דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אופנה

בעולם / דורשים שקיפות: חברות האופנה הגדולות נדרשות לחשוף את תהליך הייצור שלהן

טיקט של בגד שנמצא בהריסות הרנה פלאזה (צילום: AP Photo/Ismail Ferdous).
טיקט של בגד שנמצא בהריסות הרנה פלאזה (צילום: AP Photo/Ismail Ferdous).

עצומה עליה חתמו עשרות אלפי בני אדם, ארגוני זכויות אדם ואיגודים מקצועיים, דורשת מחברות מוכרות בעולם האופנה להפסיק לשמור בסוד את שרשרת הייצור שלהן | יוזמי העצומה: "כל מותג שמסרב לשתף מידע צריך להוות דגל אדום ענק עבור הצרכנים והצרכניות"

מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם יצאו אתמול (שלישי) בדרישה לשקיפות בתהליך הייצור מצד ענקיות האופנה ארמאני, וולמארט, פרימרק, פוראבר 21 ואורבן אאוטפיטרס. בסיומו של קמפיין אינטרנטי בשם ‘Follow the Thread’ עליו דווח ב'דבר ראשון' לפני כחצי שנה, נאספו עשרות אלפי חתימות בדרישה להגברת השקיפות בשרשרת הייצור של החברות. את הקמפיין הובילו ארגון Clean Clothes Campagain – CCC, לצד ארגוני זכויות אדם ואיגודים מקצועיים.

במהלך החודש הקרוב יגיעו פעילים חברתיים לחנויות המותגים ברחבי אסיה ואירופה ויעניקו למנהל החנות תיבת זהב עם העצומה והחתימות וייערכו הפגנה קצרה בדרישה לשקיפות מול החנות. לפי CCC העצומה והקמפיין מכוון באופן ספציפי לחמשת החברות הללו משום שלטענתם הן אינן מסונכרנות עם הדרישה הגוברת לשקיפות מצד הצרכניות והצרכנים שהתפתחה בעשור האחרון, ושומרות בסוד את פרטי תהליך ייצור הבגדים שלהן.

בן ואנפפרסטראטה מארגון CCC הסביר כי "כל מותג שמסרב לשתף מידע צריך להוות דגל אדום ענק עבור הצרכנים והצרכניות. מה הם מסתירים? האם הם באמת יודעים מאיפה הבגדים שלהם באים?" שאל בן והוסיף – "אם המותגים נוקטים בצעדים הנדרשים למנוע הפרות זכויות עובדים בשרשרת הייצור שלהם, אז הם אמורים להיות מוכנים לשתף במידע לגבי המפעלים".

בעצומה האינטרנטית עליה חתמו מעל 70,000 אנשים מרחבי העולם נדרשות החברות לחתום על 'אמנת שקיפות' המגדירה מהו המידע שעל החברות לחשוף, הנוגע לשמות והמיקומים של מפעלי הייצור שלהן ברחבי העולם. בהקשר זה חשוב לציין כי תעשיית האופנה ידועה בתנאי העסקה מעורפלים ובעיתיים, כאשר החברות מייצאות את עבודות הייצור עצמן לקבלני משנה, דבר המאפשר להן להסיר אחראיות מזכויות העובדים, מליקויי בטיחות או מקרי זיהום מים ואוויר. פעמים רבות מסרבות החברות למסור את המידע אודות מתקני הייצור שלהן בטענה לסודיות מסחרית ופגיעה בתחרות, ולכן חשובה ההתגייסות מצד כלל חברות האופנה. בין החברות שכבר חתמו על האמנה נמצאות H&M, אדידס, ליוויס ועוד.

במדד השקיפות של ארגון פאשין רבולושיין הבוחן בין היתר את המידע הזמין לצרכניות והצרכנים לגבי המפעלים המייצרים את הבגדים, הכתובות והיקפי הייצור בהם ואנשי הקשר מטעם המותג איתם ניתן ליצור קשר, קיבלו שלושה מהמותגים – פוראבר 21, ארמאני, ואורבן אאוטפיטרס, ציון של פחות מ-8 מתוך מ-100.

חשיפת המפעלים בהם מייצרות החברות את מוצריהן קריטית בלקיחת האחריות של החברות על תהליכי הייצור. חברה המפרסמת רשימת מפעלי ייצור לא תוכל להתנער מהם אם וכאשר ייחשפו ליקויים והפרות זכויות או חלילה אסונות. דוגמת קריסת קומפלקס של מתפרות בבנגלדש ב-2013 בו נהרגו 1,129 פועלות ופועלים ולמעלה מ-2,500 נפצעו. לאחר האסון, מותגים רבים שבגדיהם נתפרו בניין הסכימו להודות בכך רק לאחר שבין ההריסות נמצאו בגדים עם טיקטים של אותן חברות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!