כשזה נוגע לקידום אתרים אורגני, לא כל תחומי העיסוק נולדו שווים. תחומים מסוימים, קריטיים יותר לחיים – כגון רפואה, משפט ופיננסים – דורשים הרבה יותר אמינות לעומת תחומים אחרים. דבר זה הופך את עבודת ה-SEO למאתגרת יותר.
רק אחוזים בודדים מהמבקרים באתרים עסקיים ומסחריים, מבצעים פעולה בעלת ערך עסקי: משאירים פנייה (ליד), מבצעים רכישה וכן הלאה. זה נכון במיוחד כאשר מדובר בתחומים קריטיים יותר לחיים, כגון נושאים רפואיים, משפטיים וכספיים.
רובנו לא שש לדבר על בעיותינו הרפואיות, הפיננסיות או המשפטיות. לכן גם יותר קשה לשכנע גולש אקראי להשאיר פרטים באתר של רופא, עורך דין או יועץ פיננסי. זו גם אחת הסיבות העיקריות לכך שגוגל מחמיר יותר בכל הנוגע לקידום אורגני של אתרים בתחומים אלו.
הכול מתחיל ונגמר באמינות
מה דרוש כדי לשכנע מישהו לפנות לרופא או עו"ד מסוים?
"במילה אחת – אמינות", אומר עמית אדלר, שעוסק בקידום אתרים מאז שנת 2008. "בגוגל קוראים לזה בביטוי Your Money or Your Life, שמעיד על תחושת ההכרח כאשר אדם זקוק לייעוץ רפואי, משפטי או בתחום קריטי אחר לחיים."
בהנחה שאנו זקוקים לעזרתו המקצועית של עו"ד או רופא, איך נוודא את אמינותו? זה יכול לקרות בכמה דרכים, בנפרד או במקביל:
- נבקש המלצות מאנשים שאנו מכירים, או לחילופין נחפש בגוגל ונקרא חוות דעת ברחבי האינטרנט.
- נחפש את שמו של איש המקצוע בגוגל, ניכנס לאתר שלו ונתרשם מיכולותיו המקצועיות, ניסיונו בתחום, תעודות שצבר וכן הלאה.
- נחפש עוד מקומות בהם מופיע איש המקצוע, כי אין הנחתום מעיד על עיסתו שלו. ככל שהוא נחשף בפנינו יותר פעמים, במספר רב יותר של דרכים, כך גדלים הסיכויים שבסוף נפנה אליו.
כל הנכסים העסקיים של איש המקצוע צריכים לשדר את נושא האמינות, המקצועיות והניסיון; החל מנכסים כגון אתר, מדיה חברתית וסרטונים – וכלה באמצעים נוספים כגון מאמרים מקצועיים, ראיונות בתקשורת וכן אמצעי פרסום נוספים .
אומנם לגורמים הללו יש חשיבות גדולה עבור כל עסק או חברה, אבל בתחומים כגון רפואה ומשפט הם מקבלים משנה חשיבות. ללא הרכיבים הללו, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להביא לקוחות פוטנציאליים מתוך תוצאות החיפוש האורגניות.
אם המשתמש מגיע לאתר מסוים ומרגיש שאין מאחוריו מישהו אמיתי ואמין – קטנים הסיכויים שהוא יפנה לקבלת שירות. לפיכך אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) עוסקת, בין היתר, גם בהתאמת האתר לציפיות המשתמש ולצרכיו.
חשיבותו של מיקוד
ככל שהאתר ממוקד יותר בתחום עיסוק ספציפי, כך יהיה קל יותר לקדם אותו במנועי החיפוש מול שאר המתחרים באותו תחום. זה נכון עבור כל תחומי העיסוק, אבל בעיקר עבור עורכי דין.
אחת הסיבות לכך שקשה יותר לקדם אתרים של עורכי דין, היא העובדה שחלק ניכר מהם עוסק בכמה תחומים במקביל. כמובן שזה מצב טבעי בעולם המציאות העסקי, אבל בעולם של גוגל זה קצת פחות יעיל. גוגל הוא מכונה שחושבת בתבניות, ולכן רצוי שהאתר המיועד לקידום יעסוק בנושא אחיד וברור – בלי להתפזר.
הבעיה הזו לרוב לא קיימת אצל רופאים, מכיוון שרובם ככולם עוסקים בתחום אחד בלבד. עורכי דין, לעומת זאת, יכולים לעסוק גם בגירושין, גם בדיני ביטוח וגם בדיני חברות. מנקודת מבטו הצרה של גוגל, זו התפזרות גדולה מדי. קידום יעיל של עו"ד חייב להישען על תחום עיקרי אחד או שני תחומים לכל היותר. כאן המקום לציין שהבעיה הזו לא קיימת גם בעולם הקידום הממומן.
התמדה וסבלנות
ככל שנקפיד על סממני אמינות ומיקוד נושאי, כך נגדיל את הסיכוי לקידום אורגני מוצלח במנועי חיפוש. ככל שניתן מענה מקצועי ליותר בעיות ושאלות בתחומי המקצוע שלנו (רפואה, משפט, פיננסים) – כך נפתח יותר דלתות שדרכן יוכלו להגיע יותר לקוחות.
ראוי לזכור ש-SEO הוא ריצה לטווח ארוך ולא ספרינט קצר וזמני. טראפיק כולל חשוב יותר ממיקומים ספציפיים בגוגל, ולקוחות משלמים הם השורה התחתונה. אם נשכיל לפעול בדרכים הנכונות, בדגש על התמדה וסבלנות – נגרוף את פירות ההצלחה.