דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני י"ב באייר תשפ"ד 20.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

ייעוץ עסקי לעסקים קטנים המדריך המלא

(קרדיט: FREEPIK)
(קרדיט: FREEPIK)

מאת: ירון לוי

ייעוץ עסקי ניתן כמובן לעסקים מכל סדרי הגודל, החל בחברות גדולות ועד לבעלי עסקים. למרות שישנם קווי דמיון בתהליך הייעוץ העסקי בכלל המקרים, לתהליך המיועד לעסקים קטנים יש כמה מאפיינים ייחודיים. בשורות הבאות יוסבר מה מייחד את הייעוץ הניתן לבעל עסק קטן, וכיצד התהליך מתבצע.

מאפיינים מיוחדים של ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

בראש ובראשונה, מה שמייחד עסקים קטנים הוא שהיקף העובדים איננו נרחב, ולא פעם אלו הבעלים הממלאים מספר תפקידים מרכזיים בניהול. יחד עם זאת, בעל העסק אינו בהכרח מחזיק ניסיון משמעותי או רכש השכלה רלוונטית בתחום הניהול. עקב התפקיד המרכזי שהוא ממלא ישנה חשיבות עצומה ללמידת כלי ניהול מיועץ עסקי מיומן, שיש לו ניסיון רב בתור יועץ לעסקים ובתור מייסד ומנהל עסקים בשטח. מדובר בכלים חיוניים שיכולים לשפר רבות את שביעות הרצון של העובדים, המורל בעסק, המכירות, השירות ללקוח ובכלל ההתנהלות התקינה בשוטף.

היבט ייחודי נוסף של ייעוץ עסקי לעסק קטן, הוא שכמאט תמיד מי שאחראי על הניהול הכלכלי הוא בעל העסק. ושוב, לעיתים קרובות הוא אינו מחזיק בהשכלה כלכלית הולמת, ומעבר לכך העומד בשוטף מקשה עליו להקדיש את הזמן הראוי לצלילה אל הנתונים, הבנת המצב לאשורו, ניהול וקריאת הדוחות, וקבלת החלטות ענייניות. לכן, חשוב מאוד לעבוד עם יועץ עסקי בעל השכלה כלכלית מקיפה, אשר ישים דגש על סקירה מעמיקה של  המצב הפיננסי: הדוחות של הוראה החשבון, תמחור המוצרים והשירותים, מצב ההלוואות והתחייבויות נוספות, הסכמים עם ספקים, מצב התזרים וכדומה.

במידת הצורך היועץ העסקי גם יוציא לבעל העסק דוחות פרטניים, המביאים נתונים מדויקים ורלוונטיים לניהול הפיננסי בזמן אמת. בתוך כך, הוא יקנה כלים להתנהלות כלכלית נכונה, אשר ימשיכו ללוות את בעל העסק לאורך הדרך.

עוד נושא המייחד עסקים קטנים הוא בכל הקשור לשיווק ופרסום. באופן כללי, ככל שהעסק קטן כך פוחתת המורכבות של כלל התחומים, וכך גם של תחום השיווק, המכירות והפרסום. במקרה של עסק קטן, ההתמקדות עשויה להיות באיתור ובחירת אפיקי הפרסום המתאימים לתקציב מוגבל, ושיכולים להביא את האפקטיביות הגבוהה ביותר, למשל שיתופי פעולה עסקיים או פלטפורמות דיגיטליות עם שליטה תקציבית גבוהה. בנוסף, היועץ העסקי עשוי לעבוד עם בעל העסק על יכולות השיווק העצמי, התגברות על חסמים אישיים, וכדומה.

ולבסוף, מה שמייחד את הייעוץ העסקי לעסק קטן הוא ההיכרות האישית והקרובה של היועץ העסקי והלקוח. למעשה, כמעט כל העבודה נעשית בין שניהם, להבדיל למשל מחברות גדולות שבהן היועץ העסקי עומד בקשר מול אנשי כספים, אנשים משדרת הניהול ועוד. מדובר בעבודה הנעשית בגובה העיניים, לא כזו שבה היועץ העסקי מנחית פקודות והנחיות מלמעלה, אלא ביחסי אמון המתגבשים ובהיכרות מעמיקה של היועץ העסקי עם פרטי הפרטים של העסק.

אז כיצד מתבצע תהליך ייעוץ עסקי לעסק קטן

ראשית, חשוב לומר כי כל תהליך ייעוץ עסקי משתנה בתכניו בהתאם למאפייני העסק, כגון תחום הפעילות, היקף הפעילות, השלב בחיי העסק, המטרות של התהליך, משך התהליך הרצוי על ידי הלקוח, המצב הפיננסי-עסקי, ועוד. יחד עם זאת, קיים מבנה בסיסי לתהליך הייעוץ העסקי עם עסק קטן, החוזר בשינויים כאלו ואחרים במרבית המקרים.

