דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"זה לא עניין כלכלי, המנהיגות פשוט עובדת עבור הגז"

יזם האנרגיה הסולרית, יוסף אברמוביץ', מקדם חזון אזורי של אנרגיה נקיה, וזועם על ממשלת ישראל: "אנחנו צריכים תכנית חילוץ ירוקה, כמו באירופה. מה שטייניץ הציע? לקחת 2 מיליארד שקלים של האזרחים בשביל צינורות גז ונפט. זה חילוץ? זו בושה".

אברמוביץ' בכנס יום כדור הארץ של אבו דאבי
אברמוביץ' בכנס יום כדור הארץ של אבו דאבי
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שסייע לערבה לעמוד ביעד של 100% חשמל סולארי בשעות היום, היזם יוסף אברמוביץ' מקדם שדה סולארי שיספק לבדו 15% מהחשמל בבורונדי, מדינה בת 12 מיליון תושבים במזרח אפריקה. ביום חמישי האחרון הוא השתתף בכנס לכבוד יום כדור הארץ שהפיקה איחוד האמירויות שם דיבר על הפוטנציאל הטמון בשיתופי פעולה איזוריים. אבל לטענתו חוסר מנהיגות של הממשלה והעדפה של חברות הגז הם מה שעוצר את ישראל בדרך לאנרגיה נקיה. "אני עושה בשטח את מה שכולם אומרים שהוא בלתי אפשרי. הרקורד שלי יותר טוב משל מדינת ישראל".

אתה בעסק הזה בשביל הכסף או מתוך תפיסת עולם סביבתית?
"אני אדם שמנסה להציל את העולם, אבל בעזרת מודל עסקי. בעניין האקלים חשוב שיש מודל עסקי. אם זה מבוסס על פילנטרופיה, זה יותר מדי איטי".

זה יכול להתבסס על השקעות מדינה
נכון, למדינה יש כח. הלוואי שמדינת ישראל, עם אסון הגז הזה והכסף שמגיע ממנו, שכולו ילך להקמת תשתית לאנרגיה ירוקה. המדינה יכולה לזרז השקעות, אבל לא חסר כסף לזה בשוק הפרטי. הבעיה היא שבארץ אין אופק ואין וודאות וזה נעשה בכוונה". תראה את ממשל ביידן, הם אותתו לשוק עם תכנית השקעה של 2 טריליון דולר. אז ישראל לא שם, לגמרי לא במגמה הזו".

יוסף אברמוביץ' מחלוצי התעשיה הסולרית בערבה, ישראל (צילום מסך מ-zoom)
יוסף אברמוביץ' מחלוצי התעשיה הסולרית בערבה, ישראל (צילום מסך מ-zoom)

ביידן ונתניהו הכריזו השבוע שניהם על הכוונה להגיע ל100% אנרגיה נקיה עד שנת 2050, אלא שיש הבדל גדול – התכניות בארצות הברית הרבה יותר מעשיות, ובישראל מדובר בעיקר בהצהרות כמעט ללא יעדים מחייבים או נכונות לתקצב אותם.

המנהיגות עובדת עבור הגז

בוויכוח שמתנהל בין משרד האנרגיה למשרד להגנת הסביבה, אברמוביץ' מצדד באחרון: "גילה גמליאל בסדר גמור. היא רצתה יעדים שאפתניים אבל שטייניץ וחברות הגז עצרו אותה. היעדים הישראלים לא נחשבים שאפתניים בעולם".

אברמוביץ' מזכיר שכשישראל גייסה 5 מיליארד דולר בשוק העולמי הביקוש היה של 25 מיליארד דולר. "כסף רוצה להיכנס לישראל. זה ברור. השאלה היא מה יעשו איתו".

