דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

רפואה / על סרטן הלבלב ואופני טיפול חדשים

PIXABAY
PIXABAY

מה הם סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב

שכיחות מקרי סרטן הלבלב נמצאת במגמת עלייה בשנים האחרונות, וכיום כ-800  ישראלים בשנה מאובחנים בסוג סרטן זה, אשר לרוב מאובחן בשלב מתקדם. נתון מעודד הוא שכיום מגוון הטיפולים רחב יותר מאשר בעבר, מה שמאפשר התאמה טובה יותר לכל מטופל.

בסרטן לבלב, כמו בסוגי סרטן אחרים, גדלים תאים באופן לא תקין, ומתחלקים באופן חסר שליטה.

במצב הטבעי, תאי הגוף מתחלקים באופן קבוע. כאשר פעולה זו מתרחשת באופן שאינו תקין, עלול להיווצר גידול. גידול אשר אינו יכול לפלוש לאיברים אחרים מכונה גידול שפיר, וגידול בעל יכולת התפשטות לאיברים אחרים, כלומר יצירת גרורות, הוא גידול ממאיר.

הלבלב הוא איבר הממוקם בסמוך לקיבה, ובעל 2 תפקידים: הוא אחראי על הפרשת אנזימי עיכול ועל ייצור הורמונים, כגון אינסולין. כאשר מתפתח גידול בלבלב תיווצר הפרעה בפעילותו התקינה.

האם ניתן להחלים מסרטן לבלב?

בדומה לשאר סוגי הסרטן, בסרטן הלבלב נהוג להשתמש במונח ׳חיים למשך 5 שנים עם המחלה׳ ולא במושג 'החלמה'. זאת משום ש-5 השנים הראשונות מרגע גילוי המחלה הן הקשות ביותר מבחינת סיכויי החלמה. בסרטן לבלב נתון זה הוא בין 3% ל- 29%, נתון סטטיסטי המשתנה מגורמים רבים.

מה הם סיכויי ההחלמה מסרטן הלבלב

קיימים מספר גורמים חשובים בקביעת סיכויי ההחלמה, אשר רובם משותפים גם לסוגי סרטן אחרים:

גילוי מוקדם

אחד הנתונים החשובים ביותר הוא גילוי מוקדם של סרטן הלבלב. כאשר המחלה מאובחנת טרם הופעו, קיימות יותר אפשרויות טיפול המגדילות את הסיכוי להשיג שליטה ממושכת יותר על המחלה. נתון מעודד הוא שבשנים האחרונות עלה שיעור האבחון המוקדם במחלה, ואכן בהתאם לכך נצפתה עלייה במספר המטופלים אשר חיו לפחות 5 שנים מרגע גילוי המחלה.

מיקום הגידול

מיקום הגידול בלבלב עצמו עשוי להשפיע על יכולת השליטה במחלה. גידול באזור 'ראש הלבלב' (הסמוך לחיבור הקיבה עם התריסריון) בדרך כלל נחשב בעל סיכוי טוב יותר לשליטה לאורך זמן במחלה.

סוג הסרטן

קיימים מספר סוגים של סרטן הלבלב, כאשר לכל אחד מהם רמת תוקפנות שונה. הסוג הנפוץ ביותר הוא Adenocarcinoma, אשר נחשב כאלים, אך ישנם סוגים אלימים פחות, ועל כן אפשרות השליטה בהם טובה יותר.

תכונות הגידול

כיום עולם הרפואה מבין כי גם בקרב סוג סרטן מסוים רמת האגרסיביות עשויה להיות שונה. ישנם סמנים שונים בדם המטופל (מכונים 'מרקרים') אשר עשויים להצביע על תתי-סוג סרטן אלימים יותר ופחות, וכתוצאה מכך, יכולת טובה יותר לשליטה במחלה:

כיצד ניתן לטפל בסרטן לבלב?

הטיפולים בסרטן הלבלב דומים לאלו המוצעים לסוגי סרטן אחרים. כיום גוברת ההבנה כי קיימת שונות רבה בין מטופלים, ועל כן הדגש המחקרי ניתן להתאמה אישית של הטיפול בסרטן הלבלב.

לעיתים יוצע שילוב של סוגי טיפול שונים, על מנת למקסם את האפשרויות הטיפוליות.

ניתוח להסרת הגידול

כאשר המחלה מתגלה בשלב מוקדם יחסית, ניתן להסיר את הגידול בניתוח. זוהי האופציה הטיפולית הטובה ביותר כיום גם בקרב סוגי סרטן אחרים. במקרה של סרטן לבלב, במהלך הניתוח (המכונה וויפל – Whipple) מוסרים גם איברים סמוכים ללבלב, על מנת לצמצם את סיכויי ההתפשטות של המחלה.

לא כל המטופלים עשויים להיות מועמדים לניתוח: לרוב מטופלים בעלי מחלה גרורתית מתקדמת לא יעברו ניתוח, משום שאינו צפוי להיטיב עם מצבם.

כימותרפיה

הכימותרפיה היא שם כולל לקבוצת תרופות אשר מטרתן היא להרוס את תאי הסרטן. על מנת לצמצם את הפגיעה בתאים שאינם חולים, התרופות הכימותרפיות מתמקדות בתאים אשר מתחלקים במהירות גבוהה (תכונה האופיינית לתאי סרטן). מכיוון שישנם גם תאים בריאים בגוף אשר מתחלקים במהירות, גם הם נפגעים, דבר אשר יתבטא בתופעות הלוואי המוכרות מטיפול זה. יש לציין כי מטופלים מגיבים לכימותרפיה באופן שונה, ובשל כך ישנה חשיבות בהתאמת הטיפול הכימותרפי באופן אישי, על מנת להשיג את התגובה הטובה ביותר.

טיפולים ביולוגיים

הטיפולים הביולוגיים משתייכים לאחת הקטגוריות החדשות בקרב הטיפולים האונקולוגיים, ועל כן נמצאות תחת מחקר מתמיד וגילויים חדשים. הטיפולים הביולוגיים מתמקדים בשיבוש התכונות הביולוגיות המאפשרות לתא הסרטני להתקיים (כגון שרידות גבוהה ויכולת חלוקה מהירה). כתוצאה מהתמקדות בתכונות אלה, הטיפול הביולוגי עוזר בצמצום הפגיעה בתאי הגוף הבריאים.

הדור החדש של טיפולי הסרטן: אימונותרפיה

הטיפול האימונותרפי הוא טיפול חדש, אשר גורם להפעלה מכוונת של מערכת החיסון כנגד הגידול. תחום זה נמצא תחת עניין רב, בין השאר מכיוון שהוא מלווה בתופעות לוואי פחותות מאלו הקיימות בטיפולים אחרים. עם זאת, יש לציין כי בשל העובדה שהטיפול האימונותרפי נשען כיום על תכונות גנטיות ספציפיות, טיפול זה עדיין לא מוצע לכלל אוכלוסיית החולים, ויש צורך בבדיקת התאמה לטיפול.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!