דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

משרד האוצר / דפני ליף והממונה על התקציבים נפגשו בבר, מי יאכל את הכובע?

פקידי משרד האוצר יצאו בשנה האחרונה למסע יחסי ציבור, שנועד לביצור כוחו של משרד האוצר ויצירת לגיטימציה ציבורית. אתמול (ב') בתל-אביב נפגש אמיר לוי עם דפני ליף למעין שיחה או עימות על מצב המשק והחברה. התוצאה הייתה חד-צדדית

דפני ליף ואמיר לוי, באירוע בפאב כולי עלמא בתל-אביב, ספטמבר 2016. (צילום: דבר ראשון)
דפני ליף ואמיר לוי, באירוע בפאב כולי עלמא בתל-אביב, ספטמבר 2016. (צילום: דבר ראשון)
יניב כרמל

יום שני, 19:00, הבר "כולי עלמא" במרכז תל-אביב. רק משתתפים ספורים הגיעו לאירוע הלא שגרתי בסביבה לא שגרתית: שיחה בין דפני ליף, האישה והסמל של המחאה החברתית, ובין אמיר לוי, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר.

הרוח הייתה קלה, ויחד איתה נמהלו צלילי המוסיקה והאורות הצבעוניים. אווירה תל-אביבית של ראשית סתיו. ובכל זאת, ניכר היה על פני המארגנות שהן אינן שבעות רצון. "תביאי אנשים, דחוף…" לחשה אחת לרעותה, "אני מסמסת את עצמי לדעת פה", השיבה רעותה בלי להתיק עיניה מהנייד. לעומתן נראתה דפני ליף (30), שטופפה בחלל בהתרגשות ניכרת, בטוחה בהצלחת האירוע, "אוקי, פה אין הרבה אנשים אבל הם", אמרה לאחת המארגנות והצביעה על חבורת מזוקנים שעמדה עם מצלמות וידאו מחוברות לרשת, "דוחפים את זה חזק בפייסבוק".

ונראה שלפחות מבחינה זו אכן מדובר היה באירוע מוצלח. אם לקבל את דבריו של מנחה האירוע, אף הוא מחבורת המזוקנים המפייסבקים, אז ברגעים מסוימים צפו בשידור הישיר של האירוע בפייסבוק למעלה מ-700 אנשים, דרך חשבון הפייסבוק של פרויקט "החזית". אמיר לוי, אחד האנשים החזקים במדינה ומי ששולט במאות מיליארדי שקלים של תקציבים הממשלתיים, עלה לבמה בצעד קליל והתיישב לצידה של דפני עם מבט ספקני על פניו, אך תוך כדי הדברים נראה היה שגם הוא מתעודד מדברי המנחה על מספר האנשים שמקשיבים לו.

אמנם מדובר באירוע לא שגרתי, אך עבור לוי, המשמש כממונה על התקציבים משנת 2013, זאת ממש לא הייתה הפעם הראשונה באירוע מסוג זה. הנהלת משרד האוצר החלה להפיק את מפגשי "אוצר על הבר" כבר במהלך השנה שעברה. במסגרת סדרת המפגשים האלו "הופיעו" מנכ"ל המשרד באב"ד, לוי וסגנו ערן ניצן, הממונה על שוק ההון סלינגר ואחרים בפני קהלים בברים ומועדונים בתל-אביב וירושלים, באווירה קלילה, במפגש בלתי-אמצעי בין הפקידים הבכירים לציבור הצמא למידע.

לוי אדם מרשים, והוא מרעיף מקסמו על הקהל, מספר על עצמו ועל דרכו באוצר ובשוק הפרטי, על ילדיו ומשפחתו. "הנה רק אתמול חזר הבן שלי הקטן, בן חמש וחצי, מאימון כדורגל. הקבוצה שלו הפסידה והוא היה מאד עצבני. אשתי אמרה לי, דבר איתו אתה, אתה כמוהו – אוהב לנצח".

דפני ליף ואמיר לוי, באירוע בפאב כולי עלמא בתל-אביב, ספטמבר 2016. (צילום: דבר ראשון)
דפני ליף ואמיר לוי, באירוע בפאב כולי עלמא בתל-אביב, ספטמבר 2016. (צילום: דבר ראשון)

יחסי הציבור של האוצר

אך האמת היא, שלפחות לאוזניי, לדבריו של לוי מתגנבת נימה מטרידה: "וככה גם אנחנו כולנו באגף התקציבים ובהנהלת משרד האוצר. אנחנו אוהבים לנצח. וכשרפורמה שלנו לא עוברת אנחנו מתבאסים, לוקחים את זה קשה. אבל לא נשברים, ובסוף מנצחים". דברים אלו רחוקים מלהיות הדיבור המקובל של משרת הציבור, סיביל סרבנט בלע"ז, איש 'הדרג המקצועי' המכפיף עצמו לדרג המדיני והנבחר אשר הוא ורק הוא מוסמך לקבל החלטות ולהוביל תהליכים. ואולי זה בעצם לב העניין.

אדם עשוי לתהות: מדוע, בעצם, הפקידים הבכירים של משרד האוצר מוצאים לנכון לנהל מסע יחסי ציבור מהסוג הזה ולקיים מפגש בלתי-אמצעי עם הציבור, כאילו היו מועמדים לבחירות?

