דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

הורות וחינוך / מחוננים עם הפרעות קשב וריכוז - מדוע חשוב לאבחן ומה לעשות?

קרדיט צילום: אמנון חורש.
קרדיט צילום: אמנון חורש.

הורים יקרים, הפעוטות שלכם מגלים סימנים למחוננות? להפרעת קשב? או אולי שתיהן? תתפלאו, יש מחוננים עם ADHD וזה אפילו די נפוץ. אבל אל בהלה: יש מה לעשות

הילדים שלנו הם פלא, כל יום מחדש הם מפתיעים אותנו ומרגשים אותנו. לומדים דברים חדשים, חווים חוויות ונותנים לנו הצצה קטנה אל עולם שאנחנו כהורים כמעט כבר שכחנו. אבל מצד שני, לעיתים עולמם של ילדינו יהיה זר עבורנו, בעיקר אם הם מתמודדים עם דברים שאנו לא יודעים לאבחן: כמו אינטליגנציה גבוהה לגילם או הפרעת קשב וריכוז.

במקרה כזה, הילדים שלנו יחוו תסכול רב, הגננת תתלונן ואנחנו נהיה אובדי עצות. שימו לב הורים יקרים, זה מתחיל כבר בגיל הרך ובגן חובה, אך ככל הנראה ימשיך גם למסגרות החינוך הבאות. בשל כך, חשוב לא רק לאתר בשלב מוקדם, אלא גם לטפל בהתאם.

מחוננות לצד ADHD (הפרעת קשב וריכוז) – כבר בגיל הרך

אנו נוטים לשייך הפרעת קשב וריכוז להיבט הלימודי בלבד, אך חשוב להבין שגם ילדים בגיל הרך חווים תסמינים של התופעה והיא מפריעה גם בהיבטים אחרים של חייהם.

בהקשר זה, פעוטות מחוננים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים ביצירת קשרים חברתיים, בפיתוח היכולת המוטורית והיצירתית ואף סובלים מדימוי עצמי נמוך בשל כך. הקשיים הללו למעשה מנטרלים את הפוטנציאל של הפעוטות, האישי בהווה לצד הלימודי בעתיד.

כך תגלו סימנים למחוננות לצד הפרעת קשב וריכוז בגיל הרך אצל הילדים שלכם

אמנם אבחון מקצועי של מחוננות ו-ADHD חייב להיעשות במכון מוסמך, אך את הסימנים המקדימים ניתן לזהות על ידי תשומת לב להתנהגות הפעוט, או על ידי ההורה או על ידי הגננת.

שימו לב שמרחב התסמינים בעיקר בתחום הפרעת הקשב והריכוז הוא רחב מאוד. יש פעוטות שיפגינו היפראקטיביות אשר מקושרת להפרעות קשב וריכוז, ויתקשו לעמוד בתור או לשבת בשקט, יתפרצו לדברי אחרים ויענו תשובה עוד לפני שישמעו את סוף השאלה.

לעומתם, יהיו ילדים שקטים שיתנהגו יפה אך יתקשו להתרכז בביצוע מטלות הדורשות מיומנות מוטורית עדינה. למשל ציור, פיסול או מלאכת יד הדורשת סבלנות, וגם זה יהיה סימן להפרעת קשב וריכוז, כמו גם להתפתחות א-סימטרית המתבטאת פעמים רבות אצל ילדים מחוננים.

כך או כך, פעוט יכול להפגין רק חלק מההתנהגויות הבאות וזה יהיה עדיין סימן מקדים שבגינו כדאי לערוך אבחון מקצועי:

  • סך תסכול נמוך, אימפולסיביות ולעיתים גילויי אלימות, קושי להיות קשוב עד הסוף – למול דיבור במשלב גבוה ובשפה עשירה לגילו.
  • מוסחות גבוהה וקושי להתרכז בדבר יחיד לאורך זמן, כולל תזזיתיות וחוסר שקט – לעומת יכולת מיקוד גבוהה כשמדובר בתחום עניין ספציפי של הילד.
  • מוטוריקה עדינה לא מפותחת או לא תואמת לגיל – לצד סקרנות גדולה, חיבור לתחומי עניין מורכבים כמו טבע וחיות ורצון להשתלב בפעילויות אשר מעשירות את הידע.

למה חשוב לאבחן הפרעת קשב אצל מחוננים?