שטייניץ אמר השבוע שהחסם העיקרי לקידום אנרגיה סולארית היום הוא לא כסף ולא רגולציה, אלא פיתוח רשת החשמל
"כבר עשור שאומרים להם להתכונן ליום הזה והוא היה השר רוב הזמן הזה ולא עשה שום דבר לקדם את זה. פתאום יש בעיה? זו אחריות שלו שהרשת לא ערוכה. יותר מזה, זה נעשה בכוונה, דרך האוצר, שמטרפד את האפשרות שכמעט כל גג בישראל יהיה עם חשמל סולארי. הסיבה היא שיש הבטחה לשברון ודלק שלפחות 70% משוק של החשמל יתבסס על גז עד 2030.

ד"ר יובל שטייניץ חותם על חוקת פורום הגז האזורי (צילום: שכת שר האנרגיה)
ד"ר יובל שטייניץ חותם על חוקת פורום הגז האזורי (צילום: שכת שר האנרגיה)

"אנרגיה סולארית על גג זו לא טכנולוגיה חדשה. אני זוכר את הרגולציה הראשונה תחת עוזי לנדאו (שר האנריגה בשנים 2009 עד 2013). 80% מהגגות בישראל הם על בתים משותפים ושם זה תקוע"

אבל יש התקדמות, הורידו השנה את הצורך בהסכמת כל הדיירים
"זה שינוי קטן בשוליים. אם יש לך גג פרטי, אז יש גם פטור ממע"מ והעשירים יכולים להתעשר עוד יותר. 99% מהחרדים חיים בבתים עם גג משותף, בלי פטור ממע"מ על מערכת סולארית. כך מגנים על המונופול של חברות הגז".

איך אתה יודע?
"הייתי מאות פעמים במשרדי הממשלה ב-15 שנים. אמרתי, אלו ואלו המכשולים, אלו הפתרונות, זה טוב, זה הוגן, זה אפשרי. מאות פגישות. אז נכון שיש גם בירוקרטיה, אבל זה כל כך בלתי אחראי כמדינה ובמיוחד בתור שר אנרגיה, לא לפתור את הבעיות האלה לפני עשור. זה לא שהם לא יודעים. הרבה מהפקידות הם אותם אנשים שהיו שם גם לפני 15 שנה כשהתחלתי. כשאין מנהיגות, זו הבעיה. זה לא עניין כלכלי. רואים שהמנהיגות עובדת עבור הגז, ראש הממשלה הופיע בבג"ץ על מתווה הגז. עד עכשיו, לא ראינו מנהיגות אקלימית במדינת ישראל, למרות שיש פתרונות לכל בעיה מעשית".

"לא ייתכן שאין בישראל הנחיה ברורה למנהל המערכת לקנות את החשמל הכי זול, שהוא חשמל סולארי"

אולי, אבל החשמל הסולארי על גג ביתי הוא החשמל הכי יקר
"זה לא נכון. תבדוק מה העלות האמתית של הגז. תבדוק את דו"ח קנדל. יש עלות סביבתית לגז, יש עלות לביטחון אנרגטי, יש עלות בריאותית. מה שלא מזכירים, זה עוד מיליארד דולר, שלא מקבלים ביטוי בתעריף, אלא התקציב על  רכש הספינות לחיל הים. כשמסתכלים על האפקט המאקרו של הגז, הגגות הרבה יותר זול. זו האמת".

פאנלים סולאריים על גג בית פרטי בישראל. (קרדיט: חברת אנרפויט)
פאנלים סולאריים על גג בית פרטי בישראל. (קרדיט: חברת אנרפויט)

דרושה תוכנית חילוץ ירוקה

שר האנרגיה הנוכחי, זה שקידם הכי הרבה יעדים סביבתיים בהיסטוריה, הוא גם השר שהכי מותקף על הרקע הזה בדיוק.
"
היה להם 15 שנה להתכונן לרגע הזה. לא עשו כמעט כלום, או שזה נעשה בכוונה או שזה כישלון מוחלט וקיצוני שעולה לצרכן הישראלי מיליארדי שקלים. אף אחד מהאפשרויות הללו היא לא תמונה טובה. לקראת הבחירות שטייניץ היה אמור להיפגש עם ארגוני הסביבה, אבל הוא ביטל פעמיים. זה לא במקרה. זה נכון שצריך להגיד תודה לשטייניץ ואדירי על המעבר מפחם לגז. זה טוב לבריאות זה מוריד זיהום אוויר, אבל זה לא עוזר למשבר האקלים. מבחינת האקלים אין משמעות ליעד של פליטות לנפש. 30% הפחתה בגזי חממה ב-2030 זה בתחתית ה-OECD".

