דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הטלוויזיה החינוכית

תקציב 2019 / למרות המאבקים: תקציב 2019 חורץ את דינה של הטלוויזיה החינוכית

שתי הצעות חוק מונחות על שולחן הכנסת כנגד סגירת החינוכית באוגוסט, אך גם אם המאבק הפרלמנטרי יצליח, התקציב שלה ב-2019 כבר נמחק | כך הקדמת אישור התקציב פוגעת בדמוקרטיה שלנו

שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
שער הכניסה למתחם הטלוויזיה החינוכית ברחוב קלאוזנר 14, תל אביב. ארכיון (צילום: Itzuvit / ויקימדיה קומונס).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

על אף שנותרה עוד כחצי שנה עד מועד הסגירה הקבוע של הטלוויזיה החינוכית ופיטורי 180 עובדיה, תקציב המדינה לשנת 2019 המונח כבר כעת על שולחן הכנסת מבקש לחרוץ את דינו של המאבק הפרלמנטרי נגד המהלך. התקציב שעמד בשנת 2018 על 90.25 מיליון שקלים יקוצץ ל-297 אלף שקלים אשר ישמשו ככל הנראה להשלמת תהליכי הסגירה בלבד.

בסיפורה של החינוכית מתגלמת הבעייתיות שבהחלטת הממשלה להעביר את חוק התקציב לשנת 2019 כבר בתחילת 2018 והשפעתה על צמצום השיח הציבורי בתחום החברתי-כלכלי ולריסון דרישות תקציביות, בדומה למודל התקציב הדו-שנתי. חוק השידור הציבורי הקיים משנת 2014 קובע כי הטלוויזיה החינוכית עתידה להסגר באוגוסט השנה (כשבמקומה יוקם ערוץ ילדים בתאגיד השידור), והקיצוץ התקציבי הוא למעשה יישום של החלטה זו – אולם במידה והתקציב היה עובר רק בסוף השנה, היו יכולים חברי הכנסת לנהל את הדיון על נחיצות המהלך לאורך חצי השנה הקרובה, בלא הסד התקציבי התלוי כעת מעל לראשם.

"הקיצוץ שאנו רואים הוא חלק מהמהלך לסגור את הטלוויזיה החינוכית" מסר ח"כ אורן חזן, יוזם אחת מהצעות החוק המבקשות למנוע את סגירת החינוכית. "המהלך שאנו רואים הוא חמור וחסר פרופורציות ביחס למוצר בעידן הנוכחי של הטלוויזיה. בכוונתי להלחם על התקציב לחינוכית כדי לשמור על המצב ובאם התקציב יקוזז, אנו נילחם לקחת אותו מתוך תקציב התאגיד".

קרובים קרובים 2 צילום: Israeli Educational Television הטלוויזיה החינוכית הישראלית, ויקיפדיה
קרובים קרובים 2 צילום: Israeli Educational Television הטלוויזיה החינוכית הישראלית, ויקיפדיה

"מדאיג לראות שהאוצר ממשיך לייבש את החינוכית ועובדיה ומקצץ בתקציבה. עוד לא מאוחר ואפשר להציל את החינוכית. אני קורא לשר האוצר כחלון להגיע איתנו להסכמות שיאפשרו את העברת החוק וימנעו את סגירתה של הפנינה החינוכית הזו", מסר ל'דבר ראשון' ח"כ יוסי יונה שהגיש אף הוא הצעת חוק בנושא והבהיר: "אם זה לא מקולקל אין צורך לנסות לתקן את זה. העברתו של הסעיף לסגירתה של החינוכית במסגרת הרפורמה שנעשתה ברשות השידור הייתה טעות. החוק שהגשתי מבקש לתקן זאת, החינוכית היא מוסד מפואר, איכותי ויעיל שגידל וחינך דורות של ילדים". על הצעות החוק של חזן ויונה חתמו 53 חברי כנסת.

תגובת לילך גבאי שזר יו"ר ועד הטכנאים וההנדסאים בשם הוועדים: ״מעציב מאוד שהאוצר מתייחס לסגירת החינוכית, הטלוויזיה האיכותית ביותר המשודרת כיום בישראל, כעובדה מוגמרת. הניסיון להראות כאילו החינוכית תעלה מעתה רק 267 אלף שקלים הוא זריית חול בעיניים. הקמת ערוץ הילדים בתאגיד תעלה כמעט אותו הסכום במדוייק, הסכום שכאילו ׳נחסך׳, והשארת החינוכית במתכונת הנוכחית, לא תעלה כמעט כלום למשלמי המיסים.

"ברצוננו לציין שכרגע מונחת על שולחן הכנסת הצעת חוק בתמיכת 53 חברי כנסת, מכל סיעות הבית, להשארת החינוכית. גם בציבור הרחב ישנו רוב להשארת הטלוויזיה החינוכית, שחינכה ומחנכת מיליוני ילדים בהתאם לתוכנית הלימודים של משרד החינוך. אנחנו פועלים ומקווים שהחלטה זו תשונה בדיוני התקציב, כפי אמר שר התקשורת, איוב קרא, מעל במת הכנסת, וכפי שהתבטאו חברי כנסת רבים איתם נפגשנו".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!