דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה / 500 עוזרות לשופטים שובתות החל מהיום: "הנהלת בתהמ"ש מתעללת בנו"

למרות פסיקה של בית המשפט העליון, הנהלת בתי המשפט נמנעת מלשלם לעוזרות המשפטיות את מלוא שכרן, ולטענת הועד ממסמסת את המשא ומתן על הסכם קיבוצי | ההנהלה: "נשמור על תפקודה התקין של הרשות השופטת"

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

העוזרות המשפטיות לשופטים יפתחו הבוקר (א') בשביתה בלא הגבלת זמן, על רקע כישלון הליך הגישור במשא ומתן לחתימת הסכם קיבוצי ראשון. הנהלת בתי המשפט הגישה אתמול באופן בהול בקשה לצו מניעה זמני לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. הדיון בנושא יתקיים בשעה 8:00 אצל השופטת הדס יהלום.

הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 והשופט מיכאל שפיצר, מנהל בתי המשפט. (צילום: דבר ראשון ודוברות רשות בתי המשפט).
הפגנת העוזרות המשפטיות, אפריל 2017 והשופט מיכאל שפיצר, מנהל בתי המשפט. (צילום: דבר ראשון ודוברות רשות בתי המשפט).

״הנהלת בתי המשפט מתעללת בעורכי הדין המשמשים כעוזרים משפטיים", נמסר מהועד בתגובה לפניית ההנהלה לבית הדין. "בכך שהיא דורשת בחוצפתה להפחית משכרם ובנוסף לקבל  עובדים חדשים, כאילו היו סוג ב', שיקבלו שכר נמוך עוד יותר".

העוזרות המשפטיות לשופטים הן עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בעבודה המשפטית ובניסוח פסקי הדין. מרביתן המוחלט של המשמשות בתפקיד זה הן נשים. מאבקן על זכות ההתארגנות, ועל שורה של זכויות נוספות, נמשך מזה עשור. הליך הגישור החל רק לאחר שבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ הורה למדינה להכנס עימן למו"מ קיבוצי, גם בנוגע להגבלת משך כהונתן.

בין העילות לשביתה הנוכחית, טוענות העוזרות המשפטיות כי הנהלת בתי המשפט החלה לשכור את שירותיהן של עוזרות משפטיות חדשות בתנאים פחותים, ולמעשה ביצירתו החד צדדית של דור ב' בשירות – במקביל למשא ומתן. זאת לצד טענתן כי על אף פסק הדין המורה למדינה לשלם להן שכר בגין שעות נוספות – טרם שולמו להן מלוא שווי השעות הנוספות שביצעו בין 2007 ל-2017. על כך מתווספת טענתן כי הנהלת בתי המשפט הורתה, מחד, שלא לאפשר להן לעבוד עוד שעות נוספות, אך מאידך לא הקטינה בהתאם את משימותיהן – והן נדרשות בפועל להמשיך ולבצע עבודה בשעות נוספות, בידיעת השופטים הממונים עליהן, ובלא תשלום.

"הנהלת בתי המשפט מגלה מוסר כפול" אמרו אמש גורמים בועד הארצי של העוזרות המשפטיות, "אם המדינה סבורה כי עורכי הדין, העוזרים המשפטיים לשופטים, הם עבדים להשכיר, בובות על חוט שניתן לטלטל אותן לפי הצורך – טעות בידה. אנו יוצאים לשביתה ללא הגבלת זמן, עד אשר תגיע המדינה להסכם קיבוצי מכובד וראוי עם העוזמ״שים״.

בעקבות הודעת העוזרות המשפטיות על השביתה המתוכננת, פנתה הנהלת בתי המשפט לשופטים והבהירה כי היא שומרת לעצמה את הזכות 'לנקוט בכל אמצעי העומד לרשותה כדי לשמור על תפקודה התקין של הרשות השופטת ועל העבודה הסדירה בבתי המשפט'. לטענת ההנהלה, הפערים שנותרו במשא ומתן בין הצדדים הם מצומצמים וממוקדים, ולפיכך הופתעו לקבל את ההודעה על השביתה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!