הפרעות קשב הן מעין מחסום, גם בפני פעוטות רגילים, וכשמדובר בפעוטות מחוננים – אז על אחת וכמה וכמה. פעוט מחונן לא יוכל לממש את הפוטנציאל הקוגניטיבי שלו אם יש בפניו מחסום בצורה של אימפולסיביות, קושי בריכוז או במיקוד ועוד.

פעמים רבות, גם אם הפעוט יגלה סימנים למחוננות או להפרעת קשב, אחת מהן תטשטש את השנייה וכך לא יימצא פתרון הולם למצב המשולב שהוא מחוננות יחד עם הפרעת קשב.

אבחון הפרעת קשב יחד עם מחוננות: פתרון אחד למצב מורכב

ההמלצה המקצועית היא להביא את הפעוט למכון מוסמך שבו פסיכולוגים חינוכיים מומחים יוכלו לערוך לו אבחון מתאים.

קיימים מספר מבחנים מקובלים לאיתור מחוננות בגיל הרך, ובד בבד לאתר את החוזקות או החולשות של הפעוט או הילד הצעיר. לדוגמה, אצל ילדים אשר מתמודדים עם הפרעות קשב בנוסף למחוננות, יאותרו מדדי אינטליגנציה גבוהים לצד קושי בהתמקדות ממושכת או בביצוע מטלה מסוימת עד הסוף על כל סעיפיה.

רותי פרגר מאור. צילום: אמנון חורש
רותי פרגר מאור. צילום: אמנון חורש

אבחון מקצועי לא רק מאתר פערים אלא מוצא גם פתרונות

כאמור, אבחון מקצועי מגדיר את הפוטנציאל של הילד ומאתר את המחסומים שאולי עומדים בפניו, אך נוסף על כך, הפסיכולוגים החינוכיים המומחים במכון נותנים המלצות ספציפיות, גם בהיבט המחוננות וגם בהיבט הפרעת הקשב – כדי שיהיה אפשר להתאים לפעוט או לילד הצעיר שגרה אשר תפתח את הפוטנציאל שלו על הצד הטוב ביותר.

בתחום המחוננות, קיימות מסגרות רבות לטיפוח ולהעשרה של ילדים כבר בגיל הרך: למשל, חוגים של משחקי חשיבה, שח-מט ואפילו סייבר לפעוטות. קיימים גם חוגים כמו של 'וטרינר צעיר' שמתחילים כבר בגן חובה.

מסגרות ההעשרה מחזקות את הפעוטות והילדים המחוננים, נותנות להם מקום לצמוח בו, לפתח את הידע גם לפני המסגרת הלימודית ומספקות מענה אינטלקטואלי שהם לא מקבלים בפעילויות המצומצמות שיש בגן.

בתחום הפרעת הקשב והריכוז, מכון מקצועי יכול להמליץ על המסגרת המתאימה לילד הצעיר לפי הקושי שהוא הציג באבחון. למשל, כדי להתמודד עם היפראקטיביות או עם קושי בהתפתחות המוטורית, ניתן לפנות לספורט טיפולי, שחייה, רכיבה טיפולית, טיפול בריפוי בעיסוק, הידרותרפיה ופיזיותרפיה.

חשוב להבין שככל שמטפלים יותר מוקדם, כך יש סיכויים גבוהים יותר לשיפור משמעותי – למשל, ריפוי בעיסוק בגיל עשר יהיה הרבה פחות אפקטיבי, אבל כשמתחילים אותו מגילאי 4 ו-5, הוא יכול להיות יעיל בהרבה.

כמו כן, מסגרות מסוימות לא רק מטפלות בהפרעת הקשב והריכוז, אלא גם נותנות לילד ערך מוסף להתפתחות האישית. למשל, ילד שמתעניין בחיות יקבל המלצה להשתלב ברכיבה טיפולית, וכך לא רק ישפר את יכולות הקשב והריכוז, היציבה המאוזנת והמיקוד בשיווי משקל, אלא גם יחווה ערכים רגשיים של סבלנות, אחריות וטיפול באחר.

לסיכום, אבחון מקצועי מאפשר גם להורה וגם לילד להכיר בפוטנציאל, להתמודד עם הפרעת הקשב והריכוז ולקבל מענה למחוננות, וגם לקבל מידע מהימן לגבי סל יכולות שיפתח את הילד ברמה האישית לעתיד טוב יותר.

הכותבת: רותי פרגר-מאור, פסיכולוגית חינוכית מומחית-בכירה, בעלת 35 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים מחוננים, מייסדת ומנהלת מכון דרור לפסיכולוגיה וחינוך בגבעתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!