דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / יותר מ-60 בני אדם נרצחו במתקפה של טליבאן על מיעוט ההזארה באפגניסטן

כ-150 משפחות נחטפו וגורלן של 47 ילדות אינו ידוע | מנהיגי הכפר דרשו טרם המתקפה לתגבר את ההגנה עליו, אך תגבורת זו לא הגיעה | ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי הנרדף בכל אחת מהמדינות בהן הוא חי

כפר באפגניסטן (צילום ארכיון: U.S. Department of Defense)
כפר באפגניסטן (צילום ארכיון: U.S. Department of Defense)
אוריאל לוי

במתקפה קטלנית של הטאליבן על כפר של מיעוט ההזארה בצפון אפגניסטן נרצחו יותר מ-60 בני אדם. בנוסף לכך נחטפו כ-150 משפחות וגורלן של 47 ילדות עדיין לא ידוע. על המתקפה שהחלה ביום שבת ונמשכה עד יום שלישי, בכפר מירזוולנג שבמחוז סאר א-פול, פיקד ג'יהאדיסט מקומי שנשבע אמונים לדאע"ש אך קשור גם לטליבאן.

דובר המחוז אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי רוב ההרוגים היו שיעים בני הזארה, שנחשבים לכופרים בעיני הארגונים הסוניים, וחלקם הוצאו להורג בעריפת ראש. "זה היה מבצע משותף ללוחמי דאעש וטליבאן, הם גייסו כוחות ממחוזות אחרים במדינה ותקפו את הכפר", אמר הדובר.

דובר טליבאן אישר כי הארגון כבש את הכפר, אך הכחיש כי היה זה בשיתוף פעולה עם דאעש וכי הוא הרג אזרחים. "זאת הייתה פעולה עצמאית של כוחות המוג'האדין שלנו, לא היה שיתוף פעולה עם 'המדינה האיסלאמית'", אמר.

מתקפה זו הייתה ברת מניעה שכן הטליבאן שלטו בכפרים השכנים מזה כמה חודשים, ואיימו לכבוש גם את הכפר מירזוולנג בו מתגוררים בני ההזארה. מנהיגי הכפר דרשו מהרשויות לתגבר את הכוחות המגנים עליו, אך התגבורת לא הגיע וטליבאן ניצל את חולשת כוחות המגן על מנת לכבוש את הכפר.

בשבוע שעבר נהרגו 33 מתפללים במסגד שיעי במערב המדינה, לאחר ששני מחבלים מתאבדים של דאע"ש השליכו רימוני יד למקום.

ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי של כמה מיליונים החיים באפגניסטן (קרוב ל-3 מיליון), איראן (כמיליון) ופקיסטן (כחצי מיליון). שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית. מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש. ההזארה נרדפים בידי הטאליבן ודאע"ש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באיראן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים. בעשור האחרון, מאז פלישתם של צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטן.

16 שנים לאחר שמשטרו הופעל בידי ארצות הברית, הטליבאן חיזק משמעותית את כוחו בשנה האחרונה וכבש שטחים רבים מידי הממשל המרכזי בקאבול שנתמך על ידי המערב.

הטליבאן רצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על אפגניסטן באמצע שנות התשעים. בשנים האחרונות הטליבאן מתאושש מתקופה ארוכה בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו. בשנת 2012 נשלחו פעילי דאע"ש מסוריה לאפגניסטן ופקיסטן במטרה לגייס מתנדבים למלחמת האזרחים בסוריה. באוקטובר 2014, כשלושה חודשים לאחר שדאע"ש ייסד את "הח'ליפות של כל המוסלמים בעולם", פרסמו קבוצות שונות באפגניסטן (חלקן של לוחמי טליבאן ואל-קאעידה לשעבר) שבועות אמונים למנהיג דאע"ש, אבו באכר אל-בגדדי. בינואר 2015 הודיע דובר דאע"ש אבו-מחמד אל-אדנני על ייסוד "וויליאט חוראסאן", מחוז של דאע"ש באפגניסטן ופקיסטן. מאז נרשמו שורה של תקריות אלימות בהן התקיף דאע"ש את צבא אפגניסטן ואת הטליבאן, ומספר פיגועי התאבדות ומעשי טבח נגד אזרחיהן השיעים של המדינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!