כדי להבין את התשובה לשאלה זו צריך להתבונן אל גוף ציבורי אחר, אשר מנהל מזה שנים יחסי ציבור משל עצמו – צה"ל. גם צה"ל מקיים התמודדות על דעת הקהל בדרכים מדרכים שונות, לעתים על מנת להיאבק על מקומו בחברה, גודל תקציביו או השליטה בהם, ולעתים על מנת להתמודד עם תופעות חברתיות אשר אט אט מפעפעות אליו. צה"ל מקפיד לשמור על גבולות הגזרה ולא לערער על עליונות הדרג המדיני, אך בפועל, משדר לעתים קרובות מסרים לציבור מעל לראשם של הפוליטיקאים. בתקופות בהן ראשי הצבא מרגישים שהפוליטיקאים נוהגים בחוסר אחריות, יחסי הציבור שלהם והקשרים עם עיתונאים עולים מדרגה. את הריק המנהיגותי שמותירים הפוליטיקאים ממלאים הגנרלים, בשלבים מסוימים.

ייתכן שבאוצר, ובמיוחד באגף התקציבים, למדו את דרך הפעולה של צה"ל וראו כי טוב. אגף התקציבים צבר בעשורים האחרונים כוח ועצמה. מחקר נודע מייחס למשרד האוצר הישראלי את מידת הריכוזיות הגדולה ביותר בקביעת תקציבים לעומת מקביליהם בכלכלות המתקדמות. אופן ניהול התקציב בישראל גורם לכך שכל רפרנט באגף התקציבים מחזיק בידיו, לעתים, שליטה רבה יותר בתקציב המשרד עליו הופקד מאשר השר הממונה או מנכ"ל המשרד.

עצמה זו זכתה לביקורת רבה, במחקר ובציבוריות הישראלית – "פוגלים" כונו בשנות ה-90', "נערי אוצר" בשנים האחרונות, ככינויי גנאי. בתקופת לפיד הביקורת על צורת העבודה של המשרד הגיעה משר האוצר עצמו. "אוצר על הבר" הוא חלק ממתקפת הנגד, מתקפת חיוכים, מתקפת יחסי ציבור, של הגוף החזק בישראל – אגף התקציבים במשרד האוצר – לצורך ביצור כוחו ויצירת לגיטימציה ציבורית למעמדו.

שועל בלול תרנגולות

בחזרה לאירוע בתל-אביב. מי שביקש תמונת מצב של המאבק החברתי והמשכיותה של המחאה החברתית לא יכול היה להתעודד ממה שקרה אמש בבר. אל מול דבריו הקולחים והרהוטים של לוי, נותרה ליף כמציפה בעיות ושואלת שאלות. כאשר המנחה ביקש ממנה להציג ב-4 דקות את גישתה המקצועית אמרה "אין לי גישה מקצועית, אני אזרחית. אבל אני רוצה שנדבר דברים ברורים".

בהמשך הערב הוקדשו מספר דקות לשאלת יוקר המחייה, ולוי הציג את פעולות המשרד לחשוף את החקלאים והתעשיינים המקומיים לתחרות ולעבודה הזולה מחו"ל כפעולות המסייעות לצרכנים. כאשר עברה רשות הדיבור לליף היא אמרה "אנחנו כל הזמן שומעים על תכניות ותכניות נוספות. אני לא יודעת אם התכניות האלו בכלל מתקיימות. אני מוכנה לוותר על זמן הדיבור שלי כדי שאתה תשיב אם התכניות האלו בכלל מתבצעות", אמרה ולוי ניצל את ההזדמנות והמשיך לדקלם את דף המסרים, תחרות-תחרות-ריכוזיות-יוקר המחייה-תחרות. לא היה מי שיצעק מולו את זעקת עובדי מפעל אדום-אדום אשר הגדלת המכסות ליבוא בשר טרי צפויה להותיר אותם מובטלים.

וכך היה גם בנושא הדיור. כאן דווקא הייתה לליף הצעה פרקטית וביקורת: "לא ייתכן שחוק שכירות הוגנת לא עובר. תעבירו את החוק הזה כבר, אני צריכה אותו. ואיפה דווקא הממשלה כן מתערבת? במיסוי. מיסוי דירה שלישית, כי כל מה שמעניין את משרד האוצר זה להגדיל את הקופה הציבורית". לוי לא התנדב להסביר לליף שהמצב הוא הפוך: שמשרד האוצר בראשות כחלון ובהובלת אגף התקציבים דווקא נהנה לוותר על כספים ולצמצם את הקופה הציבורית – כמו לדוגמא במקרה של הורדת מס החברות – וכך לפגוע בשירותים החברתיים הניתנים לציבור.

במקום זאת, לוי שוב נטל באבירות את הבמה שליף הותירה לו: "אנחנו עושים פעולות רבות, ואני לא יכול להתחייב שנצליח, זה מאד תלוי בפוליטיקאים, אבל אני חושב שאנחנו בדרך הנכונה", אמר בשכנוע. ליף והקהל המועט הנהנו בהסכמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!