מה היה צריך לדעתך?
"
אנחנו צריכים תכנית חילוץ ירוקה, כמו באירופה. מה שטייניץ הציע? לקחת 2 מיליארד שקלים של האזרחים בשביל צינורות גז ונפט. זה חילוץ? זו בושה".

אז עדיף שלא היינו מוצאים את הגז?
"אני הייתי בעד מאגר תמר וזהו. זה היה יכול להספיק. בממשלה רצו ליצור ביקוש, כדי להצדיק את לוויתן. תמר היה צריך להיות מקור אנרגיה לתקופת המעבר עד לשמש, אבל שדות סולאריים זה כבר שליש מחיר מגז. הישענות על גז זו השקפת עולם מיושנת, עתיקה, וממחר, זו גם תהיה השקפה מוקצית.

לפי עבודה במכון השל נזדקק ב-2050 ל-5% גז, אבל זה יוצא יותר גז מאשר היום.
"יש היום תכניות בארצות הברית שמתארת איך אפשר להגיע ל-100% ב-2035, אנחנו לא יכולים ב-2040? אם אני הייתי שר האנרגיה עם גב פוליטי, היעד היה 100% ב-2030 ועלויות האנרגיה היו יורדות ובלי זיהום".

אתה מציב יעדים יותר גבוהים מעבודת המטה הכי שאפתנית שנעשתה כאן
"אני מבין שהיעד שאני מציב זה יותר ממה שהשל מציעים. אם נגיע ל-50% מתחדשות ב-2030 כמו שהם אומרים, אני בעד. אבל ההחלטות שמקבלים היום משפיעות לדור קדימה, אז אין צידוק לעוד צינורות קצא"א וכל ההסכמים האלה. זה עוד דור שיספוג דלקים מזהמים, זה בלתי אחראי לגמרי.

"אני עשיתי בשטח את מה שכולם אומרים שזה בלתי אפשרי. בג'ובה בדרום סודאן אנחנו עושים את האגירה. אלו פקידים שמתנגדים. הבטחתי למדינת ישראל ועמדתי בזה – 100% סולארי ביום בערבה ובאילת ב2020. אנחנו כבר שנה שם. משרד האנרגיה אמר שגם זה בלתי אפשרי. הרקורד שלי יותר טוב מזה של מדינת ישראל".

חווה סולארית בערבה (צילום: משה שי \ פלאש 90)
חווה סולארית בערבה (צילום: משה שי \ פלאש 90)

ישראל יכולה לקחת חלק בחזון אזורי

אברמוביץ' השתף השבוע בכנס זום של איחוד האמירויות לציון יום כדור הארץ. יש לו יחסים טובים עם האמיריתים, עוד הרבה לפני שזה היה אופנתי לקפוץ לסופ"ש בדובאי. ב-2008 הוא הגיע לטקס בעיר החדשנות מאסדר באבו-דאבי "הייתי אז הישראלי היחיד שם, נסעתי עם שני דרכונים, אבל כשנרשמתי, כתבתי שאני ישראלי". הוא אומר. שם הוא גם ראה לראשונה שדה סולארי.

