דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מיסים / ניגודי עניינים ופוסטים זועמים: הקרב על מיסוי דירה שלישית ממשיך

על פי נתונים שפירסם האוצר, כ-60 אלף משפחות בישראל מחזיקות ב-3 דירות ומעלה. כחלון: "חברי הקואליציה יצטרכו לבחור בין מעמד הביניים לאלפיון העליון"

שר האוצר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שר האוצר משה כחלון (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

תכנית מס על דירה שלישית הופכת ממרכיב שולי יחסית בתכנית להורדת מחירי הדיור לסלע מחלוקת החוצה את הקואליציה. במוצאי שבת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא מצוי בניגוד עניינים מאחר ובבעלותו שלוש דירות, ואחריו הלכו חברי כנסת נוספים, שהצהירו על ניגוד עניינים דומה. בינתיים משרד המשפטים, לבקשתה של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), הוציא אתמול (ראשון) חוות דעת הגורסת כי לראש הממשלה ולחברי הכנסת אין כל מניעה מלהצביע בנושא. אמש הציע יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), חלופה לחוק שתצמצם את הפגיעה בבעלי הדירות. ח"כ לפיד (יש עתיד) וח"כ וגפני (יהדות התורה) תוקפים גם הם את הצעת החוק של כחלון. אל מולם כחלון וחברי הכנסת של כולנו מסמנים את התמיכה בחוק כקו המפריד בין החברתיים לתומכי האלפיון העליון.

תכנית מס על דירה שלישית שנהגתה במשרד האוצר תוכננה כמהלך סמלי יותר מאשר מהלך מהותי שיביא להורדת מחירי הדירות. הרעיון היה לסמן את ההשקעה בדירות כעניין לא רצוי שהממשלה מעוניינת להכביד עליו. באוצר לא רצו לפגוע בכל מי שמחזיק בבעלותו דירה להשקעה שכן מדובר במאות אלפי ישראלים אז החליטו למקד את החוק כנגד בעלי שלוש דירות ויותר.

על פי נתוני משרד האוצר מדובר בקרוב ל-60,000 משקי בית אשר בבעלותם שלוש דירות ומעלה, והמס אמור להיות מוחל על כ-80,000 יחידות דיור. מתוכם כ-54,000 משקי בית מחזיקים בבעלות שלוש דירות, ל-9,863 בעלות בארבע דירות, 3,293 מחזיקים בחמש דירות וקרוב ל-2,000 משקי בית יש בבעלותם שש דירות ויותר. הגיל הממוצע של בעלי הדירות המרובות עומד על 56 והכנסתם החודשית הממוצעת עומדת על 46,000 לחודש. המס בשווי 1% מערך הדירה שיחול על כ-80,000 המהוות 12% משוק השכירות צפוי על פי ההערכות להכניס לקופת המדינה כ-800 מליון שקל.

יישום הרפורמה לאחר חקיקה היה צפוי להיתקל בקשיים רבים, וטרם הוברר כיצד בדיוק משרד האוצר מתכוון להתמודד עם הקשיים הטכניים ביישומה של הרפורמה המוצעת על ידו. מיסוי על פי ערך משוער לנכס שלא מבוצעת בו עסקת מכירה הוא עניין מורכב, והיה גורר טענות על תמחור לא הוגן והליכים ממושכים. גם תופעת העלמות המס על ידי רישום נכסים על שם קרובי משפחה עלולה להתרחב. על פי ההערכות האופטימיות המס היה גורם להחזרה של כמה אלפי דירות המוחזקות ע"י משקיעים לשוק. במשרד האוצר לא הציעו את המס על דירה שלישית כדי להגדיל את הכנסות המדינה ולא מתוך אמונה כי התוכנית תשנה את שוק הדיור. הרעיון היה לשדר מסר. מהקולות במערכת הפוליטית המסר הזה הולך להיעצר עוד לפני שייצא לדרך.

הראשון להביע התנגדות למס היה יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שאמר בתחילת החודש בראיון לתוכניתם של ירון דקל ועמית סגל בגלי צה"ל "אני נגד המס על דירה שלישית, כי זה לא הגיוני. אם מישהו יש לו שלוש דירות קטנות בבאר שבע או בדימונה, שהוא כל חייו עבד בשביל הילדים – אז הוא ישלם מס, ואם מישהו יש לו פנטהאוז של 30 מיליון שקל בתל-אביב – אז הוא לא ישלם מס?" עוד אמר לפיד על החוק "אני לא רואה איך זה מקדם שום דבר מלבד זה שהאוצר מנסה למכור לשר שלו כל מיני רעיונות, שכל מטרתם לגבות יותר כסף ממסים".  כחלון הגיב לביקורת ואמר על לפיד כי הוא "מגן על האלפיון העליון".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90
יו"ר הקואליציה דוד ביטן. צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

