דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייבוא

רפורמת ייבוא הבשר הטרי / מגדלי בקר וחקלאים יפגינו נגד הסכם פתיחת הייבוא בבקר

מאות מגדלים וחקלאים יפגינו מחר בטענה כי ההסכם יביא לחיסול מאות משקים. יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס למשבר שיצר ההסכם במפעל אדום אדום: "על מדינת ישראל להשכיל כי יש לחזק את התעשייה המקומית על כל גווניה"

הפגנת עובדי 'אדום אדום' בצומת צמח, ספטמבר 2016 (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי 'אדום אדום' בצומת צמח, ספטמבר 2016 (צילום: דבר ראשון).

מאות מגדלי בקר וחקלאים יפגינו מחר (רביעי) בשעה 12:00 בצומת התשבי שביקנעם ובצומת קסטינה תחת הסיסמה "הסכם פתיחת הייבוא בבקר ימחק אותנו". מגדלי הבקר מוחים על פתיחת ענף גידול הבקר הטרי לייבוא חופשי. לטענתם, יביא המהלך לחיסול כ- 460 משקים חקלאיים העוסקים בענף ומספקים פרנסה לאלפי אנשים.

כזכור, בכוונת משרד האוצר להגדיל את היקף הבשר המותר לייבוא ארצה בפטור ממכס, ובכך לשפר את כושר התחרות של הבשר המיובא אל מול יצרני הבשר בישראל. המהלך אמור להביא להורדת מחירי הבשר במרכולים, אך מבקריו טוענים שהוזלה בטווח הקצר תביא לעליית מחירים בטווח הארוך, עם סגירת מפעלים בארץ ויצירת תלות ביבוא בשר מחו"ל.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דיבר היום בפורום של מנהלי הארגונים האזוריים של הקיבוצים בהתאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוצים, והתייחס לחוק ההסדרים והתקציב הנוגעים לקיבוצים ולהתיישבות העובדת. "אנחנו ואתם לא מסכימים על הרבה דברים, אבל על דבר אחד אנחנו מסכימים – מדינה היא לא מפעל שכל תכליתו הוא להציג שורת רווח נאה בסוף השנה. אני סבור כי על הממשלה לטפח את החקלאות והחקלאים ובוודאי לא לפגוע בהם. מדינה לא בנויה רק על כלכלה ועל רווח בסוף השנה, אלא גם על ערכים. ערך החיבור לקרקע והחקלאות בעמק יזרעאל, בגבול הצפון ובכל מקום אחר הוא מאד חשוב, אף אחד לא מגדל חיטה בתל-אביב".

אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).
אבי ניסנקורן (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש 90).

ניצבים לצד העובדים

יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס היום למשבר במפעל אדום אדום, שגם הוא תוצאה של החלטת האוצר בנושא ייבוא הבשר. "בימים האחרונים ניהלתי מספר רב של שיחות עם הצדדים כולל ראשי האוצר. ההסתדרות לא תיתן יד למפעל ולתעשייה המקומית ליפול" אמר ניסנקורן, "אני ניצב לצד העובדים במאבקם הצודק על מקום עבודתם. על מדינת ישראל להשכיל כי יש לחזק את התעשייה המקומית על כל גווניה. לאחרונה ביקרתי במפעל אדום אדום ופגשתי אנשים מסורים היושבים בפריפריה שגאים במקום עבודתם. יש למצוא פתרון המאזן בין יבוא מוצרים לבין שימור וחיזוק התעשייה המקומית, תוך גילוי רגישות חברתית וחשיבה על עתיד התעשייה המקומית. הדרך לחזק את העובדים במדינת ישראל חייבת להתבטא בהקצאת משאבים הולמת ליישובי הפריפריה".

ח״כ פרופ׳ יוסי יונה (המחנה הציוני) התבטא גם הוא בנושא ובמכתב ששלח לשר האוצר משה כחלון בו כתב כי "לא יעלה על הדעת כי 200 עובדי מפעל אדום אדום ימצאו עצמם חסרי עבודה בערב החג. השר כחלון, שהבטיח לקדם סדר יום חברתי מביא לכך שמאתיים ראשי משפחות המתגוררות בפריפריה הגיאוגרפית של ישראל יאבדו את מקור פרנסתם. פיטורי העובדים וסגירת המפעל אינם גזירת גורל".

הפגנת עובדי 'אדום אדום' בצומת צמח (צילום: דבר ראשון).
הפגנת עובדי 'אדום אדום' בצומת צמח (צילום: דבר ראשון).

יונה הוסיף כי הוא מקדם בימים אלה הצעת חוק שתוגש עם חזרתה של הכנסת מפגרת הקיץ, שתחייב משרדי ממשלה ומוסדות ציבור המספקים שירותי הסעדה לעובדיהם, לרכוש בשר שיוצר בישראל. לדבריו, הצעת חוק זו נועדה לספק נדבך משלים לרפורמה בשוק הבשר לייבוא. וקידומה לרפורמה תאפשר המשך פעילותם של המפעלים בפריפריה ותמנע את פיטורי העובדים.

ביום חמישי האחרון יצאו עשרות מעובדי מפעל הבשר 'אדום אדום', הממוקם באזור התעשייה שבעמק המעיינות ומעסיק כ-200 עובדים, להפגנה בצומת צמח, במחאה על כוונת שר האוצר משה כחלון להגדיל את מכסת ייבוא הבשר הטרי לישראל. לטענת עובדי המפעל, תביא הגדלת המכסה לסגירתו של המפעל. הפגנה זו היא שלב ראשון במחאה המתוכננת כנגד המהלך. יו"ר ועד העובדים, יוסי ביטון, אמר בהתייחסו למהלך: "ערב ראש השנה מדינת ישראל מחליטה פשוט להפקיר לגורלן 200 משפחות, הגדלת המכסה במתווה שמציע שר האוצר משמעותה אחת – בתוך שנתיים לכל היותר, לא תהיה סיבה לקיומם של מפעלים כמו אדום אדום".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!