דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

אופנה מהירה / בעקבות לחץ ציבורי: 'פרימרק' חשפה את שרשרת ייצור הבגדים שלה

ענקית האופנה חשפה מפה עם כל המפעלים המייצרים עבורה | בכך הצטרפה לענקיות אופנה נוספות שהסירו את הערפל שאפף את תהליך הייצור שלהן בעקבות קמפיין צרכני אינטנסיבי | הטרנד הזה, לפחות נכון לעכשיו, עדיין לא הגיע לישראל

סניף פרימרק בלונדון (צילום ארכיון: Chrispictures / Shutterstock.com)
סניף פרימרק בלונדון (צילום ארכיון: Chrispictures / Shutterstock.com)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות לחץ ציבורי, חשפה ביום רביעי האחרון ענקית האופנה פרימרק את שרשרת הייצור שלה. המפה המציגה את כלל המפעלים המייצרים עבור החברה במשך שנה אחת חושפת את מה שבעבר עמד בספק והיום מקבל ביסוס. המפה חושפת את פרישת 1071 המפעלים ברחבי 31 מדינות לפי מספר העובדים בהם, ואפילו מציינת את הפילוח המגדרי של העובדות והעובדים. בנוסף מצוינות גם כתובות המפעלים. בישראל, אם שאלתם את עצמכם, אין ולו מותג אופנה אחד שנקט בצעד דומה.

בהודעת החברה נמסר כי "פרימרק לא פרסמה עד עתה את פרטי המפעלים בשרשרת האספקה שלה, משום שהחשבנו את המידע הזה כיתרון מסחרי, אולם 98% מהמפעלים מספקים סחורה גם עבור מותגים אחרים". עוד הוסיף הדובר כי "מאחר ומספר קמעונאים נוספים חושפים כעת את פרטי שרשרת האספקה שלהם, החלטנו לשתף גם אנחנו את המידע הזה" ובכך הוכיח את חשיבותה של הקריאה לשקיפות מצד ארגונים חברתיים ואיגודי עובדים.

Our warm thoughts today are with all the dedicated people that signed our petition and went to Primark shops around the…

Posted by Clean Clothes Campaign on Thursday, February 8, 2018

בין המותגים הגדולים שכבר חושפים את פרטי הספקים שלהם נמצאים H&M, C&A, אדידס וגאפ. בתחילת החודש שעבר, יצאו לדרך קמפיין #gotransparent בהובלת ארגון Clean Clothes Campaign. הקמפיין התמקד בדרישה לשקיפות בתהליך הייצור מצד ענקיות האופנה ארמאני, וולמארט, פרימרק, פוראבר 21 ואורבן אאוטפיטרס. בסיומו של קמפיין אינטרנטי בשם ‘Follow the Thread’ עליו דווח ב'דבר ראשון' לפני כחצי שנה, נאספו עשרות אלפי חתימות בדרישה להגברת השקיפות בשרשרת הייצור של החברות.

במהלך הקמפיין, הגיעו לאורך חודש ינואר פעילים חברתיים לחנויות המותגים והעניקו למנהל החנות את העצומה עם עשרות אלפי החתימות, וערכו הפגנה קצרה בדרישה לשקיפות מול החנות. בן ואנפפרסטראטה מארגון CCC הסביר כי "כל מותג שמסרב לשתף מידע צריך להוות דגל אדום ענק עבור הצרכנים והצרכניות. מה הם מסתירים? האם הם באמת יודעים מאיפה הבגדים שלהם באים?" שאל בן והוסיף – "אם המותגים נוקטים בצעדים הנדרשים למנוע הפרות זכויות עובדים בשרשרת הייצור שלהם, אז הם אמורים להיות מוכנים לשתף במידע לגבי המפעלים".

"פרימרק איננה הבעלים של אף מפעל, ודורשת מכלל ספקיה לעמוד בדרישות ההיקשרות עם החברה המבוססים על הסטנדרטים של ארגון העבודה הבינלאומי, האומות המאוחדות, וצוות המסחר האתי והסביבתי של פרימרק" הדגישו בחברה, כדי להזכיר לנו את האופן בו חברות האופנה משתמשות בקבלנים וקבלני משנה בתהליך הייצור שלהן, דבר המאפשר להן להתנער בקלות ולא לשאת באחריות כאשר נחשפים מקרים של ניצול עובדים, או נזקים סביבתיים.

פרימרק המחזיקה בלמעלה מ-350 חנויות בבריטניה, אירופה וארה"ב, הוקמה ב-1969 והיא ממובילות מגמת האופנה המהירה לצד זארה ו-H&M וידועה במחירים הזולים שלה. היא אינה פעילה בארץ ונחשבת כעצירת חובה בכל נסיעת שופינג לאירופה.

חשיפת המפעלים בהם מייצרות החברות את מוצריהן קריטית בלקיחת האחריות של החברות על תהליכי הייצור. חברה המפרסמת רשימת מפעלי ייצור לא תוכל להתנער מהם אם וכאשר ייחשפו ליקויים והפרות זכויות או חלילה אסונות, דוגמת קריסת קומפלקס של מתפרות בבנגלדש ב-2013 בו נהרגו 1,129 פועלות ופועלים ולמעלה מ-2,500 נפצעו. לאחר האסון, מותגים רבים ופרימרק ביניהם, שבגדיהם נתפרו בניין, הסכימו להודות בכך רק לאחר שבין ההריסות נמצאו בגדים עם תגיות של אותן חברות.

ומה המצב בישראל? נכון לעכשיו אף מותג ישראלי לא מפרסם את שרשרת הייצור שלו. קוטנם היחסי של המותגים הישראלים לעומת המותגים הבינלאומיים משאיר אותם לרוב מחוץ לביקורת הצרכנים העולמית. במסגרת תחקיר של תכנית המערכת,  על תעשיית האופנה התקשרה מיקי חיימוביץ' לרשתות האופנה, ביניהן פוקס וקסטרו, וביקשה פרטים על שרשרת הייצור. הרשתות שהיו מופתעות מעצם השאלה סירבו לענות. קסטרו אפילו השיבו שמדובר בסוד מסחרי של החברה ולכן לא חושפים אותו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!