דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טליבאן

חירות מתמשכת? / 17 שנים אחרי הפלישה - ארה"ב קרובה להסכם עם הטרוריסטים של הטאליבן

פרטי ההסכם שרובם בינתיים חסויים, מתארים נסיגה של כוחות ארה"ב בתוך שנה וחצי מהמדינה השסועה | החשש המרכזי הוא השתלטות של ארגון הטרור על המדינה, ופגיעה נרחבת במיעוטים הרבים

כוחות צבא ארצות הברית באפגניסטן (Photo by John Moore/Getty Images)
כוחות צבא ארצות הברית באפגניסטן (Photo by John Moore/Getty Images)
אוריאל לוי

דיל עם הטאליבן באפגניסטן? 17 שנים לאחר שפלשו האמריקאים ובני בריתם האירופאים לאפגניסטן, נראה שהמו"מ בין ארה"ב לנציגי ארגון הטרור טליבאן מתקרב לסופו. נשיא אפגניסטן, אשרף גאני אחמדזאי התייחס הבוקר (שני) להתקדמות בשיחות ואמר, "נוכחות הכוחות הזרים לא יידרשו בטווח הארוך, בהתאם להסכם בינלאומי, הנוכחות שלהם מבוססת על צרכינו והיא בהתאם לתכנית סדורה ומאורגנת שלפיה אנו מנסים לצמצם את המספר הזה לאפס".

הנשיא אחמדזאי דיבר גם על השאיפה להוציא את כל הצבאות הזרים מהמדינה, "המטרה שלנו היא להביא שלום לאפגניסטן ולהגיע ליחסים עתידיים וחדשים עם הממשלה שתקום. אנחנו רוצים להותיר מורשת טובה". אחמדגזאי הדגיש כי נסיגה חייבת לקרות במקביל להפסקת אש.

כפר באפגניסטן (צילום ארכיון: U.S. Department of Defense)
כפר באפגניסטן (צילום ארכיון: U.S. Department of Defense)

בסוף השבוע דווח כי נציגי ארה"ב ובכירים בטליבאן החלו בגיבוש הסכם לפיו הכוחות הזרים ייסוגו מאפגניסטן בתוך 18 חודשים ממועד החתימה. השליח האמריקני לקטאר, זלמאי חאליזד אמר היום ל'ניו יורק טיימס' כי גובשה טיוטת הסכם, אבל יש עוד מחלוקות שצריך לפתור. השליח, אזרח ארה"ב יליד אפגניסטן, נפגש אתמול למשך ארבע שעות עם נשיא אפגניסטן כדי לעדכן אותו בהתקדמות בשיחות ולקבל את תמיכתו.

בנוגע לחשש כי אפגניסטן תהווה בסיס לארגוני טרור עולמיים כגון אל-קאעידה ודאע"ש ציין אחמדגזאי כי הושגה התקדמות: "זאת הסיבה שהגענו לאפגניסטן מלכתחילה", אמר.

שולטים על מחצית מאוכלוסיית אפגניסטן

ההתקדמות במו"מ מגיע על רקע גל הצלחות צבאיות של הטליבאן שממשיך להשתלט על שטחים נרחבים באפגניסטן. רק השבוע הצליחו כוחות הטליבאן להשמיד שיירה של עשרות כלי רכב ומשוריינים של צבא אפגניסטן הנסוג ממחוז פריאב. לפני כשבוע תקפו כוחות הטליבאן בסיס מודיעין של צבא אפגניסטן והרגו יותר מ-60 לוחמים אפגנים. במקביל נמשכת ההשתלטות של הטליבאן על עיירות ומחוזות נוספים באזורים שונים במדינה ובעיקר במרכזה.

לפי מחקר שערך ערוץ הטלווזיה הבריטי ה-BBC ופורסם לפני כחודש, הטליבאן פעילים ב-70% משטחה של אפגניסטן ובערך 15 מיליון אזרחים (מחצית אוכלוסיית המדינה) חיים תחת שליטתו או באזורים בהם הוא פועל בחופשיות.

אמנם הטליבאן מחזיק בשליטה מלאה רק ב-4% משטחי המדינה לעומת 30% שבשליטת הממשלה, אלא שב-35% נוספים הטאליבן מתקיף בממוצע כל 10 ימים וב-31% הנותרים הטליבאן מתקיף בממוצע אחת לשלושה חודשים.

מה יקרה אחרי?

ארה"ב מסרבת להתייחס באופן רשמי למתרחש במו"מ הנערך בדוחה בירת קטאר, אך בכיר בממשל האמריקני שסירב להזדהות ומוצב בקאבול (בירת אפגניסטן), אמר אתמול כי ארה"ב מחויבת לנסיגת הכוחות ותיאר את ההתקדמות המשמעותית בשיחות בשבוע שעבר. "אנחנו לא מחפשים נוכחות צבאית קבועה באפגניסטן", סיפר. עוד הוסיף כי יש צורך בשיחות נוספות על הפסקת אש ועל מועד תחילתה.

עם זאת, טליבאן מתעקש שלא לקיים שיחות עם ממשלת אפגניסטן, שאותה הוא רואה כבובה של המערב. התנגדותו מטילה ספק ביעילות כל הסכם שלום שייחתם בעקיפין, מה שמדאיג את הנשיא האפגני, מאחר שהארגון כן רוצה לחבור לממשלת מעבר שאמורה לקום אחרי נסיגת הכוחות הזרים.

בני המיעוטים חוששים

בני המיעוטים שאינם מוסלמים-סונים באפגניסטן חוששים מהאפשרות שארה"ב תסיג את כוחותיה מהמדינה. הטליבאן, שבדומה לאל-קאעידה ודאע"ש, מחזיק בתפיסה רצחנית של דת האסלאם הסוני, רצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על אפגניסטן באמצע שנות התשעים. בדומה לארגונים ג'יהאדיסטים אחרים, רודף הטליבאן אחר מיעוטים דתיים המוגדרים על ידי אנשיו ככופרים. בשנים האחרונות הטליבאן מתאושש מתקופה ארוכה בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו, ובתוך כך גברו מעשי הטבח כנגד אזרחי המדינה הסוּפיים והשיעים. בשנת 2012 נשלחו פעילי דאע"ש מסוריה לאפגניסטן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה.

באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטן (חלקן של לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטן ופקיסטן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות.

כחות הביטחון בזירת הפיגוע בקאבול, אפגניסטן. 28 בדצמבר (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
כחות הביטחון בזירת הפיגוע בקאבול, אפגניסטן. 28 בדצמבר (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

המיעוט הנרדף ביותר באפגניסטן, שאנשיו חוששים מנטישת האמריקאים הם בני ההזארה. ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי המונה קרוב לשלושה מיליון בני אדם באפגניסטן, במיליון איראן וכחצי מיליון בפקיסטן. שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית, אך רק מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש.

בני ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאע"ש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באיראן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטן. אלפי בני הזארה נרצחו בשנים האחרונות על ידי הטליבאן.

ארצות הברית פלשה לאפגניסטן לפני 17 שנים, כחלק מהמלחמה בארגוני הטרור שהגיעה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר. כ-5,000 חיילים אמריקנים נהרגו מאז תחילת המלחמה ולמעלה מעשרת אלפים נפצעו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!