אם כן, על מנת שיכול לספק את הייעוץ הנדרש, מה שהיועץ  העסקי עושה כשלב ראשון הוא לבחון את מכלול ההתנהלות בעסק. בין היתר, הוא בוחן את מצבת כוח האדם, את המוצרים והשירותים, את מה שנעשה בפרסום והשיווק, את ההתנהלות בשוטף, את הפן הפיננסי על רבדיו השונים, את המצב הנוכחי בענף, ועוד הרשימה ארוכה.

לבדיקת העומק הזאת יש מספר מטרות. קודם כל, היא מאפשרת ליועץ העסקי לתת לבעל העסק תמונה מקיפה, אובייקטיבית ומקצועית של מצב העסק. לעיתים קרובות זוהי תמונה חדשה עבור בעלי עסקים קטנים, שאינם מצליחים לבצע את העצירה הנחוצה, את פסק הזמן המאפשר לראות את הדברים ממעוף הציפור. לעיתים גם ההיקשרות העסקית לעסק, דפוסי העבודה שהתקבעו, משאלות הלב לגבי העסק, וכל הדברים החולפים ביומיום מתחת לרדאר – אינם מאפשרים לראות את המצב לאשורו.

המטרה השנייה של הבדיקה היא לאפשר ליועץ העסקי לאתר את נקודות הכוח של העסק, שאותן ניתן יהיה לנצל לצורך עמידה במטרות, שהן לרוב הגדלת הרווחיות ואף המחזור. מאידך, הוא גם מאתר את נקודות התורפה והבעיות שבעל העסק אינו מודע אליהן, או מודע ואינו יודע כיצד לשפרן. לכן, כבר עתה היועץ העסקי יכול לספק תובנות והמלצות לשיפור.

המטרה השלישית של הבדיקה היא לקבל את הנתונים המדויקים, את התמונה והתובנות, ולהעביר את הכל לכדי תוכנית עסקית ברורה, מקצועית ומפורטת. כלומר, כל מה שנמצא והוסק בבדיקה הופך להיות הבסיס לתוכנית העסקית, שתורה מגיע בשלב הבא.

יש לציין כי כבר בשלב הבדיקה מושם דגש מיוחד על הפן הפיננסי. כאמור, כי רבים מבעלי העסקים הקטנים נוטים להזניח את הניהול הכלכלי עקב העומס, עקב היעדר כלים, עקב הסתמכות יתרה על רואה החשבון, ועוד. על כן, היועץ העסקי בוחן היטב את הדוחות הקיימים, את ההסכמים עם הספקים, את המשכורות, את התמחור, את הרווחיות האמיתית וכיוצא בזאת. זהו חלק בלתי נפרד ומשמעותי מהתמונה המוצגת לבעל העסק, ולעיתים היא מלווה בדוחות ייחודיים שמוציא היועץ העסקי ללקוח, המוסברים בגובה העיניים. בנוסף לכך, במידת הצורך היועץ העסקי מספק כלים חיוניים לניהול כלכלי נכון, שילווה את בעל העסק בהמשך דרכו.

כיצד ממשיך ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

השלב הבא הוא לב ליבו של התהליך, ובו בונים תוכנית עסקית מפורטת, המספקת תחזית של ההוצאות וההכנסות לשנה או השנתיים הקרובות ברמה החודשית. התוכנית חולשת על מכלול הפעילויות בעסק (שתוארו לעיל ונוספות), מגדירה יעדים ברורים וריאליים, נותנת פתרונות לבעיות שהתגלו, מתווה דרכים לניצול נכסים והזדמנויות, ומכאן והלאה מהווה מפה המראה לבעל העסק לאן הוא מכוון וכיצד עליו ללכת כדי להשיג את המטרות.

באתר זה תוכלו למצוא מאמרים רבים העוסקים בכתיבת תוכנית עסקית, ולכן לא יורחב על הנושא בשורות אלו. עם זאת, יצוין כי התהליך אינו מסתיים בהכרח בבניית התוכנית העסקית. אכן, התוכנית מאפשרת לבעל העסק לעלות על המסלול הנכון ולשמור עליו לאורך זמן, גם אל מול תנאי המשק והענף המשתנים. אבל לימינו גם יכול לעמוד היועץ העסקי, הממשיך ללוות, לייעץ בנושאים החשובים, לעזור בהתלבטויות ובקבלת החלטות משמעותיות, לנטר את הביצועים בפועל אל מול הצפי של התוכנית העסקית, לעזור בביצוע שינויים בתוכנית אם צריך, ועוד. כמובן שמשך וטיב הליווי משתנים בהתאם לרצונות והצרכים של בעל העסק.

השורה התחתונה – ייעוץ עסקי לעסקים קטנים

כאמור, ייעוץ עסקי לעסקים קטנים עשוי להתמקד בנושאים רבים, החל בהתייעלות בהוצאות והגברת המכירות, דרך תמחור מחודש ומתן כלי ניהול, ועד לחיזוק תחום הפרסום והשיווק. השורה התחתונה תהיה שיפור הרווחיות ואף הגדלת המחזור, ובתקופה של אי וודאות ואתגר כלכלי – ייצוב היסודות הפיננסיים של העסק בטווח המיידי והארוך.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!