דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפגניסטן

הנותרים / המיעוטים האתניים באפגניסטן וסוריה חוששים לחייהם אחרי נסיגת ארה"ב

בחבל הכורדי בצפון מזרח סוריה מתמודדים עם חוליות דאע"ש, ומתמודדים עם האיום של כוחות צבא טורקיה לפלישה אחרי יציאת החיילים האמריקאים מהמדינה | באפגניסטן חוששים מהשתלטות מחודשת של הטליבן

אם יזידית שנמלטה מדעאש במחנה פליטים בכורדיסטן (צילום ארכיון: answer5 / Shutterstock).
אם יזידית שנמלטה מדעאש במחנה פליטים בכורדיסטן (צילום ארכיון: answer5 / Shutterstock).
אוריאל לוי

המיעוטים האתניים בצפון סוריה – ביניהם כורדים, יזידים, ארמנים ואשורים – לצד המיעוטים הדתיים באפגניסטן, יתייצבו מול סכנת חיים של ממש לאור ההחלטה האמריקאית לסגת משתי המדינות. לא מדובר בסכנה תאורטית, מיליציות ג'יהאדיסטים המגובות על ידי טורקיה נערכות מאז הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לכבוש את האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה, ורק שלשום (שני) נהרגו 43 בני אדם במתקפה של ג'יהאדיסטים על מתחם ממשלתי בקאבול בירת אפגניסטן.

החלטתו הפתאומית של נשיא ארה"ב להסיג את כל הכוחות האמריקאיים מסוריה, ולהקטין בחצי את הכוחות באפגניסטן, זכתה לקיתונות של ביקורת מצד כל בנות בריתה של ארה"ב למעט טורקיה. החל מהביקורת הפומבית מפי שרי החוץ של מעצמות העל בריטניה וצרפת, ועד לביקורת מוצנעת של מדינות שונות באזור כמו ירדן וסעודיה. ההחלטה הובילה גם לשורה של התפטרויות בממשל האמריקאית, ובראשה שר ההגנה ג'יימס מטיס.

שר ההגנה האמריקאי היוצא, ג'יימס מאטיס (צילום: (AP Photo/J. Scott Applewhite).
שר ההגנה האמריקאי היוצא, ג'יימס מאטיס (צילום: (AP Photo/J. Scott Applewhite).

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", החלטתו של טראמפ הותירה את המפקדים הבכירים ביותר בצבא האמריקאי בעלטה בכל הנוגע למה יגידו למפקדים ולחיילים בשטח. כך למשל הגנרל רוברט נלר, מפקד חיל הנחתים האמריקאי, שביקר בבסיסים מעבר לים נשאל על ידי חייל מה משמעות ההחלטה על הנסיגה מסוריה על החיילים שנמצאים בחזית הקרבות בשטח. "זו באמת שאלה טובה" ענה לו הגנרל, "והתשובה הכנה ביותר היא שאין לי מושג".

צפון-מזרח סוריה

"עד לרגע זה אנו ממשיכים להילחם בטרור של דאע"ש בשטח", סיפר נורי מחמוד, דובר יחידות הגנת העם הכורדיות (YPG) לחדשות מאקו. לדבריו, "בכיס האחרון שלנו בחאג'ין ישנן חוליות דאע"ש שכעת מקבלות תמיכה מהשלטון הטורקי הנוכחי." מחמוד התייחס ברמיזה לטענת טראמפ שלפיה דאע"ש הובס לחלוטין בסוריה, ואמר כי ארגון הטרור עדיין מחזיק בלא מעט שטחים גם כעת. "עובדה זו מוכיחה שדאע"ש טרם הובס בצפון סוריה, וההחלטה הזו מאפשרת לטרור לארגן את עצמו מחדש", טען.

מחמוד התייחס לאיומים הניצב מול הכוחות הכורדים כיום ואמר ואמר כי האיום של ארדואן לפלוש לשטחם היא הסכנה הגדולה מכל. "ארדואן הוא זה שסיפק תמיכה לדאע"ש ולכל הטרוריסטים שנכנסו לסוריה ועשו זאת דרך טורקיה", הסביר, "הם ניצלו את תוואי השטח הטורקי כנקודת מוצא שסייעה להם להיכנס לסוריה".

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, שתמיכתו בדאע"ש ואל-קאעידה הוצנעה רק חלקית עד 2015, מאיים לשלוח את הצבא הטורקי לצד מיליציות ג'יהאדיסטים שחלקן מקושרות לאל-קאעידה לנהר הפרת, ולכבוש את כל השטח שמצוי בשנים האחרונות בשליטת הכורדים ובני בריתם – שבטים ערביים מקומיים ומיעוטים אתניים נוספים ביניהם אשורים, ארמנים, טורקמנים צ'רקסים, ויזידים המיוצגים כולם פוליטית במוסדות האוטונומיה.

סגן ראש המפלגה האשורית-נוצרית בצפון סוריה הביע חשש כי הטורקים יפגעו גם בנוצרים במדינה. בראיון לאתר Kurdistan 24, אמר סנחריב בארוסום כי "מבחינתנו, האיומים הטורקיים לא מכוונים רק נגד הכורדים, אלה איומים נגד כל הפרויקט הדמוקרטי הזה, ונגד כל האנשים שחיים ממזרח לנהר הפרת, כולל הנוצרים".