לפני שבוע יצא גם יו"ר ועדת הכספים, משה גפני נגד התוכנית כשאמר בכנס של לשכת סוכני הביטוח באילת כי "העלאת מס הרכישה לא הובילה לירידה במחירי הדיור. במקום לטפל בשורש הבעיה, הפסקת ספסור המדינה בקרקעות והגדלת ההיצע, מתעסקים במקומות הלא הנכונים". גפני גם הצהיר מעל אותה הבמה כי ההצעה לא תעבור את ועדת הכספים בראשה הוא עומד. בתגובה יצאו חברי הכנסת של כולנו להגנה על התכנית. ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה אז "קשה לי להאמין שח"כ גפני, אדם עם רקורד חברתי לעילא ולעילא, ילך יד ביד עם בעלי האינטרסים ונגד הזוגות הצעירים. המאבק הצפוי סביב העברת המיסוי על ריבוי נכסים יחשוף בפני הציבור מי באמת חברי הכנסת החברתיים, ומי אלה שרק מדברים וברגע האמת נכנעים לחזקים. אין לי ספק שח"כ גפני ירצה להיות בצד החברתיים". ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הצטרף אליה ואמר "הצבעה על החוקים שיובילו לפתרון משבר הדיור ואחרים יבליטו לציבור מיהם חברי הכנסת החברתיים באמת ומי עסוק בביקורת מהיציע".

ייתכן כי פולקמן מיהר לסמן את הקו בחול. יום אחרי גפני, גם יו"ר ועדת הכנסת, יואב קיש (הליכוד) הצטרף להתנגדות לחוק והודיע כי יוציא אותו מחוק ההסדרים להצבעה בנפרד. ראש הממשלה שהבין לאן נושבת הרוח לא רצה להיכנס לקרב קואליציוני על הצעת החוק שאין לו עניין בה, והצהיר כי לא יוכל להצביע מאחר והוא נמצא בניגון עניינים שכן בבעלותו שלוש דירות. שרת המשפטים, אילת שקד (הבית היהודי), החליטה למנוע מראש הממשלה התחמקות אלגנטית וביקשה מאנשי משרדה להוציא חוות דעת בעניין שתאפשר לראש הממשלה להצביע. גם היועץ המשפטי של הכנסת,,עו"ד אייל ינון, הצטרף לעמדה כי חברי הכנסת המחזיקים בשלוש דירות ויותר יוכלו להצביע אך יאלצו להצהיר בכמה דירות הם מחזיקים טרם ההצבעה.

כחלון החליט לא לותר על הרפורמה. אתמול כתב בחשבון הפייסבוק שלו "חברי הקואליציה יצטרכו לבחור אם הם תומכים בהחלטה שמסייעת לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים, או מצטרפים ליאיר לפיד שמגן על האלפיון העליון".

יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, מבין כי סיפור הרפורמה עלול לצאת מכלל שליטה ולפגוע בקואליציה שהוא אמון על תפקודה התקין. אמש הוא שיגר לכחלון הצעת פשרה שאומרת כי המס על דירה שלישית יחול רק על מי שהונו עומד על 20 מיליון שקלים ומעלה. כמו כן הציע ביטן להעלות את המס על הכנסה משכר דירה ל-15% במקום 10% כיום. באוצר לא אוהבים את הצעתו של ביטן שמעקרת את הכוונה של הצעתם המקורית. שר האוצר כחלון טרם הגיב להצעה. הוא יצטרך להחליט האם הוא מקבל את הסולם שביטן מציע או שמא יעדיף ללכת ראש בראש מול חבריו בקואליציה.

לפני קצת יותר מחודש, עם פרסום הצעת האוצר, פירסמנו כתבה באתר זה שניסתה להעריך מה יעלה בגורלה של הרפורמה. שני התרחישים הראשונים שהוצעו בכתבה עסקו בהצלחה ובכישלון של הרפורמה. התסריט השלישי עסק בהתרסקותה של הרפורמה תוך שנה מהיום שבו תחוקק בגלל הקושי שביישומה. במצב העניינים הנוכחי נראה כי ייתכן והרפורמה עלולה להתרסק עוד לפני שתעלה להצבעה. עלייתם של כחלון וחברי סיעתו על העץ בהצהרותיהם נגד מתנגדי הרפורמה עלולה להפוך את קריסת הרפורמה לקרע ביחסי העבודה של הקואליציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!