אברמוביץ' דיבר בכנס על הפוטנציאל הגלום באפריקה, לשם הוא מרכז את תשומת הלב שלו כיום:  "חיים שם 600 מליון אנשים ללא חשמל. האוכלוסיה הזו הולכת לקראת הכפלה. הם צריכים דוגמה חיובית. לישראל יש טכנולוגיות, ולאמירויות יש יכולת מימון שלנו אין. אנחנו צריכים משאבים כדי ליישם את הטכנולוגיות שכבר קיימות בקנה מידה גדול".

בכנס השתתף גם יוסיף אל עלי מאבו-דאבי, מנכ"ל "מאסדר אנרגיה נקיה". העיר מאסדר עצמה היא למעשה פרויקט ענק, שנשען כולו על אנרגיה סולארית. אין בעיר ברזים או מתגי אור, והתאורה והמים נשענים על חיישנים, לשם חיסכון. בכל זאת העיר לא הצליחה לעמוד ביעד של אפס פליטות פחמן, היעד שהוצג עם השקתה הפרויקט ב2006.

לפי דבריו של אל עלי בכנס, אבו-דאבי והאמירויות מובילות בחדשנות טכנולוגית: "אנחנו רק מתחילים לעסוק בניהול ביקושים, במטרה להוריד את צריכת האנרגיה ב-30% עד 2050 ובמים בכמעט 50%. אנחנו עושים זאת בכל התעשיות: חקלאות, בניה, תעשיה, אפילו תעשיית המזון. תכנית מאוד מגוונת להתייעלות".

על אף התוכניות הגישה המתקדמת שמציג אל עלי, הוא עדיין מדגיש את הצורך בגיוון המקורות ולכן גם ב-2050, 12% מהחשמל באמירויות אמור להיות מיוצר מפחם. כדי לשמור על מאזן פחמן ניטרלי, אל עלי מקדם הקמת מתקנים ללכידת פחמן.

אברמוביץ' בכנס יום כדור הארץ של אבו דאבי
אברמוביץ' בכנס יום כדור הארץ של אבו דאבי

לדברי אברמוביץ' "בלי הסכם אברהם, אני לא בטוח שהם היו חוגגים בפומבי את יום כדור הארץ, זו מדינה שהבסיס שלה זה דלקים פוסיליים. דרך הסכמי השלום, רואים משהו אחר לגמרי, שידעתי שנמצא שם, במיוחד באמירויות, שיש לה מחוייבות לחדשנות".

איזה עוד שיתופי פעולה אזוריים אתה רואה?
"כבר לפני עשור הצענו חיבור בין רשת החשמל של ירדן, דרך עמותה בשם ECOPEACE. הרעיון היה אנרגיה תמורת מים. ירדן יכולה לאפשר 1,000 קילומטר של רשת על ציר מזרח מערב וקרקע רבה להקמת שדות סולאריים קרקעיים".

לרשת חשמל הפרוסה לאורך שטח נרחב ממזרח למערב יש יתרון ביישום של חשמל סולארי, מאחר והיא מקבלת יותר שעות שמש. מכאן שלחיבור רשת החשמל הישראלית עם זו הירדנית יש ייתרון משמעותי בהקשר הזה.

"הטכנולוגיה של מפעלי ההתפלה שלנו יכולה לעזור מאוד להם. גם שם יש את אותה הבעיה שאין מנהיגות שיכולה לממש חזון כזה. ב-15 השנים האחרונות היו בירדן 12 שרי אנרגיה. הכרתי חצי מהם. למרות הסכם השלום הירדן, אין נורמליזציה בסגנון 'הסכמי אברהם' עם ירדן. אם האווירה הפוליטית הייתה כמו אם האמירויות, היינו בונים את זה כבר לפני עשור. זה טוב לכלכלה, לגיאו-פוליטיקה. אם יש רצון פוליטי, יש דרך טכנולוגית. לשטייניץ לקח שנתיים לחתום על מכתב שמתחייב לפיילוט קטן וצנוע שיהיה חשמל מירדן לישראל. שנתיים זה ישב על השולחן שלו. זה לא רציני . זו לא מנהיגות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!