אתמול דווח בערוצי התקשורת הסורים כי צבא טורקיה החל להתארגן סמוך לגבול הסורי על מנת לפלוש לחבל הכורדי. בתוך כך, אנשי המיליציות הג'יהאדיסטים הנתמכים בידי טורקיה טוענים כי ארדואן הבטיח להם להחליף את ארה"ב "באבטחת צפון-מזרח סוריה".

טנק של הצבא הטורקי משונע אל עבר הגבול עם סוריה, יום לאחר הכרזת טראמפ על נסיגת כוחות ארה"ב מסוריה. 13 בדצמבר 2018(Ismet Bicen/IHA via AP)
טנק של הצבא הטורקי משונע אל עבר הגבול עם סוריה, יום לאחר הכרזת טראמפ על נסיגת כוחות ארה"ב מסוריה. 13 בדצמבר 2018(Ismet Bicen/IHA via AP)

כל זה מתרחש פחות משנה אחרי שצבא טורקיה והג'יהאדיסטים כבשו את חבל עפרין מידי הכורדים תוך שהם מבצעים שורה של הפרות זכויות אדם, הוצאות להורג ועל פי החשד שימוש בנשק כימי. בינתיים בעפרין, לפי דיווחים בערוצי תקשורת כורדים, מתבצע סחר גלוי בבני אדם – עבדים ושפחות – והגופים השלטוניים שמונו על ידי ארדואן פועלים בדיוק כמו דאע"ש.

לכורדים חסרים האמצעים להתגונן מפני המתקפה הטורקית ולכן התבססו בעבר על כוחות רוסיים וכוחות מצבא אסד שאיישו עמדות גבול. בחודשים האחרונים שימש צבא ארה"ב, המחזיק בסוריה כאלפיים חיילים, כחוצץ בין טורקיה לבין הכורדים. צרפת שלחה גם היא כ-200 חיילים לסייע לכורדים ונכון לכעת נראה שחיילים אלה צפויים להישאר על הגבול הטורקי ולהמשיך לסייע לכורדים.

אפגניסטן

לפחות 43 בני אדם נהרגו במתקפה משולבת על מתחם ממשלתי בבירת אפגניסטן. המתקפה במתחם, שבו שוכן משרד הרווחה, החלה עם פיצוץ מחבל מתאבד במכונית תופת בסמוך לכניסה. לאחר מכן, הסתערו מחבלים על המקום ולקחו בני ערובה. אחרים ניהלו חילופי אש ממושכים עם כוחות הביטחון המקומיים. הכוחות האפגניים פינו יותר מ-350 אזרחים בטרם הסתיים המבצע בשעות הערב המאוחרות. שום ארגון לא קיבל אחריות על המתקפה, שמאפייניה דומים למתקפות עבר של הטליבאן ושל דאע"ש על מבני ממשל, שגרירויות ובסיסים צבאיים.

החשש שוושינגטון תשיב כמחצית מ-14 אלף החיילים שלה המוצבים במדינה גרם לבהלה בקרב הממשלה בקאבול ובשגרירויות הזרות, החרדות מכך שהטליבאן ישוב לשלטון. האפשרות לנסיגה חלקית, יחד עם הנסיגה מסוריה, מגיעה בעת שיחות שלום בין ארגון הטליבאן השולט בשטחים רבים ברחבי המדינה לבין הממשלה, בתיווך ארצות הברית. עם זאת, יו"ר המטות המשולבים, גנרל ג'וזף דאנפורד, אמר אתמול כי בשלב זה אין שינוי בסדר כוח האדם וכי אלו רק "שמועות".

הטליבאן רצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על אפגניסטן באמצע שנות התשעים. בדומה לארגונים ג'יהאדיסטים אחרים, רודף הטליבאן אחר מיעוטים דתיים המוגדרים על ידי אנשיו ככופרים. בשנים האחרונות הטליבאן מתאושש מתקופה ארוכה בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו, ובתוך כך גברו מעשי הטבח כנגד אזרחי המדינה הסוּפיים והשיעים. בשנת 2012 נשלחו פעילי דאע"ש מסוריה לאפגניסטן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה.

באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטן (חלקן של לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטן ופקיסטן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות.

המיעוט הנרדף ביותר באפגניסטן, שאנשיו חוששים מנטישת האמריקאים הם בני ההזארה. ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי המונה קרוב לשלושה מיליון בני אדם באפגניסטן, במיליון איראן וכחצי מיליון בפקיסטן. שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית, אך רק מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש.

אדם עומד בזירת פיגוע התאבדות שכוון כנגד בני המיעוט ההזארה בקאבול, אפגניסטן. מרץ 2018. בפיגוע נהרגו מעל לתשעה בני אדם (AP Photo/Massoud Hossaini)
אדם עומד בזירת פיגוע התאבדות שכוון כנגד בני המיעוט ההזארה בקאבול, אפגניסטן. מרץ 2018. בפיגוע נהרגו מעל לתשעה בני אדם (AP Photo/Massoud Hossaini)

בני ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאע"ש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באיראן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטן. אלפי בני הזארה נרצחו בשנים האחרונות על ידי הטליבאן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!