבל האמת היא שקשישים רבים מצחצחים את השיניים שלהם בצורה שגויה או לכל הפחות בצורה שאינה אופטימאלית. לא ניתן להפריז בחשיבות של צחצוח שיניים נכון לבריאות השיניים, בכל הגילאים. בין אם מדובר על אדם מבוגר המתגורר במסגרת של דיור מוגן או בית אבות ובין אם מדובר על נער, ילד קטן או פעוט – חשיבות הצחצוח הנכון, הקבוע והתדיר, אינה מוטלת בספק.

לאור זאת מומלץ מאוד לגשת לשיננית עם מברשת השיניים והמשחה שאתם עושים בה שימוש באופן קבוע, כדי לקבל עצות מעשיות בנוגע לטכניקת הצחצוח, מועדי ותדירות הצחצוח, סוג המברשת האיכותי ביותר, סוג המשחה המומלץ ביותר ועוד. בנוסף, מומלץ לשאול את השיננית בנוגע לשימוש באביזרי עזר דוגמת הספוג הדנטלי, החוט הדנטלי, קיסמים מברישים, סילונית ועוד.

למידע נוסף לחצו כאן


כתבה זו הינה להעשרה בלבד ואין לראות בה המלצה מטעם משען

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!