דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

תקציב המדינה / הכנסת אישרה את תקציב המדינה הדו-שנתי בקריאה ראשונה

למרות ששר האוצר משה כחלון הציג את התקציב כחברתי, באופוזיציה תקפו הצהרה זו. בצעד חריג לא יועברו חוקי התקציב וההסדרים לפיצול בוועדת הכנסת, לטענת האופוזיציה מדובר במהלך מתוכנן לחיזוק יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני

תקציב המדינה בפורמט דיגיטלי (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)
תקציב המדינה בפורמט דיגיטלי (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת)

בתום דיון ארוך וממושך, ולאחר התנגדויות רבות  אישרה אמש (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את תקציב המדינה לשנים 2018-2017  ברוב חריג של 92 אל מול 17. זאת, לאחר שכשלושים חברי כנסת מסיעות האופוזיציה סברו בטעות שהם מצביעים על סעיף מסוים בתקציב, שעסק בהגברת השקיפות על גופי ביטחון. החוקים הנלווים לתקציב המדינה עברו ברוב של 61 מול 50.

לפני ההצבעה הציג שר האוצר משה כחלון את חוק התקציב וטען כי מדובר בתקציב חברתי.

בצעד חריג, לא דרשה האופוזיציה להעביר את חוקי התקציב וההסדרים לפיצול בוועדת הכנסת והם יעברו כמיקשה אחת לוועדת הכספים. בדרך כלל נוהגת האופוזיציה לדרוש להעביר את החוק לוועדת הכנסת כדי שאפשר יהיה לפצל אותם לסעיפים, לטענת גורמים באופוזיציה מדובר היה במהלך מתוכנן שמטרתו הייתה לחזק את כוחו של יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שלטענתם נחשב ל"עצמאי מדי" בעיני ראשי הקואליציה. ח"כ יואב קיש (הליכוד), יו"ר ועדת הכנסת מסר כי "הטעות תתוקן ביום שני במליאה" וחוק ההסדרים יפוצל כנהוג בוועדה.

ח"כ מרב מיכאלי, יושבת ראש סיעת המחנה הציוני, מתגאה בהעברת חוק התקציב וחוק ההסדרים לוועדת הכספים.

 

וח"כ יואב קיש (הליכוד), יו"ר ועדת הכנסת, טוען כי הטעות תתוקן ביום שני

"רשימת האין, מה שאין בתקציב, היא ארוכה מאוד"

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) אמר בדיון שנערך אחרי דבריו של שר האוצר כי "רשימת האין, מה שאין בתקציב, היא ארוכה מאוד, אבל הרשו לי לציין כמה מסעיפי האין שזועקים לשמים. אין בתקציב הזה תכנית כלשהי לעידוד הצמיחה במשק ולעידוד הפריון. אין בתקציב הזה פתרונות מספיקים למשבר הדיור. רבותי, פתרונות בדקה ה-90 שאנחנו חיים בה בתחום הדיור ידרשו, אין מנוס מזה, גם השקעת כספים רבים, ואלה לא סומנו בתקציב הזה. אין אסטרטגיה להקטנת פערים. אפילו לא מתיימרים שיהיו כאלה. מה יש שם? הפחתת מסי חברות. לא, זה לא בדיוק תורם להקטנת פערים. אין זכר לתכנית הלאומית לפיתוח הצפון. מספיק דובר על כך. אין בשורה לתחבורה ציבורית, למה שאולי יחלץ אותנו מהפקקים. אין מענה להוצאות העצומות על טיפול בגיל הרך, הוצאות שכל כך מכבידות על המשפחות הצעירות. אין אסטרטגיה לחיזוק הרפואה הציבורית, ועל כן צמצום הרפואה הפרטית. אין פתרונות לפנסיה העתידית של מאות אלפי עובדים. זו פצצה מתקתקת. ואין אסטרטגיה לחקלאות בת קיימא".

גם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הביע התנגדות להצהרתו של כחלון על תקציב חברתי.  "הקול  קולו של כחלון, אך הידיים ידיו הנוראיות של נתניהו" אמר חנין, "הממשלה הזו היא ממשלה רעה והיא מביאה תקציב רע, תקציב איום ונורא, לא פחות. זה תקציב של ברית מילה: מקצצים לקטנים ומחלקים עוגות לגדולים. בלי אף פתרון לבעיות הקשות באמת – בלי השקעה בחינוך, בלי פתרון למערכת הבריאות שנמצאת על סף קריסה, בלי פתרון לעוני בקרב הקשישים, בלי תכנית הסיוע לצפון, בלי פתרונות דיור, בלי פתרונות למכירי השכירות שהאמירו ללא הכר. ההפחתה הנוספת במס החברות תגרע מיליארדי ש"ח שחסרים בבריאות, בחינוך, ברווחה. במקום להכפיל קצבאות הזקנה לקשישים הממשלה נותנת מתנות לעשירים. נגד התקציב הזה כולנו באופוזיציה צריכים להתייצב. אין בתקציב הזה דברים טובים. אנחנו נתייצב נגד התקציב ונתייצב נגד הממשלה, כי לאנשים שחיים בארץ הזו מגיע תקציב אחר ומגיע לו גם ממשלה אחרת".

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון אמר "הצמיחה שהממשלה מנופפת בה היא צמיחה סלקטיבית, והיא מיטיבה עם מעטים ומתנכרת לרבים. אין בתקציב הזה ולו בדל של שינוי חלוקתי אמתי, יש בו בעיקר עוד מאותו הדבר". על העלאת קצבת הנכות ב-75 ש"ח אמר "הנכים מקבלים את שארי השאריות. התוספת האחרונה, שהיא גם הראשונה מזה חמש-עשרה שנים, היא ביטוי לזלזול המרתיח של הממשלה בציבור האנשים עם מוגבלויות".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) טען גם הוא כי  אין בתקציב מחוללי צמיחה. "לא שמעתי פה כלום, שמעתי סיפורים. אין כאן תכנית כלכלית. יש כאן תכנית גזברות של חלוקת תקציבים" אמר לוי, "יש קיצוץ רוחבי של חמישה מיליארד ש"ח, כמעט שישה אחוז, שר האוצר לא דיבר על זה. דיבר על תוספות בטבלה, אפילו לא טבלת אקסל. טבלה פשוטה כזאת עם רובריקות, שכל ילד בכיתה ח' יודע לעשות. חמישה מיליארד שקל קיצוץ, וזה יהיה קיצוץ בבריאות, ברווחה ובכל התקציבים. והוא עומד כאן ואומר: יש תוספת לרווחה, תוספת לבריאות. סליחה, התוספות האלה נובעות מכוח החוק של תוספת אוטומטית בגלל הגידול באוכלוסייה, ואל תספר לנו סיפורים".

לוח התוצאות

בהצעת חוק התקציב לשנות הכספים 2017 ו-2018, התשע"ז-2016 92 תמכו 17 התנגדו והיא תועבר לוועדת הכספים.

בהצעת חוק-יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 9)  תמכו 61 והתנגדו 50 והיא תועבר לוועדת הכספים.

בהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 תמכו 61  והתנגדו 50 והיא תועבר לוועדת הכספים.

בהצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 תמכו 61 והתנגדו 51 והיא תועבר לוועדת הכספים.

בהצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 16) (שיעור הגירעון וסכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2017 ואילך), התשע"ז-2016 תמכו 61  והתנגדו 50 והיא תועבר לוועדת הכספים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!