דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

קרנות פנסיה ברירת מחדל 2021: מה השתנה והאם זה עדיין כדאי?

קרדיט
https://www.istockphoto.com/
קרדיט https://www.istockphoto.com/

לאחרונה רשות שוק ההון פרסמה את תוצאות המכרז והכריזה על הגופים שיכולים להציע לקהל הרחב קרנות פנסיה מוזלות, ועל שינויים נוספים שנכנסים לתוקף. אז מה בעצם השתנה במכרז האחרון והאם ההצטרפות לקרנות הנבחרות עדיין משתלמת? המומחים שלנו עושים לכם סדר.

קרנות ברירת מחדל – במה מדובר?

מאז שחוק פנסיה חובה נכנס לתוקפו, כל מעסיק מחויב להפריש לעובדיו כספים לטובת חיסכון לגיל פרישה. קרנות פנסיה ברירת מחדל קיבלו את שמן, מאחר שאם לעובד אין קרן פנסיה פעילה, והוא לא בוחר באופן אקטיבי אפיק חיסכון המיועד לגיל פרישה, באופן אוטומטי הכספים מופרשים עבורו לאחת מהקרנות שנבחרו במסגרת מכרז מיוחד של רשות שוק ההון.

הקרנות הנבחרות, נמצאות איתנו כבר יותר מ- 5 שנים, ומדי כמה שנים משרד האוצר יוצא במכרז חדש, שבו הוא מאפשר לגופים אחרים להציע את המועמדות שלהם.

היתרון המהותי של קרנות אלה, הוא בכך שהגופים שמנהלים את החיסכון למעשה גובים דמי ניהול אטרקטיביים ביותר בהשוואה לקרנות פנסיה אחרות. מאחר ודמי הניהול הוא אחד הקריטריונים החשובים ביותר שמשפיעים על סכום הכסף שישמש את החוסכים לאחר צאתם לגמלאות, הרי שמדובר כאן ביתרון של ממש, שמי שהיה נהנה ממנו בעבר היה רק מי שעובד בארגונים גדולים בעלי כוח וועד עובדים חזק.

אז אילו חידושים ראינו במכרז של ספטמבר 2021?

לאלטשולר שחם ומיטב דש מצטרפות מור ואינפיניטי

בסטפמבר האחרון משרד האוצר יצא במכרז שלישי, שבו נבחרו 4 קרנות ברירת מחדל: 2 קרנות מוכרות שזכו גם במכרז הקודם וממשיכות את מה שהפך כבר לחלק בלתי נפרד מהן, ו- 2 קרנות ברירת מחדל חדשות, של בתי ההשקעות מור ואינפיניטי, שהצטרפו רק לאחרונה לתחום הביטוח הפנסיוני, ויתחילו להציע קרנות פנסיה ברירת מחדל לא יאוחר מאפריל 2022.

קרנות אלה יחליפו את הגופים שזכו במכרז הקודם: פסגות שנרכשה ע"י אלטשולר שחם והלמן אלדובי שנרכשה ע"י הפניקס. קרנות הפנסיה שנוהלו בחברות אלה, עבור לידיהם של חברת הביטוח הראל ולבית ההשקעות מיטב דש.

רשות ההון לראשונה נתנה הזדמנות לגופים מנהלים שעדיין לא ניהלו קרנות פנסיה להיכנס כמועמדות למכרז, ומספקות להם "הגנת ינוקא". כל זאת במטרה לעודד את כניסתם של מתחרים חדשים לענף הביטוח הפנסיוני, להגביר את התחרות בתחום ולהציע אלטרנטיבות משתלמות עבור כל החוסכים באשר הם.

דמי הניהול משתנים

מלבד הגופים החדשים שיכולים להציע קרנות פנסיה ברירת מחדל לטובת ציבור החוסכים הרחב, חל שינוי גם בדמי הניהול שקבע רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון. אם בעבר הגופים הציעו דמי ניהול שונים, הרי שמהמכרז האחרון החליטו על יישור קו, וכל ארבע הקרנות הנבחרות מציעות דמי ניהול זהים: 1% מההפקדות החודשיות ו-0.22% מסך הצבירה.

יש לציין כי דמי הניהול מובטחים לחוסכים למשך עשור ממועד הצטרפותו לקרן הפנסיה. כמו כן, למי שכבר יש קרן פנסיה ברירת מחדל, ימשיך ליהנות מדמי הניהול של המכרז הקודם עד שיחלוף עשור ממועד הצטרפותו.

האם השינוי בדמי הניהול חיובי? לטענת רשות שוק ההון התמהיל החדש נועד לשמור על חוסכים בעלי שכר נמוך, בכך שניתן דגש על דמי הניהול של ההפקדות החודשיות.  יש לציין שדווקא מי שהצליח לחסוך סכומים גדולים בקרנות, עשוי להיפגע מהמהלך שכן דמי הניהול מהצבירה התייקרו. עם זאת, עדיין הם נמוכים יותר בהשוואה לקרנות פנסיה אחרות.

ומה נשאר כפי שהוא?

בדומה למכרז הקודם, תקרת דמי הניהול לפנסיונרים בקרנות ברירת המחדל נותרה כפי שהיא, ועומדת על 0.3% בלבד. מהלך זה נועד לשמור על אוכלוסיית החוסכים הוותיקים, שכבר יצאו לגמלאות.

המאמר נכתב באדיבות פתרונות עדיפים – סוכנות לביטוח.

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!